شناسه خبر: 899 منتشر شده در مورخ: 1392/8/29 ساعت: 12:23 گروه: دانش و فن آوری  
ساخت نانوحسگرهای تشخیص دهنده کپک در دانشگاه فردوسی مشهد

ساخت نانوحسگرهای تشخیص دهنده کپک در دانشگاه فردوسی مشهد

محققان دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از نانو ساختارهای لایه نازک و نانو پودر به ساحت نانو حسگرهایی تشخیص دهنده کپک موفق شدند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ˈریحانه اتفاقˈ کارشناسی ارشد فیزیک و پژوهشگر آزمایشگاه نانوفناوری دانشگاه فردوسی مشهد در این مورد گفت: نانوحسگر های ابداعی می تواند در سیستم های تشخیص به موقع پیدایش کپک مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حفظ کیفیت و سلامتی مواد غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است و در حال حاضر اکثر محققان جهان در تلاش برای یافتن روش های کنترل کیفیت مواد غذایی هستند.

این محقق افزود : هدف از انجام این طرح پژوهشی استفاده از خواص الکترونیکی چند نوع اکسید فلزی در مقیاس نانو برای ساخت حسگر گاز های متصاعد شده از مواد بود . همچنین استفاده از خواص فیزیکی مواد به ویژه نانوساختار ها در کمک به مسایل زیست محیطی، پزشکی و کشاورزی از دیگر اهداف این طرح بود .

به گفته وی در این طرح از تغییرات خواص الکترونی نانو مواد به منظور آشکار سازی گاز متصاعد شده از کپک استفاده شد. کاربرد این طرح در بسته بندی مواد غذایی شامل کنسروها، انواع نان های بسته بندی شده در محل های نگه داری ،سالن های تولید و نگه داری مواد اولیه غذایی در دامداری ها و مراکز مختلف است .

نتایج این تحقیق در نشریه ScientiaIranica منتشر شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *