شناسه خبر: 34863 منتشر شده در مورخ: 1400/9/15 ساعت: 09:22 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 15 آذر 1400

روزنامه دوشنبه 15 آذر 1400

عناوین امروز: ایده های برتر رویداد استارت آپ فناوری توانبخشی معرفی شدند-لزوم پیش‌بینی مجموعه ورزشی مختص معلولان در پایتخت-همه چیز در مورد آسم و آلرژی-نگاهی به نتایج روز چهارم و پنجم مسابقات پارا آسیایی جوانان-زن شوهرکش اعدام نشد.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 15  آذر ۱۴۰۰

1 جمادی الاول ۱۴۴۳

6 دسامبر  ۲۰۲۱

سال بیست و ششم شماره 6863 

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*ایده های برتر رویداد استارت آپ فناوری توانبخشی معرفی شدند

*لزوم پیش‌بینی مجموعه ورزشی مختص معلولان در پایتخت

*همه چیز در مورد آسم و آلرژی

*نگاهی به نتایج روز چهارم و پنجم مسابقات پارا آسیایی جوانان

*زن شوهرکش اعدام نشد

خبر............

*ایده های برتر رویداد استارت آپ فناوری توانبخشی معرفی شدند

برگزیدگان سومین رویداد ملی «استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان» معرفی شدند.

سومین رویداد ملی «استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان» با حضور معاون وزارت کشور، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نماینده شورای اسلامی شهر تهران، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

این رویداد با معرفی ۱۵ ایده برتر و داوری ایده ها از سوی منتورها برای هدایت و راهنمایی تیم ها، تکمیل ایده ها و آماده سازی آنها در راستای تهیه طرح اولیه کسب و کار براساس نیاز جامعه هدف (افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان) آغاز شد.

از میان ۱۵ طرح اولیه کسب و کار در نهایت، ایده های مینا مواجیان، مجتبی شهاب و علی ذوالعلی به ترتیب به عنوان ایده های اول تا سوم این رویداد معرفی شدند. همچنین سه ایده فرشته یاقوتی، بنفشه قربانی و فاطمه کاکا شایسته تقدیر شناخته شدند.

نفرات اول تا سوم این رویداد، علاوه بر لوح تقدیر، جوایز نقدی دریافت کردند و تمام ۱۵ ایده برتر رویداد از حمایت شتابدهنده ها و سرمایه گذاران برای آموزش های لازم در مسیر فناوری ایده خود، راهنمایی و هدایت کارشناسان و اختصاص محل استقرار با تجهیزات اداری یا کارگاهی برخوردار خواهند شد.

دکتر فرهاد طباطبایی قمشه عضو هیات علمی و مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دبیر علمی این رویداد ملی گفت: برای این رویداد ۵۷ ایده وارد فرایند داوری شد که ۴۰ ایده به انتخاب داوران، مشخص شدند و در مرحله بعد، از میان ویدئوهای سه دقیقه ای ایده های رسیده، ۱۵ ایده برتر با رای ۷ تا ۱۰ داور ، انتخاب شدند.

*خزعلی: بسیاری از معلولان نه توان‌یاب بلکه توان بخشند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در توئیتی با تاکید بر اینکه بسیاری از معلولان نه توان‌یاب، بلکه توان بخشند، تصریح کرد: زنان معلول در این بخش خوش درخشیدند.

 دکتر انسیه خزعلی در پیامی که به مناسبت روز جهانی معلولان در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، یادآور شد: معلولیت نوع دیگری از وجودست که با عزم و اراده و تبلور توانمندی‌های خاص، موجب الهام‌بخشی و توان‌افزایی در سایرین می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه بسیاری از معلولان نه توان‌یاب، بلکه توان بخشند، خاطرنشان کرد: زنان معلول در این بخش خوش درخشیدند.

خزعلی تاکید کرد: نگذاریم این تفاوت برایشان تهدید به شمار آید.

 

..........گزارش ویژه

*لزوم پیش‌بینی مجموعه ورزشی مختص معلولان در پایتخت

مدیران و مسئولان موسسه‌های خیریه فعالان در حوزه معلولان در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولان مهم‌ترین دغدغه های خود را در حضور شهردار تهران مطرح کردند.

 همایش روز جهانی معلولان در تالار ایوان شمس با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و تعدادی از مدیران شهری برگزار شد. در ابتدای این مراسم، علیرضا آتشک مدیر عامل موسسه رعد الغدیر در این همایش گفت: موسسه رعد الغدیر تا به امروز تعداد ۳۵۰۰ نفر از معلول را آموزش داد و برای ۱۰۰۰ نفر آنها شغل ایجاد کرد، دل های گرم معلولان به من یاد دادند که پر از صبر و امید باشم و این افراد به من صبر و امید را نیز آموزش دادند و ما امروز توانستیم جزء ۵ مرکز کارآفرین در حوزه اجتماعی شویم.

مدیر عامل موسسه رعد الغدیر افزود: اگر ما بتوانیم مسیر افراد معلول و توان یاب را هموار کنیم دیگر نیازی نیست که بخواهیم دست آنها را بگیریم و جان کلام این که با مردم برای مردم، می توان کارهای بزرگ انجام داد و امروز بیش از ۷ میلیون معلول جسمی حرکتی در شهرهای کشور وجود دارد که ما می توانیم برای آنها اقدام های بزرگ انجام دهیم.

در ادامه این همایش جواد جهانیان معاون اموزشی مجتمع نابینایان شهید اسماعیل محبی نیز گفت: در ارتباطات با معلولان باید اعلام کنم که ما به وظیفه خود عمل نکردیم و شرایط کار و زندگی معلولان ما شرایط خوبی نیست و در این شرایط زندگی آنها ، انتظار داریم پذیرش ۳ درصدی آنها در شهرداری انجام شود.

معاون آموزشی مجتمع نابینایان شهید محبی افزود: با مناسب سازی معابر، ایستگاه های مترو و بی ارتی باید به سمتی حرکت کنیم که دیگر حادثه ای برای معلولان در فضای عمومی شهر رخ ندهد و من از شهردار تهران می خواهم معاونان خود را به نمایشگاه های بین المللی در حوزه مناسب سازی اعزام کند تا با جدیدترین امکانات و تجهیزات آشنا شوند.

جهانیان ادامه داد: به دلیل کمبود بودجه ۳ سال است سرویس های مدارس استثنایی حذف شده است و در این شرایط توقع داشتیم حالا که هزینه ای در این بخش پرداخت نمی شود برای مدارس وسایل مورد نیاز آموزشی مانند تبلت تهیه شود.

وی تاکید کرد: توقع ما این است از تکنولوژی برای افراد معلول و توان یاب استفاده شود زیرا استفاده از تکنولوژی فاصله معلول و انسان سالم را کم می کند و نکته دیگر این است ورزشگاه قمر بنی هاشم که در جنوب تهران احداث شد سرویس خوبی به معلولان می دهد و باید بدانیم ورزش برای معلولان تفریح نیست زیرا ورزش می تواند برخی ترمیم ها را برای معلولان جسمی حرکتی انجام دهد و فارغ از مجموعه قمر بنی هاشم در جنوب تهران، در غرب و شرق تهران مجموعه ورزشی برای معلولان نداریم.

معاون اموزشی مجتمع نابینایان شهید محبی افزود:مجتمع شهید محبی ۱۵۵ دانش اموز نابینا و کم بینا در سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده است و در حال تحصیل هستند.

در ادامه این همایش مهدی صادقی فعال حوزه معلولان گفت: بیایید با هم فضایی را ترسیم کنیم که اتوبوس بین شهری در حرکت است که بچه ای شیطون نیز سوار ماشین است که آن قدر اذیت می کند تمامی مسافران به فغان می آیند و در نهایت به پدر بچه می گویند چرا بچه شما این چنین رفتار می کند و چرا تربیت نشده است.

صادقی ادامه داد: پدر بچه به مسافران می‌گوید که از خاک سپاری مادر بچه برمی گردیم و این بی قراری کودک برای مادر است و با شنیدن این موضوع وضعیت اتوبوس به نفع کودک تغییر می کند و این مثال مصداق آگاهی و نااگاهی از شرایط است.

وی تاکید کرد: با گذشت زمان بود که متوجه شدم اگر کار فرهنگی انجام می دهم بخشی از آن را باید به معلولان اختصاص دهم، معلولان افرادی هستند که به اندازه همه عوارض می دهند اما به اندازه همه افراد از شرایط بهره نمی برند.

صادقی افزود: سطح تعامل افراد نشان می دهد که سطح معلولیت چقدر است و اگر امروز من با معلولیت شدید مواجه هستم بخشی از آن متوجه مدیریت شهر است و حوزه معلولیت ذهنی بسیار پیچیدگی دارد و بارها متوجه شدیم معلولان در زمینه ذهنی بسیار ایزوله و محدود شده اند. به عنوان مثال بچه های ما (معلولان) از استخر محروم هستند و باید بدانیم ورزش برای معلولان جسمی حرکتی و ذهنی یک کار درمانی و توان بخشی است و فقط میخواهم عرض کنم مطالبه گری موضوعی است که باید به آن بپردازیم.

صادقی ادامه داد: در مدیریت گذشته پایتخت زمانی بود در افتتاح ایستگاه های مترو آسانسورهای آن به هر دلیلی خاموش می شد و امروز آقای بیانی از دفتر شهردار مامور شدند که تک به تک آسانسورهای ایستگاه های مترو را چک کنند.

یوسف اصلانی موسس مجموعه خیریه بهشت امام رضا(ع) نیز گفت: ۱۰۰ نفر از افراد معلول در حال حاضر در مجموعه خیریه بهشت امام رضا (ع) هستند و باید تاکید کنم که هیچ گاه به دنبال مناسب سازی نبودیم زیرا هرگاه مسیری برای ما بسته بود بچه ها را بغل کردیم و از موانع رد شدیم.

موسس مجموعه خیریه بهشت امام رضا(ع) افزود: روزی من و بچه های معلول راهی استخر شدیم و بعد از پریدن در استخر متصدی آنجا به ما گفت مردم از حضور شما ناراحت هستند و باید استخر را ترک کنید و بعد از آن روز تصمیم گرفتیم تا استخری احداث کنیم و هیچ انسان سالمی را در آن راه ندهیم و امروز آن استخر آماده بهره برداری است و قدم تمامی معلولان روی چشم من می توانند از آن استفاده کنند.

در ادامه این مراسم بوستان پرنیان اولین بوستان مناسب سازی شده در منطقه ۵ شهرداری تهران با حضور بر خط و ویدیو کنفرانسی علیرضا زاکانی  شهردار تهران و جمعی از  مدیران شهری افتتاح شد. در این مراسم، سجاد محمد علی نژاد مشاور عالی و مدیر کل حوزه شهردار، محمد امین توکلی‌زاده  معاون امور فرهنگی ‌ اجتماعی، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری، مرتضی امیری اسفندقه مشاور شهردار تهران در حوزه زبان و ادبیات فارسی، رضا سیفی دستیار رسانه‌ای شهردار تهران، عبدالمطهر محمدخانی رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران  جلال بهرامی معاون خدمات شهری، صفا صبوری دیلمی مشاور شهردار تهران در امور متناسب سازی ابنیه و محیط‌های شهری نیز حضور داشتند.

 

......آموزشی

*همه چیز در مورد آسم و آلرژی

از آنجایی که همواره ما اسامی آسم و آلرژی را در پی هم شنیدیم گاهی محتمل است که این توهم را ایجاد کند که این دو بیماری دقیقا یکی هستند. اما باید در همین ابتدا درباره تفاوت آسم و الرژی بدانید و گفته شود که علیرغم تمام تشابهات و تاثیراتی که این دو بیماری بر روی یکدیگر می گذارند اما در واقعیت این دو بیماری جدا و متفاوت هستند و صرفا در برخی جهات نقطه مشترکی بین شان یافت می شود

به طور کلی باید بیان کرد آسم بیماری است که در نتیجه ملتهب شدن مجرای تنفسی ایجاد گردیده و موجبات بروز یکسری علائمی چون نفس تنگی، سرفه های گاها شدید، خس خس کردن در ناحیه گلو و سینه می شود. این بیماری رنج سنی خاصی نداشته و ما در تمام اقشار و در هر سنی شاهد این بیماری هستیم. یکی از ناامیدی هایی که در این بیماری وجود دارد شیوه درمان آن است. در واقع تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده است و تمام کاری که در برابر این بیماری می توان انجام داد این است که آن را کنترل کرد و از وخیم شدن حال بیمار جلوگیری کرد.

آسم آلرژیک و آسم غیر آلرژیک دوگونه از انواع آسم هستند.

آسم آلرژیک بیانگر این است که این بیماری خاص آلرژی ای است که کاملا نشانه های بیماری آسم ر ا دارد.

سیستم ایمنی بدن زمانیکه با یک ماده خارجی مواجه شود و آن را برای بدن خطرناک بداند به سرعت شروع به واکنش هایی می کند که به نوعی آلارم محسوب می شوند تا از آنها دوری کنیم.

آسم غیر آلرژیک آسمی است که علائم بیماری آلرژی را ندارد؛ به بیان دیگر این بیماری کاملا مستقل و با دلایل و نشانه های مخصوص به خود است. گرچه در نشانه ها محدود با آسم آلرژیک همپوشانی دارد اما آلرژی محسوب نمی شود.

با وجود اینکه در بسیاری از نشانه ها، این دو  بیماری مشابه هستند اما در زمینه هایی متفاوتند: همچون طول مدتی که فرد به آنها دچار است، میزان وخامت این دو بیماری و نیز داروهای تجویزی از سوی دکتر برای درمان هریک از این بیاری ها متفاوت است.

آلرژی چه نوع بیماری است؟

آلرژی در واقع نوعی بیماری است که ممکن است در اثر آن فردی پس از مواجهه با مواد آلرژن دچار خارش در سطح پوست و چشم، کهیر، تنگ شدن ناحیه تنفسی شود. البته این علائم وابسته به عاملی است که موجب آلرژی شده است. ممکن است عامل آلرژی زا در هوای یک اتاق باشد و یا در یک ماده خوراکی باشد.

نشانه هایی چون: تغییر رنگ دادن پوست، آبریزش از ناحیه چشم و یا بینی، اختلال در امر تنفسی، و غیره..

نوع دیگری از آلرژی، آلرژی ریه است که کسانی که دچار این بیماری هستند با پاره ای از مشکلات دسته و پنجه نرم می کنند. یکی از این مسائل آلرژی در ناحیه مجرای تنفسی می باشد که اصطلاحا آلرژی ریه نام دارد. این بیماری عوارض و نشانه هایی دارد که بیماری آلرژی را بسیار به آسم نزدیک می کند. علائم این آلرژی همان هایی هستند که در بالا ذکر نمودیم مثل عطسه، سرفه، نفس تنگی، خس خس کردن و….

مواد آلرژن، اصطلاحا به موادی گفته می شود اشخاص در صورت رویارویی با آنها واکنش هایی بروز می دهند که ما می گوییم فلانی آلرژی اش عود کرده است. مثل سوسک، گرد گل، هوای آلوده و….

وجه تمایز و تشابه بین آسم و آلرژی

بیماری آسم اگر در شخصی وجود داشته باشد صرفا ریه فرد و مجراهای تنفسی فرد را دچار اختلال می گرداند اما بیماری آلرژی در مواقعی چندین منطقه از بدن را درگیر کرده و سبب اختلال در روند کار عادی می شود.

تفاوت در علائم

همانطور که گفته شد آسم باعث ملتهب شدن دستگاه تفسی می شود ولی آلرژی نوعی واکنشی ناخوشایند در مواقعی است که با یکسری مواد خاص مواجه می شویم.

علائم آسم محدود به نارسائی ها و مشکلات در ناحیه ریه و مجرای تنفسی اشخاص است اما علائم آلرژی از این حد فراتر رفته و گاها پوست و معده را نیز درگیر می کند.

برای اینکه تشخیص دهیم بیماری فرد آسم است یا خیر باید عملکرر ریه مورد سنجش قرار گیرد. ولی برای تشخیص بیماری آلرژی، بیمار مورد آزمایش قرار می گیرد تا خون و پوست وی مورد بررسی قرار گیرد.

داروهایی که برای مهار یا کنترل آسم و آلرژی استفاده می شود متفاوتند.

علل ایجاد بیماری آسم مجموعه ای از عوامل ژنتیکی یا ارثی و نیز عوامل محیطی هستند. اما آلرژی برخلاف آسم صرفا در شرایط و محیط آلرژی زا ظهور می یابد. به همین جهت اگر کسی در نزدیکان و خانوده تان آسم داشته باشد، احتمال بروز آسم در شما بسیار زیاد است. ولی آلرژی اینگونه نیست.

آسم درمان ندارد ولی اگر هرچه سریعتر برای کنترل آن اقدام کنید می توانید از تشدید آن جلوگیری کنید. آلرژی با کمک آنتی هیستامین ها و یا تزریق اپی نفرین قابل درمان است.

تشابهات:

بی توجهی و عدم پیگیری برای انجام کارهای مناسب برای کنترل آسم و آلرژی هر دو به یک میزان خطرناک است و جان فرد را به خطر می اندازد.

در برخی نشانه هایشان مشترکند.

 سخن آخر

علیرغم بسیاری از تفاوت ها در علل ونشانه این دو بیماری باید گفت یک پیوند مشترکی بین آسم و آلرژی برقرار است. به طوریکه آلرژی می تواند موجب گردد و باعث شود شخصی دچار آسم گردد. اگر آلرژی منشا بیماری آسم شود به آن آسم آلرژیک می گویند. به همین جهت باید گفت عزیزانی که علائم یکی از این دو بیماری را دارند لازم هست به طور جدی پیگیری کرده تا آن را درمان کرده مبادا یکی از آن دو موجب بروز آن دیگری شود.

 

..........ورزشی

*نگاهی به نتایج روز چهارم و پنجم مسابقات پارا آسیایی جوانان

در ادامه مسابقات پارآسیایی جوانان در بحرین و در روز چهارم این مسابقات، ملی پوشان دو و میدانی نابینا و کم بینای کشورمان چند مدال رنگارنگ  دیگر به ارمغان آوردند.

محمد حسین عبدالهی در 100 متر کلاس ب 2 به مدال طلا دست یافت. نازنین قریشی در 100 متر کلاس ب 2 نشان نقره گرفت. مهرداد نجفی در 100 متر کلاس ب 1 و ابوالفضل شریفی در 100 متر کلاس ب3 به مدال برنز دست یافتند. محمد هادی در ماده ۴۰۰ متر کلاس ب۲ صاحب گردن آویز نقره شد. زهرا سادات پور اسماعیل در ماده ۱۵۰۰ متر  کلاس ب۲ مدال نقره گرفت و علی بالش زاده در ماده ۴۰۰ متر کلاس ب۳ به نشان برنز رسید.

در ادامه روز چهارم مسابقات پارآسیایی جوانان در  بحرین‌ملی پوشان کشورمان در ماده ۱۰۰ متر کرال پشت رشته شنا مدالهای طلا، نقره و برنز را بر گردن آویختند. در این رقابتها علی حسن زاده به مدال طلا دست یافت، امیر محمد فرخنده زاد نشان نقره را ازآن خود کرد و محمد مهدی ریحانی صاحب گردن آویز برنز شد.

پنجمین روز از بازی های پاراآسیایی جوانان با افتخار آفرینی ملی پوشان جوان کشورمان در رشته های شنا، پاراتکواندو و وزنه برداری همراه بود.

در ۱۰۰ متر پروانه رده سنی نوجوانان ابوالفضل ظریف با زمان ۱:۱۵.۹۵ دقیقه و کسب ۳۱۴ امتیاز به مدال نقره دست یافت.

در ۱۰۰ متر پروانه رده سنی جوانان دانیال محسنیان با زمان ۱:۲۳.۲۹ و امتیاز ۱۱۳ نایب قهرمان شد و به مدال نقره رسید.

در ۲۰۰ متر مختلط رده سنی نوجوانان، علی حسن زاده با زمان ۳:۲۹.۵۳ دقیقه و کسب ۴۰ امتیاز نقره‌ای شد و محمدرضا ریحانی با رکورد ۳:۲۱.۰۵ دقیقه به مدال برنز بسنده کرد.

در ۱۰۰ متر آزاد رده سنی نوجوانان علی مطلبی ۱:۰۶.۰۲ دقیقه و ۶۲۵ امتیاز به مدال نقره دست یافت و ابوالفضل ظریف با ۱:۰۷.۲۷ و کسب ۵۷۴ امتیاز در رده چهارم ایستاد.

در ۱۰۰ متر آزاد رده سنی جوانان، دانیال محسنیان با زمان ۱:۰۵.۹۱ دقیقه و امتیاز ۶۲۹ به مقام قهرمانی و مدال طلا دست یافت.

در ۵۰ متر کرال پشت نوجوانان، علی یساولی با زمان ۱:۲۶.۲۸ دقیقه و امتیاز ۳۶ به مدال برنز رسید.

پارا تکواندو کاران ایران رقابت‌های پاراآسیایی خود را با یک طلا، یک نقره و حضور ۵ نماینده در فینال رقابت‌ها استارت زدند.

تیم پاراتکواندو ایران در رقابت‌های پاراآسیایی ۲۰۲۱ بحرین چهار نماینده در بخش دختران و سه نماینده در بخش پسران داشت.

در پاراتکواندوی دختران و در دور اول رقابت‌ها مریم عبداله‌پور درویی در وزن منفی ۴۷ کیلوگرم در دور اول مقابل حریف تایلندی با نتیجه قاطع ۲۲ بر ۲ به پیروزی رسید و ضمن قطعی کردن مدال نقره خود، راهی فینال شد. در این وزن ۴ پاراتکواندوکار از کشورهای تایلند(دو نماینده)، کره و ایران حضور داشتند.

در بخش پسران و در وزن منهای ۸۰ کیلوگرم، مهدی دانائیان از ایران تنها نماینده حاضر در مسابقات بود و به دلیل عدم حضور نماینده دیگری در این وزن، دانائیان بدون انجام مبارزه صاحب مدال طلا شد.

مهدی داتلی‌بیگی و حسین میرزایی دیگر نمایندگان کشورمان در اوزان منهای ۵۸ و منهای ۷۰ کیلوگرم بودند. داتلی‌بیگی در وزن منهای ۵۸کیلوگرم در مبارزه اول خود با نتیجه ۳۲ بر ۲۸ حریف تایلندی را شکست داد و ضمن قطعی کردن مدال نقره، فینالیست شد. در این وزن نمایندگانی از کشورهای تایلند، ازبکستان، نپال و هند حضور داشتند.

در وزن منهای ۷۰ کیلوگرم اما حسین میرزایی در دور اول مقابل پارا تکواندوکار ازبکستان با نتیجه ۲۶ بر ۱۲ شکست خورد و علی‌رغم این شکست صاحب مدال برنز شد.

اولین روز از رقابت های وزنه برداری نیز برای تیم ایران همراه با کسب یک مدال نقره بود.

مهدی آقابابایی در رقابت های دسته ۴۹ کیلوگرم توانست به عنوان نایب قهرمانی و نشان نقره دست یابد.

در روز پنجم مسابقات دو و میدانی نتایج زیر بدست آمد:

امیر عباس کارگران   ماده پرتاب دیسک کلاس F۳۴  نشان طلا

محمد ابراهیم پورطلایی ماده پرتاب دیسک کلاس F۳۴ نشان نقره

آرمین صالحی   ماده پرتاب دیسک کلاس F۳۴  نشان برنز

مبینا ساوه   ماده پرتاب نیزه  کلاس F۴۶ نشان طلا

بیتا طیبان   ماده پرتاب نیزه   کلاس F۴۶ نشان برنز.

رقابت های گلبال در بخش دختران و پسران در روز پنجم نیز دنبال شد و تیم دختران ۱۰ بر ۵ مقابل تیم تایلند مغلوب شد. در بخش پسران نیز ایران موفق شد با نتیجه قاطع ۱۰ بر صفر تیم اردن را شکست دهد. تیم ایران در روز چهارم مسابقات نیز با نتیجه 13 بر 3 کره جنوبی را شکست داد.

تیم پاراتکواندوی ایران که با ۷ نماینده در رقابت‌های پاراآسیایی بحرین شرکت کرده بود با کسب ۳ مدال طلا، ۳ مدال نقره و یک مدال برنز به کار خود پایان داد.

در فینال این رقابت‌ها که در کلاس k۴۴ برگزار شد، سحر قنبری کمیشانی در وزن منهای ۵۲ کیلوگرم موفق شد حریف نپالی خود را با نتیجه قاطع ۱۸ بر صفر شکست داده و دومین طلای پاراتکواندوی ایران را مال خود کند.

رزا ابراهیمی نماینده وزن منهای ۵۷ کیلوگرم کشورمان نیز نمیانده نپال را با نتیجه ۶ بر صفر از پیش رو برداشت و نقره‌ای شد.

در وزن منهای ۶۵ کیلوگرم رمینا چمسورکی مقابل حریف تایلندی به تساوی ۶ بر ۶ رسید اما در راند طلایی به دلیل بالاتر بودن پاور حریف(تعداد ضربات زده شده) امتیاز به پاراتکواندوکار تایلندی داده شد تا چمسورکی نقره‌ای شود.

مریم عبداله‌پور درویی که در دور اول رقابت‌های وزن ۴۷- کیلوگرم موفق به پیروزی مقابل حریف تایلندی (۲۲ بر ۲) شده بود، در فینال نیز مقابل نماینده دیگر کشور تایلند که مدال برنز پارالمپیک را در کارنامه داشت و صاحب رنکینگ ۴ جهان نیز هست، با نتیجه ۲۹ بر ۱۲ به پیروزی رسید و سومین مدال زرین مسابقات را در ویترین افتخارات پاراتکواندوی ایران جای داد.

مهدی داتلی‌بیگی آخرین نماینده پاراتکواندوی ایران بعد از پیروزی دور اول مقابل پاراتکواندوکار تایلندی، در فینال مبارزه زیبایی مقابل حریف ازبک داشت و در پایان وقت قانونی بازی به تساوی ۲۰-۲۰ رسید اما در راند طلایی نتیجه را به حریف واگذار کرد و صاحب مدال نقره شد.

پیش از این نیز مهدی دانائیان در وزن منهای ۸۰ و حسین میرزایی در وزن در وزن منهای ۷۰ کیلوگر به ترتیب صاحب مدال طلا و برنز شده بودند. به این ترتیب پرونده پاراتکواندوی ایران با ۳ طلا (دو طلا در بخش بانوان و یک طلا در بخش مردان)، ۳ نقره ( دو نقره در بخش دختران و یک نقره در بخش پسران) و یک برنز (در بخش پسران) بسته شد.

در عصر روز پنجم مسابقات پاراآسیایی، دومین نشان وزنه برداری برای کاروان ایران نیز به نام رضا حسینوند ثبت شد.

وی توانست در رقابت های دسته ۵۹ کیلوگرم به عنوان قهرمانی و نشان طلا دست یابد و اولین طلایی کاروان ایران در این رشته باشد.

 

.........حوادث

*زن شوهرکش اعدام نشد

سال قبل رسیدگی به پرونده قتل مرد جوان اردبیلی در جریان قضایی قرار گرفت. در حالی که مرد جوان بر اثر اصابت چاقو به گردنش جان خود را از دست داده بود،تحقیقات قضایی از همسر او آغاز شد.

همسر جوان این مرد در اولین اظهارات خود ادعا کرد که موقع باز کردن در قوطی رب،چاقو از روی قوطی در رفته و با شدت به گردن شوهرش اصابت کرده است.اما نحوه برخورد با ادعای این زن در تناقض بود و همین کافی بود که تحقیقات قضایی وارد فاز تخصصی شود.

زن جوان که راهی برای فرار از حقیقت پیش روی خود نمی دید، لب به اعتراف گشود و گفت:«همسرم اصرار داشت که به تهران مهاجرت کنیم اما من دلم نمی خواستم از اردبیل کوچ کنم. به خاطر همین موضوع با او اختلاف پیدا کرده بودم. روز حادثه او با ترابری تماس گرفته بود و می خواست اثاثیه مان را بار بزند تا به تهران برویم.برای همین با هم درگیر شدیم و من که خیلی خشمگین شده بودم با کارد آشپزخانه ضربه ای به گردنش زدم که سبب مرگ او شد.»

با اعتراف متهم به قتل شوهر خود، پرونده برای صدور رای به دادگاه ارجاع شد. مادر مقتول به عنوان تنها ولی دم پرونده تقاضای قصاص عروس خود را کرد. بنابراین رای قصاص صادر شد و شمارش معکوس برای اجرای حکم صادر شده آغاز شد.

بخشش قاتل شوهر پای چوبه دار به حرمت سرباز مدافع حرم

بعد از اینکه رای صادر شده از سوی دادگاه کیفری یک استان اردبیل از سوی دیوانعالی کشور مورد تائید قرار گرفت، تلاش شورای حل اختلاف استان اردبیل و هیئت بخشایش ستاد صبر برای جلب رضایت ولی دم آغاز شد.

اما مادر مقتول حاضر به بخشش نشد و زمان اجرای حکم فرا رسید و عروس جوان پای چوبه دار رفت.

یکی از اعضای هیئت بخشایش دقایقی قبل از اجرای حکم به مادر مقتول گفت:«می دانم که شما ارادت خاصی به حضرت زینب دارید.من سرباز مدافع حرم بودم و به عنوان سرباز حضرت زینب از شما می خواهم به حرمت ایشان از قصاص صرف نظر کنید»

با این پادرمیانی در حالی که زن جوان تنها چند دقیقه با مرگ فاصله داشت از قصاص نجات پیدا کرد.ولی دم اظهار داشت: «پسرم دو فرزند 12 و 8 ساله دارد.

اول به حرمت نام حضرت زینب و بعد به خاطر دو نوه ام از قصاص مادر آنها گذشت می کنم»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *