شناسه خبر: 34890 منتشر شده در مورخ: 1400/9/20 ساعت: 10:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 20 آذر 1400

روزنامه شنبه 20 آذر 1400

عناوین امروز: نوسازی خودروهای ویژه معلولان در پایتخت-از بین رفتن دو‌راهیِ بلایندگرام / تلگرام- رمان «سقوط» با صدای مهرداد ضیایی شنیدنی شد-کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 20  آذر ۱۴۰۰

6 جمادی الاول ۱۴۴۳

11 دسامبر  ۲۰۲۱

سال بیست و ششم شماره 6867 

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین .........

*نوسازی خودروهای ویژه معلولان در پایتخت

*از بین رفتن دو‌راهیِ بلایندگرام / تلگرام

*رمان «سقوط» با صدای مهرداد ضیایی شنیدنی شد

*کشکول

 

.........گزارش ویژه

 *نوسازی خودروهای ویژه معلولان در پایتخت

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران  در حاشیه مراسم هفته معلولان و بازدید از مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران بر لزوم خدمات‌رسانی هرچه بهتر و بیشتر به معلولین و افراد کم‌توان جسمی شهر تهران تأکید کرد و گفت: ای کاش مسئولانی که برای ارتباط با جامعه معلولین وظایفی بر عهده دارند، یک روز را موظف شوند بر روی ویلچر نشسته و به اماکن و ادارات مختلف مراجعه کنند تا با مسائل و مشکلات این عزیزان در زمینه رفت و آمد در سطح شهر از نزدیک آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای لازم برای حل مسائل و مشکلات معلولین باید به صورت کارشناسی بررسی شده و عملیاتی شوند، اظهار کرد: مشکلات بودجه‌ای، دلیل قابل قبولی برای تعویق در انجام مسئولیت نسبت به معلولین عزیز و جانبازان گرانقدر نیست و باید اراده لازم و خواست مدیران، موتور  محرک برای حل مسائل و مشکلات این عزیزان در سطح شهر باشد. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه همواره  بر پیگیری مسائل و مشکلات معلولین و لزوم ارائه خدمات‌رسانی مناسب به این عزیزان تأکید کرده‌ام، تصریح کرد: شهرداری تهران می‌تواند با ارائه خدمات بهتر به معلولین، در بهبود کیفیت زندگی این عزیزان پیشتاز و نقش آفرین باشد و در عین حال، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شهروند دارای معلولیت نیز باید از خدمات یکسان با شهروندانی که دارای سلامت کامل هستند، برخوردار باشد چرا که یک فرد معلول نیز به اندازه یک فرد سالم برای استفاده از حمل و نقل عمومی دارای حق است و برای برخورداری از امکانات شهری عوارض می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای که مسئولیت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را بر عهده داشتم، به دستور قالیباف شهردار وقت تهران، سامانه ویژه جانبازان و معلولین را راه‌اندازی کردیم، اظهار کرد: با دستور ایشان، ۶۲ دستگاه خودروی وَن مناسب‌سازی شده که با بالابر مخصوص تجهیز شده بودند و ٩٠ دستگاه اتوبوس با بالابر برقی در اختیار شهروندان معلول و جانباز شهر تهران قرار گرفت تا مشکلات این عزیزان برای رفت و آمد در سطح شهر کاهش یابد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، اقداماتی در شهر تهران در راستای بهبود شرایط برای شهروندان معلول آغاز و اجرا شده است که البته به هیچ عنوان کافی نیست، تصریح کرد: مناسب‌سازی برخی پیاده‌روها و معابر شهری برای رفت و آمد معلولین و توان‌یابان، تجهیز  تعدادی از ایستگاه‌های مترو به آسانسور و تأمین خودروهای مخصوص حمل و نقل معلولین از جمله کارهایی بوده که در چند سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از الزامات دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران از روزی که آغاز به کار کرده است، ارائه خدمات هرچه بهتر و بیشتر به معلولین بوده است، اظهار کرد: به این منظور، کارگروه ویژه معلولین متشکل از تعدادی از کارشناسان و شهروندان صاحب‌نظر دارای معلولیت در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا آغاز به کار کرده تا با آسیب‌شناسی دقیق و اتخاذ تصمیمات درست، خدمات‌رسانی به شهروندان معلول شهر تهران با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

تشکری هاشمی ضمن درخواست از انجمن ها و شهروندان معلول شهر تهران برای ارائه ایده‌ها و پیشنهادهای اجرایی خود در زمینه ارائه خدمات‌ بهتر به این عزیزان در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: هر شهروند معلول که ایده و راهکار عملیاتی برای بهبود ارئه خدمات به معلولین شهر تهران دارد،آن را به این کمیسیون اعلام کند تا آن را مورد بررسی قرار داده و از طریق مبادی اجرایی مورد پیگیری قرار دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرده‌ایم که باید منابع لازم برای تجهیز و تقویت سامانه‌های ویژه جانبازان و معلولین و نوسازی خودروهای مخصوص این عزیزان تأمین شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که ناوگان اتوبوسرانی و شبکه مترو مناسب‌سازی نشده‌اند، مدیریت شهری وظیفه دارد برای خدمات‌رسانی به معلولین، راهکار جایگزین را به بهترین شکل ممکن اجرا کند.

 

.....فناوریهای امید بخش

*از بین رفتن دو‌راهیِ بلایندگرام / تلگرام

چند روزی می‌شود که با به‌روز شدن اپلیکیشن تلگرام و تغییراتی که در سیاست‌های این اپلیکیشن به وجود آمده، نابینایان متأسفانه از قابلیت‌هایی که بلایندگرام در اختیارشان می‌گذاشت محروم شده‌اند. طراحان بلایندگرام طی پستی در کانالشان به این نکته اشاره کرده‌اند که با توجه به عدم رعایت قوانین حقوق مؤلف (کپی‌رایت) از سوی برخی کاربران نابینای ایرانی و استفاده از نسخه‌های قفل شکسته، فعلاً امکان به‌روز کردن اپلیکیشن وجود ندارد و آنها به دنبال راهی هستند تا نسخه‌ای امن‌تر بسازند تا از مزایای اقتصادی فروش اپلیکیشنشان منتفع شوند. چیزی که قطعاً حق هر برنامه‌نویسی است و از سوی دیگر بهای این اپلیکیشن هم آنقدر ناچیز است که استفاده از نسخه‌های غیر قانونی، هر وجدان سالمی را شگفتزده می‌کند. حالا کاربران نابینا باید صبر کنند تا راه امن پیدا شود و در این فاصله هم به جای بلایندگرامِ محبوب و کار‌راه‌انداز، باید از نسخه اصلی تلگرام استفاده کنند. به همین بهانه نگاهی می‌کنیم به برخی قابلیت‌هایی که در به‌روز‌ترین نسخه تلگرام در اختیار کاربران قرار گرفته است.

تولید محتوای محافظت شده، یکی از بهترین قابلیت‌هایی است که به تازگی به تلگرام اضافه شده است. با فعال کردن این قابلیت برای یک پست، کاربران دیگر نخواهند توانست آن را برای دیگران فوروارد کنند. آنها حتی نمی‌توانند اسکرینشات بگیرند یا پیام را برای خودشان ذخیره کنند. این قابلیت به درد آنهایی خواهد خورد که کاربران کانال‌ها یا گروه‌هایشان باید حق عضویت بپردازند.

حذف پیام‌ها بر اساس تاریخ هم از دیگر امکانات جذاب این نسخه است. کاربران تلگرام می‌توانند تاریخچه چت را براساس تاریخ مورد نظر و به راحتی حذف کنند. برای انجام این کار به قسمت تقویم مراجعه کرده و با انتخاب تاریخ یا تاریخ‌های مورد نظر، تاریخچه چت آن روز یا محدوده تاریخی خاص را حذف کنید.

در بروزرسانی جدید همچنین کاربران می‌توانند همزمان از تلگرام در همه دستگاه‌های خود استفاده کنند و منوی دستگاه‌ها به آنها کمک می‌کند تا مدیریت راحت‌تری بر دستگاه‌های متصل داشته باشند. یک دکمه جدید برای اتصال سریع به نسخه دسک‌تاپ و تنظیم خروج خودکار دستگاه‌ها  در نظر گرفته شده است.

با ضربه زدن روی نام هر دستگاه کاربران می‌توانند تماس‌ها و گپ‌های خصوصی را نیز در نسخه همگام سازی شده مخفی کنند.

افزون بر همه این‌ها، با کمک قابلیتی موسوم به «ارسال پیام ناشناس در گروه‌ها»،  کاربران می‌توانند در گروه‌های عمومی نظرات خود را با نام عکس یکی از کانال‌های خود به جای حساب کاربری شخصی با دیگران به اشتراک بگذارند. برای انجام این کار روی عکس نمایه در کنار نوار پیام ضربه بزنید و یکی از کانال‌های خود را انتخاب کنید. پیام‌هایی که بعد از آن ارسال می کنید با نام و عکس کانال به جای حساب شخصی ظاهر می‌شود. هنگام ارسال پست، نام کانال نیز در بالای پیام دیده می‌شود.

امکانات تازه تلگرام به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. می‌توانید با مراجعه به فروشگاه گوگل این اپلیکیشن را بارگیری کنید و هرچند با کمی مشکل و درد‌سر که برای کاربران صفحه‌خوان‌ها به وجود خواهد آمد اما به هر حال از این قابلیت‌ها بهره ببرید.

 

......فرهنگی

*رمان «سقوط» با صدای مهرداد ضیایی شنیدنی شد

رمان سقوط که به مباحث قضاوت و برخوردهای اجتماعی انسان‌ها می پردازد با صدای مهرداد ضیایی در ایران صدا منتشر شد.

«سقوط» رمانی‌ است که از زبان «ژان باتیست کلمنس» که وکیل دعاوی است، روایت می‌شود. او داستان زندگی‌اش را برای غریبه‌ای اعتراف می‌کند.

«ژان باتیست کلمنس» در نیمه شبی هنگام پیاده‌روی، به پلی می‌رسد و می‌بیند که زنی روی پل ایستاده ولی او بی‌تفاوت عبور می‌کند و بعد از مدت کوتاهی صدای افتادن زن را در آب می‌شنود. بی هیچ اقدامی می‌گذرد و عمل خود را توجیه می‌کند. از این لحظه، سقوط کلمنس آغاز می‌شود. نویسنده در این کتاب موضوعاتی مثل قضاوت دیگران و تاثیر نگاه‌ها و برخوردهای اجتماعی بر زندگی انسان را شرح می‌دهد. او انسان را همیشه در معرض قضاوت‌ شدن می‌بیند و آن را مسأله‌ای می‌داند که باعث سقوط افراد می‌شود. این کتاب توسط سیدمهرداد ضیایی از هنرمندان سینما و تلویزیون، صوتی شده است.

اثر صوتی «سقوط» توسط زهرا بلدی تهیه شده محمد لله گانی دزکانی و مهشید دشتی نیز اقتباس شنیداری آن را برعهده داشته‌اند. این اثر توسط پایگاه کتاب گویای ایران صدا منتشر شده و به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.

علاقه‌مندان برای شنیدن این کتاب گویا می توانند اپلیکیشن تلفن همراه ایران صدا را برای سیستم عامل اندروید و IOS از نشانی IRANSEDA.IR به صورت رایگان دریافت کنند.

*کتاب گویای «بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» منتشر شد

کتاب گویای کتاب «بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» به نویسندگی رسول افضلی و امیر محسن‌زادگان و صداپیشگی و روایت علی صدیق در 523 دقیقه تهیه و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب «بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» در واقع به بررسی مواضع نظامی و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) را از منظر صاحب‌نظران داخلی است. رسول افضلی و امیر محسن‌زادگان در کتاب «بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» ابتدا نگاهی بر این پدیده انداخته‌اند و لایه‌های مختلف این جنگ را بررسی کرده‌اند. با این بررسی‌ها نمی‌توان نقش امام خمینی (ره) و نظراتشان را نادیده گرفت. به‌این‌ترتیب در این کتاب فلسفه‌، منطق، سیاست‌ها، راهبردها و مواضع نظامی ایشان بررسی می‌شود؛ اما مهم این است که ما به‌عنوان پژوهشگر فلسفه‌ی این جنگ را دریابیم و آن را با جنگ‌های مشابه دیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم پاسخی منطقی بر پرسش‌های مطرح‌شده داشته باشیم.

 

........کشکول

*منظره‌های باورنکردنی و خارق العاده در طبیعت

طبیعت، زیبا و خارق العاده است. طبیعت خالق شگفتی است. زیبایی طبیعت گاه چنان نفس گیر است ‏که نمی‌توان باور کرد حقیقی باشد. طبیعت، زیبا و خارق العاده است. طبیعت خالق شگفتی است. زیبایی طبیعت گاه چنان نفس گیر است ‏که نمی‌توان باور کرد حقیقی باشد. اگر شما هم علاقه وافری به طبیعت و زیبایی‌های آن دارید در ادامه ده تا از زیبایی خاص در ‏طبیعت را معرفی میکنیم.

10. آبشار خونین، جنوبگان

‏در آبشار خونین جنوبگان یکی از زیباترین مناظر طبیعی جهان دیده می‌شود. جایی که آب‌هایی سرخ رنگ در یخچال طبیعی تیلور منظره طبیعی شبیه به یک جریان خون به وجود آورده‌اند. این منظره زیبا به دلیل وجود ترکیب اکسید آهن با آب‌های شوری است که از دهانه کوهی نمکی جاری شده‌اند.

9. درختان اکالیپتوس رنگین کمانی، هاوایی

‏‏یکی دیگر از مناظر زیبای طبیعت در جنگل‌های هاوایی، در درختان بلندی به نام اکالیپتوس دگلوپتا که به درخت رنگین کمانی مشهور هستند دیده می‌شود. تنه ‏رنگارنگ اکالیپتوس دگلوپتا از مشخصه‌های بسیار خاص این نوع درخت به شمار می‌روند. پوسته درختان دگلوپتا در زمان‌های ‏مختلفی از سال می‌ریزند و تنه درخت که به رنگ سبز روشن است نمایان می‌شود. سپس به مرور زمان تیره‌تر می‌شود و از خود رنگ‌های آبی، بنفش، نارنجی و قرمز تولید می‌کنند.‏‏ ‏

8. موج، آریزونا‏

در طبیعت زیبا آریزونا مکانی خاص به نام موج (The Wave) وجود دارد. سنگ‌های شنی موج آریزونا بر اثر فرسایش به مرور زمان شبیه به موج شده‌اند و به همین علت به نام موج نامیده می‌شوند. اشکال زیبای سنگ‌های شنی به خاطر رنگ و فرم خاص خود در میان عکاسان و ‏جهانگردان بسیار معروف است و از بهترین زیباییهای طبیعت آمریکا محسوب می‌شوند.

7. ساحل درخشان وادهو، مالدیو

‏‏نقطه‌های نورانی کف ساحل درخشان وادهو مالدیو در شب همانند انعکاس تصویر ستارگان در آب است. موج‌های درخشان ‏آبی، نورهای بیولوژیک طبیعی هستند که از موجوداتی دریایی به نام فیتوپلانکتون ساطع می‌شوند و ‏منظره‌ای خارق العاده به وجود می‌آورند.‏

6. ستون‌های نور، روسیه

‏‏ستون‌های نور یک پدیده بصری است که از انعکاس نور در کریستال‌های یخی به وجود می‌آید. این نور می‌تواند از ‏منبع خورشید، ماه یا از منابع نور زمینی مثل نور خیابان‌ها به وجود آید. ‏البته توجه داشته باشید که ستون‌های نور با شفق‌های قطبی تفاوت دارند و پدیده‌های یکسانی نیستند.

5. زمین های مسطح نمکی، بولیوی

‏‏زمین‌های مسطح نمکی از زیبایی‌ های طبیعت هستند. جایی که آسمان و زمین در هم ادغام می‌شوند و صحنه‌های رویایی پدید ‏می‌آورند. ‏Salar de Uyuni‏ بزرگترین زمین نمکی دنیاست که بیشتر از 10 هزار کیلومتر مساحت ‏دارد. در اینجا آبی وجود ندارد اما پوسته‌های نمکی منعکس کننده قوی نور هستند و مانند آینه عمل ‏می‌کنند. اینجا در دوران پیش از تاریخ پوشیده از دریاچه‌هایی بوده که امروزه دیگر وجود ندارند. سطح ‏زمین در اینجا بسیار مسطح است و در تمام محوطه اختلاف ارتفاع کمتر از یک متر است.

4. چشمه زیرزمینی ‏سنوت، مکزیک ‎

‏‏طبیعت خالق شگفتی است. یکی از این شگفتی‌های باورنکردنی چشمه‌های طبیعی زیرزمینی سنوت در مکزیک هستند. این چشمه از دل سنگ‌های آهکی بیرون می‌آید و در انتهای غار‌ها یافت می‌شوند. سنوت‌ها از دوران تمدن مایاها تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند و از خاص‌ترین جاذبه‌های مکزیک به شمار می‌روند.

3. طوفان‌های تندری کثیف

‏‏طوفان‌های تندری کثیف یا آذرخش آتشفشانی یک پدیده آب و هوایی است و هنگامی رخ می‌دهد که رعد و برق از ‏میان آتشفشان عبور کند. تحقیقات نشان می‌دهد نیروی برقی بر اثر برخورد سنگ‌ها و خاکستر و قطعات ‏یخ در کوه آتشفشان تولید می‌شود و باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی می‌شود. درست مانند زمانی که ‏قطعات یخ در رعد و برق‌های طبیعی باعث همین پدیده می‌شوند. فوران‌های آتشفشانی آب زیادی به ‏بیرون پرتاب می‌کنند که باعث تشدید این پدیده می‌شود.‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏

2. درختان ارواح، پاکستان ‎

‏‏این پدیده عجیب، حاصل عارضه غیر منتظره جاری شدن سیل در بعضی نقاط پاکستان است. میلیون‌ها ‏عنکبوت برای فرار از سیل به بالای درخت می‌روند و درخت را با تارهای خود می‌پوشانند. به این ‏ترتیب بیشتر درختان در این مناطق به درختان ارواح تبدیل می‌شوند. البته به غیر از ‏پاکستان، عنکبوت‌ها در شرایط خاص مناظر استثنایی خلق می‌کنند که نمونه‌ دیگری از آن را در ویدئو زیر می‌توانید تماشا کنید.

1. جنگل زیردریایی در دریاچه کیندی، قزاقستان ‎

‏‏جنگل سونکن بخشی از دریاچه کیندی است که 400 متر طول دارد و در منطقه کوهستانی تیام شان ‏قزاقستان و در فاصله 129 کیلومتری آلماتی قرار دارد. این دریاچه بر اثر ریزش کوه‌های سنگ ‏آهکی در پی زمین لرزه کبین در سال 1911 ایجاد شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *