شناسه خبر: 34877 منتشر شده در مورخ: 1400/9/16 ساعت: 09:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 16 آذر 1400

روزنامه سه شنبه 16 آذر 1400

عناوین امروز: به تامین منابع برای قانون دائمی حمایت از معلولین توجه می‌کنیم-تریبون شورای شهر تهران در اختیار معلولان قرار گرفت-سریال صوتی «بتمن» در راه است- هنوز برای قضاوت درباره امیکرون زود است-سارا به دست برادر غیرتی اش کشته شد.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 16  آذر ۱۴۰۰

2 جمادی الاول ۱۴۴۳

7 دسامبر  ۲۰۲۱

سال بیست و ششم شماره 6864 

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین .........

*به تامین منابع برای قانون دائمی حمایت از معلولین توجه می‌کنیم

*تریبون شورای شهر تهران در اختیار معلولان قرار گرفت

*سریال صوتی «بتمن» در راه است

*هنوز برای قضاوت درباره امیکرون زود است

*پایان کار کاروان نابینایان در گلبال و دو و میدانی

*سارا به دست برادر غیرتی اش کشته شد

..........خبر

*به تامین منابع برای قانون دائمی حمایت از معلولین توجه می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک روز معلولین گفت: وظیفه خود می دانیم که کارهای ضروری و تامین منابع را برای قانون دائمی حمایت از معلولان را مورد توجه قرار دهیم.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی  با تبریک هفته معلولین بیان کرد: این هفته را به همه معلولین عزیز در سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم و برای همه آنها آرزوی سلامتی و طول عمر از درگاه خداوند متعال خواستارم.

وی افزود: عرض سلام داریم به خانواده های معلولین، پدران و مادران و اعضای خانواده آنها که با محبت و تحمل سختی ها عزیزان خود را پرستاری و کمک می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معلولین ما نشان دادند که معلولیت سبب عقب ماندگی آنها در کارها نیست و از طرق دیگر تلاش کرده و جبران کردند، بنابراین ما هم وظیفه خود می دانیم که بتوانیم کارهای ضروری و تامین منابع را برای قانون دائمی حمایت از معلولین مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معلولین ما نشان دادند که معلولیت سبب عقب ماندگی آنها در کارها نیست و از طرق دیگر تلاش کرده و جبران کردند، بنابراین ما هم وظیفه خود می دانیم که بتوانیم کارهای ضروری و تامین منابع را برای قانون دائمی حمایت از معلولین مورد توجه قرار دهیم.

*24هزار دانشجو تحت پوشش بهزیستی هستند

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات،ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی از تحصیل ۲۴ هزار دانشجو تحت پوشش این سازمان خبر داد و گفت: از این تعداد حدود ۲۷۰۰ نفر از آنها در دانشگاه های دولتی و بقیه در دانشگاه های آزاد و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

دکتر مجید رضا زاده سرپرست مرکز فناوری اطلاعات،ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی در آئین تجلیل از پذیرفته‌شدگان برتر دارای معلولیت در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ با آرزوی تداوم  موفقیت ها برای دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت:کاری که سازمان بهزیستی برای توانمند سازی این قشر انجام می دهد؛ یکی از بهترین مدل های توانمند سازی است که از طریق  آن چرخه ناتوانی شکسته می شود و با دسترسی به تحصیلات عالی و سطح بالایی از تحصیلات فضا  برای فعالیت های بیشتر فراهم می شود.

وی افزود:ستاد دانشجویی بهزیستی  با همکاری حوزه های توانبخشی و اجتماعی و پشتیبانی تشکیل شده است و مرکز فناوری به عنوان پشتیبان، هدایت امور مربوط به دانشجویان را این ستاد بر عهده دارد. از همه دانشجویان می خواهیم در سامانه دانشجویی ثبت نام کنند و  اگر دانشجوی دانشگاه های دولتی باشند کمک هزینه و احیانا بقیه برنامه ریزی های مورد لزوم انجام می شود و اگر هم دانشجوی دانشگاه های غیردولتی هستند کمک هزینه ها و شهریه های تحصیلی  پرداخت می شود.

رضا زاده با اشاره به اینکه بهزیستی از الزامات قانونی جلوتر است، گفت: بهزیستی با توجه به موارد قانونی و الزامات و بودجه ای که  دارد؛ به دلیل صرفه جویی در منابع موجود و  کمک های دولتی توانسته است بیش از الزامات قانونی به افرادی که در دانشگاه های غیردولتی مشغول به تحصیل بوده اند؛ کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴ هزار نفر دانشجو تحت پوشش داریم  حدود ۲۷۰۰ نفر از آنها  در دانشگاه های دولتی ( ۱۱ درصد دانشجویان)   و بقیه در دانشگاه های آزاد و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند و با ثبت نام در سامانه و بارگذاری مدارک به شکل صحیح و کامل حداکثر در یک ترم تحصیلی پرداخت هزینه را انجام می دهیم.

رضا زاده گفت:ایده آل  ما این است که کلا رابطه مالی دانشجو و دانشگاه از طریق پرداخت مستقیم بهزیستی به دانشگاه برقرار شود و هنگام ثبت نام دیگر مسئله و مشکلی وجود نداشته باشد. و ما مستقییم بتوانیم بعد از ثبت نام دانشجو در دانشگاه و  اخذ قطعی واحدهای درسی؛ پرداخت ها را  انجام دهیم که این کار با  زمینه سازی از سوی  دانشگاه ها امکان پذیر است و فعلا دانشگاه آزاد و پیام نور برای این کار اعلام آمادگی کرده اند  و از طرف ما این امکان وجود دارد که بتوانیم مستقیم این پرداخت را داشته باشیم.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات،ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی با اشاره به موضوع استعداد سنجی و استعداد یابی دانش آموزان تحت پوشش( که مد نظر رییس سازمان نیز هست)، گفت: این طرح برای دانش آموزان تحت پوشش ارائه شده است (که توسط آن ها استعداد یابی انجام می شود و می توان به آن فرد گفت  شما در چه حوزه شغلی و تحصیلی بهتر است ورود کنید) و با تصویب شورای معاونین و تایید رییس سازمان قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود:این طرح بر اساس تکنولوژی های روز دنیا در حوزه استعداد یابی ارائه شده است تا از این به بعد دانش آموزان عزیزمان که می خواهند وارد دانشگاه شوند با دید بهتر و وسعت نظر بهتر،حوزه ای که در آن موفق تر خواهند بود را انتخاب کنند.

 

.......گزارش ویژه

*تریبون شورای شهر تهران در اختیار معلولان قرار گرفت

در بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران سه تن از نمایندگان جامعه معلولان در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران حضور یافته و به بیان پاره‌ای از مشکلات این قشر از جامعه در حوزه مدیریت شهری پرداختند.

بیست و نهمین جلسه شورا با حضور نمادین سه تن از نمایندگان جامعه معلولان در راستای گرامیداشت روز جهانی معلولان کار خود را آغاز کرد. در این جلسه نمایندگان جامعه معلولان با در اختیار گرفتن تریبون شورا به بیان مشکلات و خواسته‌های این قشر از جامعه پرداختند.

تغییر را از شورا آغاز کنیم

«بهروز مروتی» مدیر کمپین معلولان به عنوان اولین سخنران ضمن بیان مشکلات معلولان و کم توانان جسمی در شهر تهران اظهار کرد: روز سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر روز گرامیداشت افراد دارای معلولیت نام گذاری شده است. این نامگذاری با این هدف صورت گرفته که به مسایل، مشکلات و توانمندی افراد دارای معلولیت به صورت ویژه پرداخته شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از توانمندی‌های افراد دارای معلولیت صحبت کنیم باید از کسب مدال‌های گوناگون در مسابقات پارالمپیک سخن گفت چرا که آنان بیش از دو برابر افراد غیر معلول مدال کسب کرده اند.
مروتی گفت: اگر بخواهیم تغییر را آغاز کنیم باید از همین مکان یعنی شورای شهر آغاز کنیم. به عنوان مثال وقتی دو سال پیش برای اولین بار در صحن شورا خدمت اعضای شورا رسیدیم اینجا رمپ هم نداشت که افراد دارای معلولیت بتوانند رفت و آمد کنند، امروز برای دومین بار که در این شورا حضور یافتیم در ورودی مشکل وجود داشت. سوالی در اینجا مطرح است و آن اینکه اگر فرد ناشنوایی بخواهد به شورای شهر بیایند و ارتباط برقرار کند آیا کسی به عنوان مترجم در شورا و یا شهرداری حضور دارد؟ تغییر باید از همین مکان‌ها آغاز شود و معلولان باید هر چه بیشتر به شورای شهر رفت و آمد داشته و با نمایندگان ارتباط برقرار کنند تا از این طریق نیاز‌های این جامعه بیشتر و بهتر شناخته شود.
مروتی با یاد آوری اینکه پیامبر اسلام توجه ویژه‌ای به جامعه معلولان داشتند، گفت: پیامبر از اولین فعالان حوزه دسترس پذیری بودند، ایشان برای افراد نابینا طنابی وصل کرده بودند که بتوانند به مسجد رفت و آمد کنند و این توجه ویژه ایشان به این جامعه را می‌رساند.
وی ادامه داد: حوزه دسترس پذیری و مناسب سازی ماموریت مهم شورا است. ما می‌خواهیم شان شورا نظارتی باشد و در اجرا دخالت نداشته باشد و به عبارتی نقش قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را به درستی ایفا کند.
مروتی افزود: در حال حاضر مسئله مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در پیش روی است؛ لذا خواهش می‌کنم طبق نامه‌ای که یک هفته پیش به اعضای شورا ارسال کردیم نگاه ویژه‌ای به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری شود. ما در مسئله حمل و نقل دچار مشکل هستیم و می‌خواهیم توجه بیشتری به این موضوع شود.

از هر ۱۰ هزار نفر ۴۷ نفر دارای اختلالات ذهنی هستند

در ادامه این جلسه خانم دهقان نماینده کودکان کم توان ذهنی هم ضمن اشاره به مشکلات معلولان گفت: امیدوارم شورای شهر پیگیر این موضوع باشد و برای افراد کم توان ذهنی، شهر دسترس پذیر‌تر را فراهم آورد.
وی ادامه داد: طبق آمار بهزیستی در سال ۹۸ از هر ۱۰ هزار نفر ۴۷ نفر دارای اختلالات ذهنی هستند.
دهقان گفت: مهمترین دغدغه خانواده این افراد حضورشان به صورت ایمن در شهر است. حتی یک خرید ساده یا حضور در پارک یا تفرجگاه‌ها به عنوان یک دغدغه برای خانواده‌ها شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: شهر باید برای شهروندان در دسترس و ایمن باشد، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر معماری شهر باید برنامه‌های مدون داشته باشد. شاید اقدام در این زمینه هزینه بالایی به خود اختصاص ندهد، ولی اجرا آن باعث می‌گردد تا شهر دسترس پذیر گردد.
دهقان گفت: همزمان افزایش سن فراد دارای معلولیت مشکلات این افراد نیز بزرگتر و دغدغه خانواده‌ها بیشتر می‌شود چرا که دسترسی به خدمات شهری برای آنان سخت‌تر خواهد شد. ما بار‌ها در جلسات پیشنهاد دادیم که برنامه‌هایی که شاید خیلی ساده به نظر بیایند، اما تاثیرگذاری فراوانی دارند اجرایی شوند، استفاده از علائم و نشانه‌هایی که به فرد کمک کند تا در شهر جابجا شوند، یا در بوستان‌ها بتوانند حرکت کنند، استفاده از این موارد شاید هزینه و بودجه بالایی نخواهد، اما همت بلند می‌خواهد.
دهقان افزود: یکی از خواسته‌های ما این است که در هر منطقه از شهرداری این اهتمام به وجود آید که یک پارک ایمن سازی شود، ایمن سازی هم کار عجیب و غریبی نیست. بدین صورت که بیشتر بوستان‌ها در نزدیکی خیابان‌های اصلی و گاهی بزرگراه‌ها قرار دارند، اما هیچ حصاری وجود ندارد که این فضا‌ها را از خیابان‌ها جدا کند، لذا این افراد که شاید درکی از خطرات نداشته باشند با یک دویدن ساده با حوادث ناگوار رو به رو می‌شوند.
وی ادامه داد: شهرداری فضا‌های زیادی در اختیار دارد و سرا‌های محله در هر ناحیه و منطقه بسیار است، شهرداری می‌تواند یک سرای محله را برای برگزاری کلاس در ایام فراغت برای این عزیزان اختصاص دهد.
دهقان گفت: ما نمی‌خواهیم بودجه‌ای را به شهرداری تحمیل کنیم، اما می‌شود از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌ها برای این افراد استفاده کرد، افرادی که در خانه‌ها حبس می‌شوند و فضایی برای حضورشان وجود ندارد تا مهارت کسب کنند.
وی افزود: موضوع دیگر استفاده از یک سامانه ردیابی است، چون این افراد آگاهی به فضا ندارند و گا‌ها گم شوند. استفاده از ردیاب‌های الکترونیک سبب می‌شود اگر خانواده‌ای فرزندش از خانه خارج شد بتواند او را پیدا کند.

ضرورت خدمات رسانی و توجه به معلولان و جانبازان در شهر تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران هم بر لزوم توجه شهردار تهران در جهت رسیدگی به جامعه معلولان از دو منظر عدم رعایت استخدام شدگان از جامعه معلولان با توجه به قانون و اصلاح و مناسب سازی مجموعه کلیه خدمات شهری در جهت پاسخگویی به نیاز این جامعه، تاکید کرد.
خانم نرجس سلیمانی در بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران، ضمن گرامی داشت روز جهانی معلولان اظهار داشت: این جامعه از دو جهت نیازمند توجه است. میانگین جمعیت توان خواهان و توانیابان در شهر‌های مختلف جهان عددی در میان ۱۰ تا ۱۵ درصد است، اما در عمل علی رغم تلاش‌های جسته و گریخته در ادوار مختلف خوشه شهر تهران هنوز از نظر رعایت حقوق شهروندی به سطح مناسبی از خدمات واجب الرعایه نرسیده است.
وی افزود: برای مثال عدم رعایت استخدام شدگان از جامعه معلولان با توجه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اگر چه از منظر بستر سازی قابل استناد است، اما در سطح‌های مختلف قانون با واقعیت جامعه آماری تطبیق ندارد.
سلیمانی خواستار ارسال گزارش تعداد توان یابان و توان خواهان شاغل در شهرداری و سازمان‌های تابعه با نوع رابطه استخدامی آن‌ها از شهردار تهران شد و افزود: ظرفیت مصوبات شورا پس از دریافت گزارش در اختیار بهبود نظام جذب و به کارگیری معلولان خواهد بود.
وی گفت: در وجه دوم اصلاح و مناسب سازی شبکه پیاده رو برای کم بینایان و نابینایان و تجهیز تقاطع‌ها، میادین و معابر و اسباب مناسب برای ناشنوایان و اصلاح مجموعه کلیه خدمات شهری در جهت پاسخگویی به نیاز این جامعه مورد تقاضا از شهردار محترم تهران است.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه سخنان خود اظهار داشت: خوشه شهر تهران روزانه میزبان ۵۰ هزار نفر از جانبازان عزیز است که بهبود خدمات رسانی علاوه به خدمات رسانی به جامعه معلولان می‌تواند به جانبازان نیز کمک شایانی باشد.
وی خاطر نشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران این افتخار را دارد که در جمع همکاران از حضور دو روشن دل در کمیته تخصصی حقوقی و امور بین الملل و کمیته حقوق شهروندی بهره‌مند شود.

سه نیاز معلولان و جانبازان در شهر تهران

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم برتوجه بیشتر شهرداری به مناسب سازی شهری برای استفاده معلولان و جانبازان تاکید کرد.
جعفر شربیانی در تذکر خود در صحن علنی شورای شهر ضمن تبریک روز جهانی معلولان افزود: یکی از نیاز‌های معلولان که بار‌ها به آن تاکید کرده اند، ایجاد آسانسور در ایستگاه‌های مترو است.
وی ادامه داد: تعدادی از ایستگاه‌های مترو در شهر تهران فاقد آسانسور بوده و همین مساله معلولان را در استفاده از شبکه مترو دچار مشکل کرده است.
عضو شورای شهر استفاده از علایم صوتی در معابر شهری را دومین نیاز معلولان در تهران دانست و بیان کرد: استفاده از چراغ راهنمایی گویا تجربه موفقی است که در دنیا انجام شده و حتی به صورت آزمایشی در برخی از تقاطع‌های شهر تهران نیز مورد استفاده قرار گرفته و نیاز است تا در تمامی تقاطع‌ها استفاده شود.
شربیانی با اشاره به سومین نیاز معلولان را در شهر تهران یادآور شد: به رغم اینکه برنامه مناسب سازی شهری از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است و شهرداری تهران در این زمینه وظایفی را برعهده دارد و سرپیچی از آن جرم محسوب می‌شود، باید این قانون بیشتر مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

 

......فرهنگی 

*سریال صوتی «بتمن» در راه است

ساخت سریال صوتی «مجموعه انیمیشنی بتمن» با حضور صداپیشگان اصلی این انیمیشن کلاسیک کلید خورد.

 از پایگاه اطلاع‌رسانی کُلایدر (Collider)، با گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان پخش مجموعه انیمیشنی بتمن (Batman: The Animated Series )، کوین کانروی (صداپیشه کاراکتر بتمن) و جان گلاور (صداپیشه کاراکتر ریدلر) از بازگشت این مجموعه محبوب در قالب یک سریال صوتی خبر دادند.

کانروی روز شنبه (۱۳ آذر) در جریان میزگرد تاریخچه بتمن در همایش کامیک‌کان لس‌آنجلس با اشاره به این خبر گفت: این سریال براساس فیلمنامه معرکه‌ آلن برنت و با حضور صداپیشگان اصلی مجموعه ساخته می‌شود.

گلاور نیز در تکمیل گفته‌های کانروی اظهار داشت: (شخصیت) ریدلر در این سریال بازمی‌گردد آن هم در حالی که در جنبه‌های مختلف تکامل یافته است.

ریدلر با نام اصلی ادوارد نیگما یکی از بزرگترین دشمنان بتمن در شهر گاتهام محسوب می‌شود که علاقه عجیبی به طرح معما و پازل دارد.

به گفته کانروی دنی الفمن، آهنگساز، خواننده و بازیگر آمریکایی که تیتراژ آغازین بتمن اصلی را ساخته بود، مسوولیت ساخت تیتراژ این سریال را بر عهده خواهد داشت.

این تمام اطلاعاتی است که در حال حاضر درباره سریال صوتی بتمن در دسترس است اما همین که کانروی به عنوان صداپیشه بتمن بازمی‌گردد و داستان حول محور شخصیت ریدلر با صداپیشگی گلاور می‌چرخد، می‌تواند علاقه‌مندان به دنیای رنگارنگ کتابهای مصور را به هیجان بیاورد.

مجموعه انیمیشنی بتمن در فاصله سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی در سه فصل و ۸۵ قسمت پخش شد و سپس با ۲۴ قسمت بیشتر با عنوان ماجراجویی‌های جدید بتمن (The New Batman Adventures ) به کار خود پایان داد. محبوبیت این مجموعه آنقدر زیاد بود که سه فیلم بتمن: ماسک شبح (۱۹۹۳)، بتمن و آقای فریز: زیر صفر (۱۹۹۸)، بتمن: معمای بتوومن (۲۰۰۳) از دل آن بیرون آمد و یک دنیای تلویزیونی به وجود آورد که انیمیشن‌های مختلفی چون فراتر از بتمن (۲۰۰۱-۱۹۹۹)، مجموعه انیمیشنی سوپرمن (۲۰۰۰- ۱۹۹۶)، لیگ عدالت (۲۰۰۴- ۲۰۰۱) و لیگ عدالت: نامحدود (۲۰۰۶- ۲۰۰۴) را دربرمی‌گرفت.

بتمن یکی از ابرقهرمان‌های معروف دنیای کتابهای مصور است که اولین بار توسط باب کین (تصویرگر) و بیل فینگر (نویسنده) خلق و در جلد ۲۷ مجموعه کمیک‌های کارآگاهی ظاهر شد. بروس وین میلیونر، تاجر و خیر آمریکایی هویت مخفی‌شده پشت نقاب بتمن است. والدین این شخصیت داستانی در کودکی جلوی چشمان او به قتل رسیدند و از آن زمان، وی قسم خورد از تبهکاران انتقام بگیرد و عدالت را به جامعه بازگرداند.

وین تمرینات بدنی و فکری ویژه‌ای را پشت سر گذاشته و با لباسی که از خفاش ایده گرفته شده، به مبارزه با مجرمان و جنایت‌کاران می‌پردازد. بتمن یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کمیک در بین طرفداران این نوع از داستانهاست.  این شخصیت در فهرست سال ۲۰۱۱ آی‌جی‌ان از ۱۰۰ شخصیت کمیک‌بوکی برتر تاریخ، پس از سوپرمن در جایگاه دوم قرار گرفت.

 

....سلامت و بهداشت

*هنوز برای قضاوت درباره امیکرون زود است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگرچه سویه امیکرون کشورهای زیادی را دربرگرفته ولی هنوز برای قضاوت درباره عملکرد آن زود است.

به نقل از ایسنا، دکتر کمال حیدری افزود: این سویه متاسفانه عالمگیر شده است اما قضاوت دقیق درباره این که چه رفتاری از خود نشان خواهد داد را باید بگذاریم ببینیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و ویروس چه رفتاری از خود نشان می دهد. از همگان به ویژه معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور می خواهیم نسبت به این سویه جدید حساس باشند و مراقبت های مرزی را افزایش دهند.

وی ادامه داد: سامانه امید اگر تقویت شود به عنوان یکی از دستاوردهایی است که می توان با آن افرادی که واکسن نزده اند یا بیمار و مشکوک تشخیص داده شده اند را رصد کرد. این سامانه نظارت بر عملکرد بخش خصوصی را نیز تسهیل می کند.

طرح محدودیت هوشمند، همزیستی امن با کرونا: طرح محدودیت هوشمند کرونایی از امروز دوشنبه ۱۵ آذر در کشور با گذشت ۲۱ ماه از همراهی و مشارکت مردم در مقابله با بیماری کرونا، کلید خورد و اساس این طرح واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی افراد جامعه هدف است.

به نقل از ایرنا، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه‌ای از اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: در این راستا متناسب با شرایط موضوع ایجاد تحول در مدیریت بیماری از سوی ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت که در قالب «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اجرایی می‌شود. این طرح تلاش دارد، تا فراهم کردن بسترهای لازم امکان «همزیستی با کرونا» را به همراه کاهش ریسک ابتلای بیماری برای عموم مردم عزیزمان فراهم آورد.

تاکنون ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۶۹ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۱۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۷۱ دُز رسیده است.

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی، علاوه بر اینکه می تواند با نظارت دقیق درست بر واکسینه کردن افرادی که هنوز اقدام به این کار نکرده اند، در کاهش میزان تلفات کرونایی و بازگشت مردم به زندگی عادی نقش آفرین باشد.

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته(یکشنبه) گفت:در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد از روز دوشنبه محدودیت‌ها با کارت واکسن صورت بگیرد یعنی آن دسته از افرادی که کارت واکسن دریافت کردند، می‌توانند در محیط‌های سربسته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی براساس اهمیت موضوعی و تعداد مراجعات حضور یابند.

وی اظهار داشت: حضور افراد در اماکنی مانند مدارس، سینماها، باشگاه‌ها و حمل‌ ونقل بین‌جاده‌ای مثل هواپیما، اتوبوس و قطار باید در سامانه امید و با ارائه کارت واکسن انجام شود و افرادی که این کارت را دریافت نکرده‌اند برای حضور در اماکن عمومی باید تست «پی سی آر» دهند تا مشخص شود که دچار بیماری نیستند.

حیدری تصریح کرد:  افرادی که اقدام به دریافت کارت واکسن کرونا خود نکرده‌اند، می‌توانند از سامانه salamat.gov این کارت را دریافت کنند و در اماکن تجمعی حضور داشته باشند.

محسن فرهادی معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: اساس کار طرح محدودیت‌های هوشمند، سامانه‌های موجود است،  کارت دیجیتال واکسن و «کیوآر کد» روی آن، کافی است. همه افراد باید به سامانه سلامت وزارت بهداشت مراجعه و کارت دیجیتال فارسی خود را دریافت کنند.

وی  با بیان اینکه «کیو.آر.کد» (QR-code) روی کارت واکسن کرونا، ملاک نظارت است، درباره نظارت بر واکسیناسیون سایر گروه‌ها اظهار داشت:  اصناف به دو گروه تقسیم می‌شوند که یک گروه آنها مانند دفاتر پیشخوان دولت، استخر، سینما، فروشگاه زنجیره‌ای و غیره پذیرش مشتری در محل دارند؛ در این گروه‌ها باید کلیه کارکنان و خدمت‌گیرندگان واکسینه شده باشند و در گروه دوم که مابقی واحدها را شامل می‌شود نیز شاغلین باید واکسینه شده باشند؛ برای مثال وقتی به نانوایی مراجعه می‌کنیم باید نانوا و شاغلین در آن نانوایی واکسن کرونا زده باشند و برای خریدارها مسیرهای کنترلی نگذاشته‌ایم.

فرهادی درباره ممنوعیت ترددهای بین‌استانی اظهار داشت:  مقرر شد که برای کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند ترددهای بین‌استانی در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع باشد اما کسانی که واکسن زده‌اند، باید در سامانه ثبت‌نام کنند؛ مسافر در سامانه‌های وزارت کشور کد کارت واکسن را وارد می‌کند؛ سامانه‌های وزارتخانه‌های ارتباطات، کشور و بهداشت به یکدیگر متصل شده است و بنابراین صاحبان خودرو که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند می‌توانند بدون جریمه شدن مسافرت بروند.

وی تصریح کرد: بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی که از امروز اجرا شده، انجام تست «پی سی آر» برای خطوط داخلی در دستور کار نیست و همه مسافرانی که می خواهند از طریق هواپیما، قطار و اتوبوس تردد داشته باشند باید واکسن زده باشند در غیر اینصورت بلیط به آنها تعلق نمی گیرد.

فرهادی  اظهار داشت: بر اساس این طرح، سامانه وزارت بهداشت به سامانه سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی متصل شده و فروش بلیط که بر اساس دریافت کد ملی ارائه می شود، اگر فردی واکسن نزده باشد، نمی تواند بلیط تهیه کند.

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی واکسن تزریق کرده و بیمار باشد نیز نمی تواند بلیط تهیه کند و باید قرنطینه شود و بر اساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی، سامانه وزارت بهداشت به سامانه فروش اینترنتی بلیت هواپیمایی، ناوگان برون شهری و ریلی کشور متصل شده و اعلام می کند که فرد واکسن زده است یا نه، بیمار است یا نه، این دو موضوع برای ارائه بلیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

جزئیات تزریق دز سوم واکسن کرونا: رییس اداره مبارزه با بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و قرنطینه با تاکید بر ضرورت واکسینه شدن همه مردم علیه کووید ۱۹ و افزایش سطح ایمنی جامعه، گفت: هرچه می توانیم باید با همین واکسن‌های موجود، سطح ایمنی جامعه خودمان را افزایش دهیم و سطح دفاعی قوی‌تری در مقابل سویه های جدید مانند اُمیکرون و سویه‌های دیگری که ممکن است در روزها و هفته‌های آتی سلامت مردم را تهدید کنند، ایجاد کنیم.

به نقل از ایسنا، دکتر سید محسن زهرایی افزود: دو دسته از افراد مشمول دُز سوم واکسن کووید ۱۹ می شوند؛ دسته اول تمامی افراد بالای ۴۰ سال که در نوبت اول و دوم از واکسن های غیرفعال شده مانند سینوفارم، برکت و یا بهارات استفاده کردند، این افراد اگر سه ماه و بیشتر از نوبت دوم شان گذشته باشد، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن هستند که واکسنی ترجیحا مشابه واکسن نوبت و اول و دوم‌شان را دریافت کنند.

وی افزود: گروه دوم افرادی هستند که در نوبت اول و دوم از واکسن های آدنوویروسی مانند اسپوتنیک وی یا آسترازنکا استفاده کرده اند؛ در این دسته، افرادی که بالای ۶۰ سال باشند و شش ماه از نوبت دوم شان گذشته باشند، مشمول دریافت نوبت سوم  هستند که ترجیحا برای این گروه، واکسن آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس را پیشنهاد می کنیم.

 

.......ورزشی

*پایان کار کاروان نابینایان در گلبال و دو و میدانی

ششمین روز مسابقات پارا آسیایی جوانان در بحرین برای کاروان نابینایان ایران با پایانی خوش در رشته گلبال و دو و میدانی همراه بود.

تیم ملی گلبال پسران ایران با ارائه نمایشهای خیره کننده و پیروزی در مقابل تمامی حریفان خود، قهرمان بلامنازع قاره آسیا شد.

ملی پوشان کشورمان در فینال مسابقات پارا آسیایی بحرین رو در روی تایلند قرار گرفتند و با برتری ۴ بر ۳ مقابل این تیم، فاتح قاره آسیا در رده سنی جوانان شدند. تیم ملی گلبال کشورمان در این رقابتها بدون باخت و با عبور از تمامی حریفانش یک رکورد منحصر بفردی برجای گذاشت تا با اقتدار هرچه تمامتر بر بلندای قاره آسیا تکیه بزند.

تیم ملی گلبال بانوان کشورمان نیز در دیدار فینال برابر تایلند قدرتمند تن به شکست داد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. نمایندگان کشورمان در مسابقه فینال در دیداری نزدیک با نتیجه 7 بر 6 نتیجه را به تیم تایلند واگذار  کردند و نایب قهرمان شدند.

در ادامه روز ششم مسابقات پارا آسیایی در بحرین، دو ومیدانی کاران نابینا و کم بینای کشورمان با کسب چند مدال رنگارنگ و ارزشمند دیگر به کار خود پایان دادند.

نتایج روز پایانی ملی پوشان کشورمان در رشته دو و میدانی در بخش نابینایان به شرح زیر است:

محمد حسین عیدی عبداللهی کلاس ۱۲ ماده ۲۰۰ متر مدال طلا
ابوالفصل شریفی کلاس ۱۳ ماده ۲۰۰متر مدال برنز
علی بالش زاده کلاس ۱۳ ماده ۲۰۰ مدال نقره
مهرداد نجفی کلاس ۱۱ ماده ۲۰۰ متر مدال برنز
امیر حسین علیپور کلاس ۱۱ پرتاب نیزه طلا
حمید رضا پیاره کلاس ۱۳ ماده پرتاب نیزه مدال نقره
مهرشاد مرادی کلاس ۱۲ پرتاب نیزه مدال برنز
نرگس کریمی کلاس ۱۱ ماده ۸۰۰متر طلا
لیلا فیضی کلاس۱۳ ماده ۸۰۰متر مدال نقره
زهرا سادات پور اسماعیل کلاس ۱۲ ماده ۸۰۰متر مدال برنز
ابوالفضل شریفی کلاس۱۳ پرش طول مدال برنز
بدین ترتیب، نمایندگان غیور دو و میدانی کاران   نابینا و کم بینای کشورمان در این مسابقات، در مجموع ۱۱ مدال طلا، ۱۲ نقره و ۹ برنز به ارمغان آوردند. قهرمانان وطن با 15 ورزشکار توانستند 32 مدال را به نام  خود ثبت کنند.

 

..........حوادث

*سارا به دست برادر غیرتی اش کشته شد

پسر جوانی که به‌دنبال اختلاف خانوادگی خواهرش را به قتل رسانده بود صبح دیروز در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز پای میز محاکمه ایستاد.

رسیدگی به این پرونده جنایی از 19 فروردین پارسال درپی اعلام گزارش مرگ مشکوک دختر جوانی به نام سارا در چهار باغ کرج به پلیس آگاهی استان البرز شروع شد.

در این میان کارآگاهان با شناسایی خانواده مقتول به تحقیق از آنها پرداختند.

به‌دنبال تناقض‌گویی‌های اعضای خانواده و آثار جراحتی که روی صورت برادر مقتول بود ظن پلیس به اینکه جنایتی خانوادگی رخ داده است بیشتر شد.

برادر مقتول که بنیامین نام داشت و 27 ساله بود در ادامه بازجویی‌های جنایی سرانجام لب به اعتراف گشود و پرده از راز جنایتش برداشت.

وی در اعتراف‌هایش گفت: چند وقتی بود که خواهرم معتاد شده بود و بعد از ترک خانواده در خانه مجردی زندگی می‌کرد پدرم بشدت از او عصبی شده بود هرچقدر تلاش کردیم خواهرم سر به راه شود نشد آنقدر بحث و مشاجره در خانواده بر سر این موضوع زیاد شده بود که من دیگر نمی‌دانستم چه کار کنم تا اینکه رفتم سراغ خواهرم و با او درگیر شدم بعد او را با دستانم خفه کردم. بعد به خانه پدرم برگشتم و موضوع را گفتم و تصمیم گرفتیم این جنایت را مخفی کنیم.

این متهم پس از اعتراف، به اتهام قتل عمد به دادسرا منتقل شد پس از تکمیل پرونده چون پدر و مادر مقتول اعلام شکایت نکردند متهم با قید ضمانت آزاد بود.

در بررسی سوابق متهم مشخص شد او مدتی قبل به اتهام سرقت محکوم به زندان شده بود که در زمان آزادی مشروط مرتکب این جنایت شد.

این پرونده قتل سرانجام صبح دیروز روی میز قضات شعبه اول دادگاه کیفری استان البرز قرار گرفت.

در ابتدای جلسه دادگاه نماینده دادستان متن کیفرخواست را خواند سپس پدرو مادر مقتول بار دیگر گفتند از پسرشان شکایتی ندارند.

متهم نیز در حالی که اظهار ندامت و پشیمانی می‌کرد گفت: رفتار خواهرم باعث عذاب همه ما شده بود من دیگر از جرو بحث‌های مدام بر سر خواهرم خسته شده بودم هروقت خانه بودم پدرو مادرم بر سر این ماجرا باهم مشاجره داشتند خواهرم هم قصد نداشت اعتیادش را کنار بگذارد این مسأله مرا بشدت آزار می‌داد تا اینکه آن اتفاق تلخ افتاد.

پس از پایان اظهارات متهم رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد و بدین ترتیب قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *