شناسه خبر: 6926 منتشر شده در مورخ: 1394/5/13 ساعت: 14:07 گروه: اقتصادی  
سواد فناوری اطلاعات از مهمترین مهارت های اشتغال است

سواد فناوری اطلاعات از مهمترین مهارت های اشتغال است

کارشناس ارشد بازار کار اینترنتی تاکید کرد: در دوره جدید یکی از متغیرهای مهم برای راه انداز ی کسب و کار داشتن سواد دیجیتال است.

به گزارش رادیو اقتصاد؛ علیرضا سلطانی فر در مصاحبه با این رادیو گفت : ‌امروز از سه سطح سواد فناوری اطلاعات و  دیجیتال شامل مهارت عادی‌، سواد شایسته و تخصص فناوری اطلاعات نام می برند که در سطح اول باید همه شهروندان آشنایی کافی داشته باشند.

وی افزود: یکی از شکاف های دیجیتالی در جامعه جهانی همین سواد فناوری اطلاعات است وکشورهای پیشرفته اند که شهروندان آنها از سواد شایسته ای فناوری اطلاعات و همچنین بخش زیادی از مدیران آنها از سواد تخصصی فناوری اطلاعات برخورداند.

سلطانی فر گفت : همه کالا و خدماتی که امروزه با هدف عرضه در سطح ملی وبین المللی تولید می شود باید شناسنامه اینترنی و دیجیتالی دقیق داشته باشد و به راحتی بتوان در بستر فناوری اطلاعات برای آن بازاریابی کرد.

سلطانی فر گفت : امروزه بی سواد کسی نیست که خواندن و نوشتن نمی داند بلکه بی سواد به کسی می گویند که توان استفاده از فناوری اطلاعات و همچنین سواد اینترنتی ندارد وهمچنین در طول زمان نمی تواند به یادگیری های خود ادامه دهد.

این متخصص فناوری اطلاعات تصریح کرد: مهارت استفاده از فناوری اطلاعات بخش مهمی از زندگی در عصر جدید است و کسانی که این مهارت را دارند به راحتی می توانند از فرصت ها و مزیت های اقتصادی و تجاری بهره مند شود و تهدید های اقتصادی را نیز کنتر ل خواهند کرد.

امروزه همه کالاهای تولیدی و خدمات باید شناسنامه اینترنتی داشته باشند که قابلیت عرضه در فضای اینترنت را پیدا کند و یکی از مختصات هر کالایی را ویژگی های اینترنتی آن تشکیل می دهد.

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از خدمات اقتصاد بازرگانی اینترنتی و دادوستد آنلاین در جهان رو به گسترش است، گفت: فناوری آی تی در ایران می تواند همه بازارهای اقتصادی اعم از کار، کالا، پول و سرمایه را متحول کند و گزینه خوبی برای جایگزینی درآمدهای نفتی باشد.

بنابراین گزارش استفاده از خدمات بازرگانی آنلاین در جهان رو به گسترش است و یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها نیز به رتبه آنها در بهره مندی از این خدمات اختصاص دارد به طوری که کشورهای پیشرفته در صدر خریداران اینترنتی و آنلاین قرار دارند.

آمریکا رتبه اول را دارد و کشورهای اروپایی و چین، کره جنوبی و هند هم جزو 10 کشور اول هستند و ارزش خرید آنلاین در سال گذشته به 1200 میلیارد دلار بالغ شده است.

برای توسعه بازرگانی آنلاین در کشور به فرهنگ سازی و همچنین ایجاد زیرساخت های فنی نیاز است که برنامه ریزی برای گسترش آنها می تواند بازار کار کشور را نیز توسعه دهد و زمینه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز بیشتر خواهد شد.

استفاده از لوازم خرید آنلاین پرتابل و قابل حمل مانند گوشی تلفن همراه از رایانه های شخصی پیشی گرفته است و نشان می دهد که بازرگانان اینترنتی باید خدمات خود را طوری طراحی کنند که قابلیت عرضه در بستر تلفن همراه و تبلت های قابل حمل را داشته باشند.

مروزه اینترنت به‌عنوان یک ابزار اطلاعاتی تمامی ابعاد زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحولات جدی کرده است.

در حوزه اقتصاد و تجارت نیز همزمان ؛ با رشد و توسعه اینترنت در سراسر جهان، تجارت و خرید و فروش اینترنتی رشد شتابان و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

همه کشورهای دنیا با توجه به مزیت‌های فراوان تجارت و خرید و فروش آنلاین از جمله بالا بودن سرعت، کارایی و کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با خرید و فروش سنتی درصدد استفاده هر چه بیشتر از آن هستند.

خرید و فروش به شیوه الکترونیک و با استفاده از فناوری  اطلاعات، از اوایل دهه 1970 میلادی پا به عرصه اقتصاد جهان گذاشت و باگسترش قابل ملاحظه اینترنت از سال 1991میلادی رسما وارد مرحله جدیدی شد.

اصطلاح تجارت الکترونیک آن دسته از مبادلاتی را در برمی‌گیرد که ویژگی اصلی آن معامله در فضای وب است که عمده فرایند آن از ارائه محصول تا ثبت و سفارش آن توسط مشتری و پرداخت وجه کالا بدون نیاز به حضور مشتری و فروشنده صورت می‌گیرد و صرفا مرحله تحویل کالا به‌صورت فیزیکی انجام می‌ گیرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *