شناسه خبر: 3640 منتشر شده در مورخ: 1393/2/17 ساعت: 13:37 گروه: بهداشت و سلامت  
رژیم های غذایی حاوی فیبر، خطر بروز سرطان را کاهش می دهد
عضو انجمن تغذیه ایران:

رژیم های غذایی حاوی فیبر، خطر بروز سرطان را کاهش می دهد

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: نتایج مطالعات متعدد نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی فیبر خطر بروز سرطانها به ویژه سرطان معده، روده و مری را کاهش می دهد.

به گزارش ایران سپیدپروین افشار افزود: فیبر ترکیبی است که در دیواره سلول های گیاهی مثل سبزی ها، میوه ها، سبوس ، غلات کامل، حبوبات و مغزها یافت می شود و با جذب آب و افزایش حجم مدفوع، به تسهیل دفع و کاهش یبوست کمک می کند.


افشار اضافه کرد: فیبر با افزایش سرعت انتقال مواد غذایی از روده بزرگ موجب می شود تا باکتری های روده فرصت کمتری برای تولید مواد سرطان زا داشته باشد و همچنین دیواره روده برای مدت طولانی در معرض مواد سرطان زا قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: فیبر علاوه بر افزایش حجم و تسهیل عمل دفع موجب رقیق شدن مواد سرطان زا و کاهش مدت زمان تماس این مواد با دیواره روده می شود. 

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: با استفاده کافی و مناسب از گروه غلات، میوه و سبزی ها می توان از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد.

وی یادآوری کرد: استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک دار نیز از بروز سرطان های دستگاه گوارش پیشگیری می کند که هم اکنون لبنیات غنی شده با پروبیوتیک ها در بازار برای مصرف وجود دارد.

افشار افزود: غذاهای دریایی نیز به علت داشتن اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم، روی، ویتامین E و غیره در پیشگیری بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان سینه و روده نقش مهمی دارند.

مصرف غذاهایی حاوی فیبر به طور کلی برای سلامتی انسان مفید بوده و موجب کاهش کلسترول و سایر چربی های نامطلوب خون می شوند. در بیماران دیابتی نیز، مصرف فیبر غذایی موجب کنترل قندخون می شود که توجه به این موضوع مهم اهمیت ویژه ای دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *