شناسه خبر: 33450 منتشر شده در مورخ: 1400/2/1 ساعت: 15:26 گروه: اجتماعی  
ارائه خدمات گفتار درمانی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر/ بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتار درمانی در شبکه شاد

ارائه خدمات گفتار درمانی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر/ بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتار درمانی در شبکه شاد

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نشست روز گفتار درمانی از ارائه خدمات گفتار درمانی به دانش آموزان استثنایی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر و بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتار درمانی در شبکه شاد خبر داد .

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با بیان اینکه اول اردیبهشت، مصادف با روز بزرگداشت شاعر فرزانه سعدی شیرازی و روز ملی گفتار درمانی است، گفت: گفتاردرمانی از رشته های توانبخشی است که از سال  1352 در ایران بنیان گذاری شده است.

وی با بیان اینکه  رشته گفتاردرمانی در کشورهای پیشرفته  از رشته های پر درآمد و محبوب است، گفت: تحقیقی   که در جامعه آمریکا انجام شد، نشان داد که 35 درصد افراد حدقل یک بار به گفتار درمانگر مراجعه کرده اند  و  10 درصد افراد به گفتار درمانی نیاز دارند.

وی افزود: مراجعات گفتار درمانی در کشور ایران کم است که شاید یکی از دلایل آن مشکلات مالی  و مشکلات بیمه است.

هداوند با بیان اینکه در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت  خدمات حمایتی و توانبخشی  نیز ارائه می شود، گفت: آموزش و پرورش استنایی 719  نیروی توانبخشی دارد که از این تعداد 386 نیر و گفتاردرمانگر هستند و به 57 هزار دانش آموز نیازهای ویژه خدمت ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: گروه دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی،  چند معلولیتی و اتیسم بیشترین خدمات گفتار درمانی را دریافت می کنند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی  گفت:  بر اساس استاندارد های جهانی   برای هر 25 دانش آموز نیاز به یک گفتار درمانگر است که آموزش و پرورش استثنایی به دلیل کمبود نیروی انسانی  برای هر 149 دانش آموز یک گفتار درمانگر  دارد  و به حدود 2 هزار نیرو گفتاردرمانگر دیگر نیاز است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با 33  نیرو بیشترین و اردبیل با 3 نیرو کمترین نیروی گفتار درمانگر  را دارد.

هداوند با بیان اینکه آموزش و  پروش استثنایی به 12 هزار نیرو نیاز داد که از این تعداد 4 هزار نفر نیروهای توانبخشی هستند،  گفت: یکی از  مصوبات شورای آموزش وپرورش استثنایی  این است که  هرساله ده درصد  استخدام آموزش و پرورش به صورت ردیف مستقل به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل کمبود نیروهای توانبخشی  نبودن آنها جزو طبقه بندی مشاغل است  که امکان استخدام آن ها را از طریف ماده 28 با مشکل مواجه کرده است . اقداماتی در این زمینه انجام شده است تا همکاران توانبخشی  از مزایای نیروی های آموزشی بهره مند شوند و همچنین استفاده از نیروهای طرحی  وزارت بهداشت  قرار است  از طریق سهمیه های استانی انجام شود.

هداوند با بیان اینکه خدمات توانبخشی به دو صورت درون مدرسه ای و برون مدسه به دانش آموزان استثنایی ارائه می شود، گفت: در مناطقی که نیرو توانبخشی وجود ندارد اعتباری  به استان ها  داده می شود که سال ۹۸ حدود 3 میلیارد تومان به استان ها داده شد و در سال 99 این رقم به  7 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و حدود 75 درصد خدمات توانبخشی داخل و برون مدرسه ای رشد داشته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته  4 میلیارد  برای ارائه خدمات و 3 میلیارد برای  خرید تجهیزات توانبخشی به ویژه در رشته های گفتار درمانی و کادرمانی اختصاص یافت.

 هداوند در ادامه گفت: سال گذشته پیش بینی آموزش و پرورش استثنایی 60 درصد ارائه خدمات توانبخشی بود که خوشبختانه به  81 درصد رسید و تعداد 27 هزار دانش آموز خدمات توانبخشی دریافت کردند و  برای امسال 90 درصد ارائه خدمات توانبخشی پیش بینی شده است .

وی با بیان اینکه که با شروع کرونا 191 کشور از 204 کشور  دنیا در اولین اقدام مدارس تعطیل کردند و آموزش و پرورش ایران با تعطیلی مدارس شبکه شاد را ایجاد کرد، گفت: تاکنون 5 هزار فایل آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است.

وی افزود: 1178 فایل آموزشی در حوزه گفتاردرمانی ارسال شده است که تاکنون 200 محتوا بارگذاری شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *