کد خبر: 33450
ارائه خدمات گفتار درمانی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر/ بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتار درمانی در شبکه شاد
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نشست روز گفتار درمانی از ارائه خدمات گفتار درمانی به دانش آموزان استثنایی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر و بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتار درمانی در شبکه شاد خبر داد .

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با بیان اینکه اول اردیبهشت، مصادف با روز بزرگداشت شاعر فرزانه سعدی شیرازی و روز ملی گفتار درمانی است، گفت: گفتاردرمانی از رشته های توانبخشی است که از سال  1352 در ایران بنیان گذاری شده است.

وی با بیان اینکه  رشته گفتاردرمانی در کشورهای پیشرفته  از رشته های پر درآمد و محبوب است، گفت: تحقیقی   که در جامعه آمریکا انجام شد، نشان داد که 35 درصد افراد حدقل یک بار به گفتار درمانگر مراجعه کرده اند  و  10 درصد افراد به گفتار درمانی نیاز دارند.

وی افزود: مراجعات گفتار درمانی در کشور ایران کم است که شاید یکی از دلایل آن مشکلات مالی  و مشکلات بیمه است.

هداوند با بیان اینکه در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت  خدمات حمایتی و توانبخشی  نیز ارائه می شود، گفت: آموزش و پرورش استنایی 719  نیروی توانبخشی دارد که از این تعداد 386 نیر و گفتاردرمانگر هستند و به 57 هزار دانش آموز نیازهای ویژه خدمت ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: گروه دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی،  چند معلولیتی و اتیسم بیشترین خدمات گفتار درمانی را دریافت می کنند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی  گفت:  بر اساس استاندارد های جهانی   برای هر 25 دانش آموز نیاز به یک گفتار درمانگر است که آموزش و پرورش استثنایی به دلیل کمبود نیروی انسانی  برای هر 149 دانش آموز یک گفتار درمانگر  دارد  و به حدود 2 هزار نیرو گفتاردرمانگر دیگر نیاز است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با 33  نیرو بیشترین و اردبیل با 3 نیرو کمترین نیروی گفتار درمانگر  را دارد.

هداوند با بیان اینکه آموزش و  پروش استثنایی به 12 هزار نیرو نیاز داد که از این تعداد 4 هزار نفر نیروهای توانبخشی هستند،  گفت: یکی از  مصوبات شورای آموزش وپرورش استثنایی  این است که  هرساله ده درصد  استخدام آموزش و پرورش به صورت ردیف مستقل به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل کمبود نیروهای توانبخشی  نبودن آنها جزو طبقه بندی مشاغل است  که امکان استخدام آن ها را از طریف ماده 28 با مشکل مواجه کرده است . اقداماتی در این زمینه انجام شده است تا همکاران توانبخشی  از مزایای نیروی های آموزشی بهره مند شوند و همچنین استفاده از نیروهای طرحی  وزارت بهداشت  قرار است  از طریق سهمیه های استانی انجام شود.

هداوند با بیان اینکه خدمات توانبخشی به دو صورت درون مدرسه ای و برون مدسه به دانش آموزان استثنایی ارائه می شود، گفت: در مناطقی که نیرو توانبخشی وجود ندارد اعتباری  به استان ها  داده می شود که سال ۹۸ حدود 3 میلیارد تومان به استان ها داده شد و در سال 99 این رقم به  7 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و حدود 75 درصد خدمات توانبخشی داخل و برون مدرسه ای رشد داشته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته  4 میلیارد  برای ارائه خدمات و 3 میلیارد برای  خرید تجهیزات توانبخشی به ویژه در رشته های گفتار درمانی و کادرمانی اختصاص یافت.

 هداوند در ادامه گفت: سال گذشته پیش بینی آموزش و پرورش استثنایی 60 درصد ارائه خدمات توانبخشی بود که خوشبختانه به  81 درصد رسید و تعداد 27 هزار دانش آموز خدمات توانبخشی دریافت کردند و  برای امسال 90 درصد ارائه خدمات توانبخشی پیش بینی شده است .

وی با بیان اینکه که با شروع کرونا 191 کشور از 204 کشور  دنیا در اولین اقدام مدارس تعطیل کردند و آموزش و پرورش ایران با تعطیلی مدارس شبکه شاد را ایجاد کرد، گفت: تاکنون 5 هزار فایل آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است.

وی افزود: 1178 فایل آموزشی در حوزه گفتاردرمانی ارسال شده است که تاکنون 200 محتوا بارگذاری شده است.

Page Generated in 0/0052 sec