شناسه خبر: 2269 منتشر شده در مورخ: 1392/11/9 ساعت: 15:39 گروه: مشاوره  
سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل سرطان‌زا هستند
متخصص تغذیه بیماران مبتلا به سرطان:

سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل سرطان‌زا هستند

یک متخصص تغذیه گفت:‌ سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل قطعاً سرطان‌زا هستند.

به گزارش ایران سپید سیدحسین داودی در نشست خبری مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای اینکه یک سلول به سمت سرطان برود 3 تا 7 تغییر ژنتیکی لازم دارد اما اگر تغییرات در سلولهای زایشی اتفاق افتد به نسل بعد منتقل می‌شود و امکان سرطانی شدن سلول‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در نتیجه جهش در سلول‌های زایشی به دلیل عواملی مثل آلودگی هوا، مواد غذایی نامناسب و ... در سرطان به ارث برده می‌شود بنابراین افرادی که سرطان خانوادگی می‌گیرند سنشان از سطح میانگین پایین‌تر است.

متخصص تغذیه در بیماران مبتلا سرطان ادامه داد: هر گونه مواد غذایی که مصرف می‌کنیم هم می‌تواند مفید و هم غیرمفید باشد بنابراین در رابطه با سبزی و میوه‌هایی که در حال حاضر گفته می‌شود سرطان‌زا هستند نمی‌توان به راحتی بحث کرد.

داودی گفت: با این وجود اگر نیترات این مواد غذایی بالا باشد می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد و این نیترات معمولاً در مواد گوشتی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و آب آشامیدنی بطری‌ها بیشتر دیده می‌شود.

متخصص تغذیه ادامه داد: در رابطه با سبزی‌ها نیز منع مصرف نداریم اما اگر تخلفی انجام شود عوارض آن بسیار خواهد بود. مردم بهتر است تلاش کنند تا سبزی‌های ارگانیک مصرف کنند.

وی افزود: در مورد شیر و لبنیات نیز اگر مواد افزودنی زیادی داشته باشند می‌توانند آسیب‌هایی را در پی داشته باشند اما این در شرایطی است که 5 واحد در روز شیر و لبنیات مصرف کنیم در حالی که سرانه مصرف در کشور بسیار پایین است.

داودی ادامه داد: بنابراین مصرف موادی که افزودنی دارند در شرایطی خطرناکند که به یک سطحی برسند و زیاد مصرف شوند.

وی ادامه داد: همچنین مواد رنگی که در برخی خوراکی‌ها مانند پفک و پاستیل دیده می‌شود اثرات سرطان‌زایی دارند اما زمانی مخرب می‌شوند که از یک سطح بالاتر مصرف شوند و باید مصرف این گونه مواد را کاهش داد.

متخصص تغذیه گفت: در عین حال به مردم این اطمینان را باید بدهیم که مصرف نکردن میوه، سبزی و لبنیات به مراتب خطر بیشتری را نسبت به مصرف کردن آنها به میزان کافی دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *