تألیف 53 عنوان کتاب ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و دوره ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتیدکتر سید جواد حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار کرد: 4 هزار و 589 دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، 35 هزار و 577 دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از 9 هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و چند معلولیتی در 1200 مدرسه و 5500 کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند. |
به گزارش ایران سپید وی با بیان اینکه نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار کرد: بیش از 55 درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از 29 درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی 4 تا 6 سال در 10 سال اخیر، 346 درصد رشد داشته است. اظهار کرد: بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز در 10 سال اخیر، 156 درصد رشد داشته است.
حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و افزود: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری 7 هزار و 939 نفر است که از این تعداد 4 هزار و 589 نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه 53 عنوان کتاب در قالب 615 سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری 57 عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.
وی افزود: همچنین برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی 0 تا 2 و 2 تا 4 سال نیز تاکنون چند عنوان محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.
وی تصریح کرد: تالیف 22 عنوان کتاب راهنمای معلم برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و طراحی و تولید 21 کیت آموزشی و 2 درس افزار آموزشی از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان 10 چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی پرداخت و گفت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصل های بوم محور ، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزش های مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و پروتکل های کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی از جمله چرخش های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.
وی افزود: چرخش از آموزش های ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکردی، چرخش از ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی الکترونیکی، چرخش از خرید و ارایه وسایل کمک آموزشی به طراحی وتولید وسایل کمک آموزشی ارزان، ساده و کاربردی توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید فیلم های آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر جرخش های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.
حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی به موقع دانش آموزان لازم التوجه اظهار کرد: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است ارتباط ارگانیک با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.
وی در پایان گفت: ارتباط مدام گروه کم توان ذهنی و چند معلولیتی در سازمان با تمامی گروه های سازمان و بویژه گروه های اتیسم، پیش حرفه ای و حرفه ای باید برقرار باشد.