کد خبر: 22073
تألیف 53 عنوان کتاب ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و دوره ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی
دکتر سید جواد حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار کرد: 4 هزار و 589 دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، 35 هزار و 577 دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از 9 هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و چند معلولیتی در 1200 مدرسه و 5500 کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند.

به گزارش ایران سپید وی با بیان اینکه  نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار کرد: بیش از  55 درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از  29 درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی 4 تا 6 سال در 10 سال اخیر، 346 درصد رشد داشته است. اظهار کرد:  بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز  در 10 سال اخیر، 156 درصد رشد داشته است.

حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و افزود: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری 7 هزار و 939 نفر است که از این تعداد  4 هزار و 589 نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه 53 عنوان کتاب در قالب 615 سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری  57 عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.

وی افزود: همچنین  برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی 0 تا 2 و  2 تا 4 سال نیز تاکنون چند عنوان  محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.

وی تصریح کرد: تالیف 22 عنوان کتاب راهنمای معلم  برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و  طراحی و تولید 21 کیت آموزشی  و 2 درس افزار آموزشی از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه است.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان 10 چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی پرداخت و گفت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصل های بوم محور ، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزش های مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و پروتکل های کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی از جمله چرخش های تحول آفرین در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.

وی افزود: چرخش از آموزش های ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکردی، چرخش از ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی الکترونیکی، چرخش از خرید و ارایه وسایل کمک آموزشی به طراحی وتولید وسایل کمک آموزشی ارزان، ساده و کاربردی توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید  فیلم های آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر جرخش های تحول آفرین در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.

 حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی به موقع دانش آموزان لازم التوجه اظهار کرد: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است  ارتباط ارگانیک با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.

وی در پایان گفت: ارتباط مدام گروه کم توان ذهنی و چند معلولیتی در سازمان با تمامی گروه های سازمان و بویژه گروه های  اتیسم، پیش حرفه ای و حرفه ای باید برقرار باشد.

Page Generated in 0/0049 sec