شناسه خبر: 21920 منتشر شده در مورخ: 1399/7/12 ساعت: 13:57 گروه: اجتماعی  
۴۰ درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی گیلان نابینایان هستند

۴۰ درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی گیلان نابینایان هستند

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه این اداره کل پنج هزار نابینا و کم بینا را تحت پوشش دارد، گفت: این تعداد ۱۰ درصد از مددجویان بهزیستی هستند و ۴۰ درصد از دانشجویان تحت پوشش این اداره کل نابینایان و کم بینایان هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد در سخنانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه رشت با اشاره به اینکه حوادث زیادی در زمان عبور و مرور در معابر برای این افراد اتفاق می افتد،  افزود: در همین راستا، قانونی به عنوان عصای سفید وضع شد که توقف عصا در حالت افقی به معنای ایست است و رانندگان باید به علامت به طور جدی توجه کرده و توقف کنند اما متاسفانه برخی رانندگان با وجود این سرعت شان را بیشتر می کنند تا سریعتر عبور نمایند و این موجب بروز حادثه می شود.

وی همچنین با اشاره به توانمندی ها و استعداد های ناشنوایان تصریح کرد: ناشنوایان می توانند بسیاری از مهارت ها را کسب کنند و استاد کار شوند اما به دلیل عدم درک  صحیح  افراد جامعه از آنها، این قشر از اجتماع طرد می شوند.

وی تصریح کرد: اگر شرایطی برای آنها ایجاد شود، می توانند درس بخوانند و  مهارت های بسیاری را کسب کنند  اما در بسیاری مواقع  با عدم درک  آنها،   امکان ازدواج  و  سر پناه  مناسب برای آنها به رویای دست نیافتنی تبدیل می شود.

نحوی نژاد با بیان اینکه حدود ۶ هزار و ۵۰۰  نفر از افراد دارای اختلال شنوایی تحت پوشش بهزیستی استان هستند، اظهار داشت:  برای آنها باید تفکر زندگی سالم و مولد را داشته باشیم  و در همین راستا، چهاردهمین مرکز کاشت حلزون شنوایی با همت دانشگاه علوم پزشکی  در استان گیلان راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: ۹۲ درصد از نوزادان ما در بدو تولد و بعد از تولد مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند که باید بتوانیم در اسرع وقت مداخله و با عمل جراحی و یا تجویز وسایل مناسب مشکل آنها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه تمامی ابزار برای ناشنوایان به غیر از سمعک در داخل کشور ساخته می شود، اظهار داشت: دانشمندان ما برای اولین بار در آستانه ساخت سمعک های داخل هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان خاطر نشان کرد: نابینایی و ناشنوایی و ضایعات نخاعی مشکلاتی است که می تواند در هر زمانی برای هریک از افراد جامعه روی دهد، بنابراین با درک این افراد برای ارتقای زندگی بهتر آنها کمک کنیم.

وی در ادامه به مناسبت روز جهانی سالمند بیان کرد: در حالی که در بسیاری از کشورها دغدغه کرامت و توجه به سالمندان را دارند در کشور ما بسیاری از سالمندان توسط  خانواده ها نگهداری و مراقبت می شوند؛ ضمن آنکه بسیاری از افراد در  سنین بالا فرصت بی نظیر شدن را دارند و از کرامت و جایگاه بالایی برخوردارند.

مدیرکل بهزیستی گیلان تعداد سالمندانی را که در  آسایشگاه های گیلان زندگی می کنند را یک هزار نفر عنوان و بیان کرد: گیلان دارای  ۲۸۸ هزار نفر سالمند  است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *