شناسه خبر: 21807 منتشر شده در مورخ: 1399/7/1 ساعت: 00:08 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹

روزنامه سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: مناقصه خرید خودروی ویژه جانبازان و معلولان برنده ای نداشت - تأکید مجدد رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعمل های مبارزه با کرونا - خط فقر ۱۰میلیون تومان شد - دانش آموزان نابینا در اولویت چندم برنامه شاد - بعد از چهار سال منتشر شد: مجموعه‌ای فرا‌ملیتی در باره اسطوره موسیقی آذربایجان - لزوم مناسبسازی زیرساخت های ورزشی بانوان معلول - بارها به شوهرم گفتم مرا به جایی نرسان که انتقام بگیرم

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹

۴ صفر ۱۴۴۲

۲۲ سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره ۶۵۱۹

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

مناقصه خرید خودروی ویژه جانبازان و معلولان برنده ای نداشت

تأکید مجدد رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعملهای مبارزه با کرونا

خط فقر ۱۰میلیون تومان شد

دانش آموزان نابینا در اولویت چندم برنامه شاد

بعد از چهار سال منتشر شد: مجموعه‌ای فرا‌ملیتی در باره اسطوره موسیقی آذربایجان

لزوم مناسبسازی زیرساخت های ورزشی بانوان معلول

بارها به شوهرم گفتم مرا به جایی نرسان که انتقام بگیرم

........ویژه

* مناقصه خرید خودروی ویژه جانبازان و معلولان برنده ای نداشت

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران فعالیت سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و جانبازان از جمله خدمات انحصاری شرکت واحد به این عزیزان نام برد و افزود: «این سامانه متشکل از ۷۴ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی‌شده و ۶۲ دستگاه وَن ویژه معلولان است.»
 وی با اشاره به اینکه برای خرید خودروی مخصوص جانبازان و معلولان  مناقصه ای ترتیب داده شد اما برنده‌ای نداشته است، بیان کرد: «البته همچنان پیگیر خرید این خودروها هستیم چرا که ۵ میلیارد تومان برای خرید این خودروها بودجه تخصیص یافته است  تا بتوانیم پاسخگوی تعداد بیشتری از اشهروندان معلول باشیم.
ترفع با بیان اینکه علاوه بر این، بخش اعظم ایستگاه‌های خطوط تندرو برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام و پیش‌بینی صندلی ویژه توان‌خواهان در اتوبوس‌های بی آر تی، استفاده از ناوگان اتوبوسرانی را برای این عزیزان امکان‌پذیر کرده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: بیش از ۴ هزار نفر عضو سامانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان هستند که از این  تعداد ۳۲۰۰ نفر از ویلچر و ۳۰۰ نفر نیز از عصا و واکر استفاده می‌کنند و همچنین تعداد ۵۰۰ نفر از آنها نیز نابینا تشکیل میدهند. سامانه جانبازان و معلولان شرکت واحد از مجموعه‌های منحصر به فرد ناوگان‌های اتوبوسرانی در سطح دنیاست که به صورت اختصاصی صرفاً به شهروندان دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهد.

* انعقاد تفاهم نامه بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان فنی و حرفه ای کشور

تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان با حضور سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و علی اوسط هاشمی معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به امضا رسید. سید جواد حسینی در این نشست که در سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد با بیان اینکه سرمایه‌های دنیا به دو بخش ملموس و غیر ملموس تقسیم می‌شوند گفت: منابع طبیعی، مادی و مالی سرمایه‌های ملموس هستند و منابع انسانی، اجتماعی و فرهنگی جزو سرمایه‌های غیر ملموس هستند. در دهه‌های گذشته سرمایه‌های غیر ملموس نقش بسیار کمی در توسعه کشورها داشتند ولیکن امروزه این سرمایه‌ها بالاترین نقش را در توسعه دارند.  وی با بیان اینکه رسالت سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش تبدیل سرمایه‌های غیر ملموس از قوه به فعل است افزود: اگر سرمایه های غیر ملموس به فعلیت در بیایند آنگاه معجزه توسعه را شاهد خواهیم بود. حسینی با اشاره به سیر تکاملی شیوه‌های آموزشی در دنیا گفت: در سالیان گذشته آموزش‌ها خلاقیت محور نبود، این آموزش‌ها منجر به عدالت اجتماعی نمی‌شد و بیشتر آموزش‌ها نظری بود و در سال‌های اخیر کشور‌های به سمت آموزش‌های خلاقانه مهارتی رفته‌اند. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر آموزش‌های کاربردی مسأله محور تأکید دارند، اظهار کرد: توانمندی‌های دانش‌آموزان باید منجر به زیست بهتر و یادگیری مهارت‌ها شود و مهارت آموزی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از بقیه حوزه‌ها بیشتر حس می‌شود. وی افزود: مهارت آموزی و اتصال مهارت به جامعه نقطه ثقل و حرکت آموزش و پرورش استثنایی است و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اگر مهارتی را آموزش ببینند بهتر می‌توانند در زندگی و جامعه موفق شوند. حسینی با تأکید بر اینکه دو دوره متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای مختص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است اظهار کرد: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در مدارس پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای مهارت‌های تجربی و علمی را کسب می‌کنند. معاون وزیر با اشاره به مفاد تفاهم نامه همکاری گفت: آموزش مهارت‌های مورد نیاز به هنرآموزان آموزش و پرورش استثنایی از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای، برگزاری المپیاد های بین المللی مهارتی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، توسعه طرح ایران مهارت و آموزش مهارت‌های حرفه‌ای به دانش‌آموزان متوسطه اول استثنایی، استانداردسازی کارگاه‌ها، هنرآموزان، دروس و مهارت‌ها و توسعه طرح آموزش همراه با تولید و اتصال دانش‌آموزان به بازار از جمله محورهای همکاری مشترک با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

........اخبار روز

* تأکید مجدد رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعملهای مبارزه با کرونا

رهبر انقلاب، صبح روز دوشنبه در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس:
 کرونا را دست کم نگیرید. اینکه روزی ۱۵۰ هم وطن از دست بروند، این چیز کوچکی است؟ بعضیها ارزیابی مناسبی ندارند از این قضیه. فرض کنید هر دو روز یک بار یک هواپیمای ۳۰۰ نفره سقوط کند و همه بمیرند! این چیز کمی است؟ ما هر روزی ۱۵۰ نفر، ۱۴۰ نفر، ۱۷۰ نفر متوفی داشته باشیم، این چیز کمی است؟
 علاج هم دست خودمان است. خوب مسئولین که می‌بینید دارند خودشان را واقعا فدا میکنند از پزشک از پرستار و از مدیر و ... دائم دارند تلاش میکنند کار میکنند. ما مردم بایستی به وظایفمان عمل کنیم. این فاصله اجتماعی، این ماسک، این دستوراتی که داده می‌شود، این شستشوی دست، این کارهای لازمی است که باید انجام بگیرد.

* واکسن آنفلوانزا این هفته بین افراد پر خطر توزیع می شود

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت:
واکسن آنفلوانزا به میزان مورد نیاز افراد پر خطر و کادر بهداشتی و درمانی وارد کشور شده و طی یکی دو روز آینده از طریق شبکه بهداشتی بین این گروهها توزیع می شود.
 واکسن آنفلوانزا فعلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و برای گروههای پر خطر توزیع می شود و توزیع آن به صورت کنترل شده خواهد بود.
واکسن آنفلوانزا هیچ تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و ایمنی زایی آن برای پیشگیری از آنفلوانزا نیز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در حدود ۳۳ درصد است.
امیدواریم که ایران یکی از کشورهای پیشرو در تولید واکسن کرونا در دنیا باشد./ ایرنا
معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی: مسکن همیشه یک موضوع مهم اقتصاد مقاومتی است.
اگر بخش مسکن فعال شود بخش عمده ای از اقتصاد کشور نیز فعال می شود.

* جزئیات پرداخت یارانه کالایی به ۶۰ میلیون ایرانی

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس از پرداخت یارانه کالایی به ۶۰ میلیون ایرانی از مهرماه امسال خبر داد و گفت: در این طرح که تدوین آن نهایی شده ۴۰ میلیون ایرانی یارانه کالایی ۶۰ هزار تومانی و ۲۰ میلیون ایرانی یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به‌ صورت ماهانه دریافت خواهند کرد.

* سودجویی از سهامداران عدالت در قالب تلفن‌های مشاوره‌ای جعلی

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه:
سهامداران عدالت فریب تبلیغات تلفن های مشاوره ای جعلی سهام عدالت را نخورند.
در این ترفند جدید، شماره تلفنی به سهامداران عدالت پیامک می‌شود تا آنها را جهت کسب مشاوره و مدیریت سهام به تماس با این شماره‌ها ترغیب کنند اما هزینه سنگینی متوجه سهامداران می‌شود.
شماره مرکز تماس این شرکت جهت کلیه موارد مرتبط با سهامداران از جمله سهامداران عدالت، درگاه ذی نفعان بازار سرمایه و … شماره سراسری ۱۵۶۹ است.

* هزینه زندگی در تهران بالاتر از استانبول و باکو

وبگاه لیوینگ کاست در ارزیابی جدید خود، متوسط هزینه زندگی ناخالص در شهر تهران را ماهانه ۳۷۲ دلار به ازای هر نفر اعلام کرد. (مبلغ فوق بر حسب نرخ رسمی دلار یعنی ۴۲۰۰ تومان و نه نرخ بازار آزاد اعلام شده است). هزینه کل زندگی که شامل هزینه مسکن نیز می شود ماهانه ۸۲۸ دلار است. بدین ترتیب تهران در بین ۹۲۹۴ شهر منتخب ۵۸۳۶ مین شهر گران جهان و ۳۷ درصد ارزانتر از گرانترین شهر جهان بوده است.

..........گزارش روز

* خط فقر ۱۰میلیون تومان شد
 
دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه کارگران در مشکلات معیشتی گرفتار شده اند گفت: درخواستمان از دولت این است که با برگزاری جلسه شورای عالی کار فکری برای کارگران کند.
هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مشکلات معیشتی کارگران گفت: یکی از مهمترین مشکلات کارگران بحث معیشتی است. در حال حاضر خط فقر 10میلیون تومان است. کارگران هنوز 2 میلیون و خورده ای دریافت می کند.
ابوی با بیان اینکه هزینه کارگران به غیر از تأمین معاش در بحث بهداشتی افزوده شده است گفت: قبل از معیشت کارگران دغدغه امنیت شغلی داشتند, عمده کارگرانی که در بخش خدمات فعالیت داشتند با مشکلات متعدد بیکاری و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند. زندگی کارگران با این میزان درآمد نمی گردد.
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور بیان کرد: وظیفه دولت است که شورای عالی کار را تشکیل دهند و راهکاری برای معیشت کارگران تدبیر کند.
ابوی با اشاره به اینکه درآمد برخی کارگران کم شده یا به صفر رسیده است و از طرف دیگر هزینه‌ها بالا رفته، عنوان می‌کند: کارگران در شرایط عادی قادر به تأمین معیشت خود نیستند. آنها اگر قرارداد داشته باشند و حقوق حداقلی بگیرند، در بهترین حالت یک سوم هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند. کارگری که به نان شب محتاج است و نان خالی و سیب زمینی آب پز سهم سفره های کارگران است. چطور قرار است مواد ضدعفونی کننده بخرد یا با تغذیه مناسب ایمنی بدن خود را افزایش دهد.

* مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند

رئیس انجمن تولیدکنندگان کره گیاهی کشور از جایگزین کره حیوانی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت‌ها مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند.
تجارت نیوز: رئیس انجمن تولیدکنندگان کره گیاهی کشور از جایگزین کره حیوانی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت‌ها مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند.
 با توجه به افزایش ۹۰ درصدی قیمت کره، به نظر می‌رسد کره گیاهی جایگزین کره حیوانی در سبد خانوار شده است.
البته چندی پیش برخی از فعالان بازار با انتشار این خبر« کره سهمیه بندی شد» از جایگزینی کره حیوانی خبر دادند اما شاید ذکر این نکته بد نباشد اکنون با توجه به مسائل پیش آمده در خصوص کره حیوانی علت باقی ماندن تخصیص ارز دولتی به این نوع محصول چیست؟
هرچند تولیدکنندگان کره ادعا دارند این محصول به طور مستقیم از ارز دولتی استفاده نمی‌کند و همچنین از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت چندانی نیز نداشته است اما به هر حال تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان و واردکنندگان روغن یک بام و دو هوا را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است.
کره گیاهی هزار و ۷۸۰ تومان است
در همین حال رئیس انجمن کارفرمایی کره گیاهی کشور درباره تولید کره‌های گیاهی به تجارت‌نیوز گفت: با افزایش قیمت کره حیوانی تقاضا برای خرید کره گیاهی افزایش یافته است؛ به طوری‌که مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند. البته طبیعی است زمانی که قیمت کره حیوانی ۹۰ درصد گران شود مردم سبد کالایی خود را تغییر می‌دهند و به سمت مصرف کره گیاهی روی می‌آورند.
حسن علیزاده در ادامه اظهار کرد: پس با توجه به افزایش قیمت کره حیوانی و رسیدن آن به نرخ هشت هزار تومان اما قیمت کره گیاهی از ابتدای سال تاکنون بین ۱۰ تا ۱۲ درصد گران شده است. اکنون قیمت کره ۱۰۰ گرمی برای مصرف‌کننده نهایی هزار و ۷۸۰ تومان است.
این فعال صنعتی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان کره گیاهی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند؟ پاسخ داد: ماده اصلی کره‌ گیاهی روغن‌های گیاهی است. روغن‌های گیاهی هم هنوز ارز دولتی می‌گیرند. بنابراین تولیدکنندگان کره به طور مستقیم ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی‌کنند. به دلیل اختصاص ارز دولتی به کالای اساسی همچون روغن می‌توان بیان کرد که تولیدکنندگان کره گیاهی به طور غیرمستقیم از ارز دولتی استفاده می‌کنند.
تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و سس!
علیزاده در ادامه توضیح داد: با توجه به کمبود ارز هنوز ارزی به طور مستقیم به تولیدکنندگان کره‌های گیاهی اختصاص نیافته است. بانک مرکزی فعلا ارزی ندارد. ما یا باید روغن را از کشورهای دیگر وارد کنیم یا از کارخانه‌های تصفیه روغن این مواد را بخریم؛ این در حالی است که کارخانه تصفیه روغن بیشتر تمایل دارند که روغن‌های خوراکی را در قوطی‌ها پر و آنها را به مردم بفروشند.
این اظهارها نشان می‌دهد که فروش روغن از سوی صنایع روغنی به صرفه‌تر از فروش روغن خام به تولیدکنندگان دیگر مثل شکلات، شیرینی، سس و کره گیاهی است. با این شرایط به گفته رئیس انجمن کره گیاهی «علاوه بر تولیدکنندگان کره گیاهی تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و سس نیز دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت هستند.»
علیزاده درباره حذف ارز دولتی از کره این طور مدعی شد و گفت: زمانی ارز ۴۲۰۰ تومانی از کره گیاهی حذف می‌شود که این ارز به طور تمام و کمال از روغن حذف شود. ما معتقدیم هر صنعتی که از روغن مایع یا روغن خام وارداتی استفاده می‌کند، غیرمستقیم از ارز دولتی بهره می‌گیرد. امیدواریم امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتوانیم با یک رقابت صحیح در کشور فعالیت کنیم.
رئیس انجمن کره گیاهی همچنین از تعطیلی دو واحد صنعتی خبر داد و گفت: دو کارخانه‌ تولید کره به دلیل کمبود روغن و مواد اولیه تعطیل شدند و برخی واحدهای صنعتی دیگر با کاهش ظرفیت رو به رو شدند.
حال در آینده باید دید که دولت تا به کی به رفتارهای پوپولیستی خود در زمینه اختصاص ارز دولتی به تولیدکنندگان ادامه خواهد داد؟ آنچه فعالان اقتصادی می‌گویند بی‌شک ادامه این نوع رفتارها فساد را در اقتصاد افزایش خواهد داد.

.........گزارش ویژه

* دانش آموزان نابینا در اولویت چندم برنامه شاد

علیرغم پیگیری های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تابستان برای دسترس پذیر شدن اپلیکیشن شاد و علیرغم قول مساعد مسئول برنامه شاد آموزش و پرورش، سال جدید تحصیلی نیز در حالی آغاز شد که این برنامه برای نابینایان دسترس پذیر نشده است. امین عرب، معلم رابط و پشتیبان که در شیراز مشغول به کار است در باره مشکلات این برنامه برای معلمان و دانش آموزان نابینا می گوید: معلمان رابط باید در برنامه شاد در کلاسهای دانش آموزان عضو شوند تا بتوانند مطالبی را که معلمان برای بچه ها می گذارند بررسی کنند و مواردی را که نیاز است را برای دانش آموزان نابینا مناسب سازی کنند. متاسفانه در حال حاضر این دسترسی وجود ندارد. همینطور به عنوان معلم پشتیبان در مدارس پشتیبان که کلاسهای اضافه بر سازمانی برای بچه های نابینا دارند باید بتوانیم در فضای برنامه شاد با بچه ها کلاس داشته باشیم و تدریس کنیم که در حال حاضر نه من به عنوان یک معلم نابینا امکان این کار را دارم و نه دانش آموزانم می توانند از این برنامه استفاده کنند.

س: امسال وضعیت اپلیکیشن شاد بهتر شده یا همچنان مثل سال تحصیلی قبل است؟

ج: متأسفانه هیچ تغییری نکرده است. علیرغم پیگیریها  و اعتراضاتی که داشتیم و اینکه با همکارانمان از زمانی که مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل شد با آموزش و پرورش در تماس بودیم تا راههای جایگزینی را پیشنهاد کنیم. ما از زمانی که اپلیکیشن شاد آمد و دسترس پذیر نبودن آن محرز شد مطالباتمان را به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و استان اعلام کردیم و از طریق مسئولان ذیربط پیگیر موضوع بودیم حتی در تابستان از سوی آموزش و پرورش استثنایی فراخوانی داده شد تا طرحها و ایده هایمان را برای حل مشکل آموزش دانش آموزان نابینا بفرستیم . من و یکی از همکارانم طرحی 5-6 صفحه ای را تهیه کردیم و پیشنهاداتمان را برای دسترس پذیری شاد و راههای جایگزین تا زمان دسترس پذیر شدن آن را اعلام کردیم منتها با وجود اینکه طرح به کارشناسان مربوط ارجاع شد در عمل تغییری دیده نشد.

س: به طرح شما پاسخ داده شد؟

ج: خیر من با کارشناس نابینایان کشور در تماس بودم ایشان گفتند موضوع را به آقای هداوند ، معاون سازمان منتقل کرده اند و از ما خواستند موضوع را از طریق ایشان پیگیری کنیم. من تلاش کردم تماسی تلفنی با آقای هداوند داشته باشم که با چندین بار تماس، وقتی به من داده نشد. حتی ما در سطح استان هم پیشنهادات جایگزینی را مطرح کرده بودیم آنجا هم پیشنهادات در حد کارشناسی ماند و گفتند که چون آموزش و پرورش فقط اجازه داده از اپلیکیشن شاد استفاده کنیم ما نمی توانیم هیچ اپلیکیشن جایگزینی را معرفی کنیم. این برای ما جای سوال است که وقتی که شاد دسترس پذیر نیست و مجاز به استفاده از اپلیکیشن جایگزینی هم نیستیم از طرف آموزش و پرورش چه راهکاری اندیشیده شده است.

س: سال گذشته تحصیلی کار تدریس را چگونه ادامه دادید؟

ج: ما تا مدتی با پیامرسان واتساپ پیش رفتیم و بعد از آن یکی از موسسات نابینایان در شیراز یک سرور تیم تاک راه اندازی کرد و من دانش آموزان خودم را به سمت آن هدایت کردم  و حتی به صورت داوطلبانه، دانش آموزان دیگری را هم که معلم آنها نبودم به کلاسهایم اضافه کردم که تا جای ممکن به روند آموزش آنها کمک کنم. در طرحی که دادیم هم گفته بودیم که تا زمان دسترس پذیر شدن شاد، می توان به صورت موقت از بستر تیم تاک استفاده کرد که قابلیت استفاده از سرورهای داخلی را هم دارد و می توان با آن کار را پیش برد. البته حتی اگر ما بخواهیم موقتا از نرم افزارهای دیگر هم استفاده کنیم دانش آموزان تلفیقی با مشکل جدی مواجه هستند چون به مطالبی که معلم در برنامه شاد برایشان ارسال می کند، دسترسی ندارند. در واقع بچه های تلفیقی از اینجا رانده و از آنجا مانده شده اند. چون نه آموزشهای آموزش و پرورش عادی برایشان کارآیی دارد و نه آموزش و پرورش استثنایی برایشان چاره ای اندیشیده است. حتی کلاسهای پشتیبانی که داشتیم، از زمان شیوع کرونا به صورت نامنظم برگزار شد و نظارتی بر برگزاری آنها نیست. .

س: دانش آموزان بینا الان از شاد استفاده می کنند یا نه؟

ج: تا جایی که می دانم آنها هم با وجود مشکلاتی به هر حال توانسته اند از این برنامه استفاده کنند علیرغم اینکه گفته می شود که شاد برای افراد عادی هم مشکلاتی را دارد اما وضعیت آنها خیلی بهتر است و به هر حال  می توانند از این برنامه استفاده کنند ولی معلمان و دانش آموزان نابینا به هیچ وجه، امکان استفاده را ندارند.

تاکنون مسئول برنامه شاد در آموزش و پرورش به درخواست ما برای گفتگو، پاسخ مثبت نداده است چون معتقد است هنوز کارهای عملیاتی بر روی این برنامه در حال انجام است. اما در گفتگو با دکتر مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ضمن انتقال مشکلات این برنامه برای نابینایان، نقطه نظرات ایشان را جویا شدیم. دکتر هداوند می گوید: در حال حاضر در حال بارگذاری کتابهای درسی صوتی در شبکه شاد برای دانش آموزان نابینا هستیم.قبل از آن هم این کتابها را بر روی سایت سازمان بارگذاری کرده بودیم. یعنی بچه های نابینا به جز بحث نرم افزار گویا ساز مانند سایر بچه ها امکان استفاده از برنامه شاد را دارند . همچنین شبکه تلویزیونی راه افتاده و می توانند از برنامه های این شبکه هم استفاده کنند.

س: وجود محتوای صوتی بر روی شبکه شاد خیلی خوب است اما بحث اینجاست که نرم افزارهای گویاساز نابینایان در این برنامه مشخص نمی کند کاربر چگونه باید وارد برنامه شود تا از این امکانات که آموزش و پرورش تهیه دیده استفاده کند. یعنی یک برنامه نویسی اولیه انجام نشده است؟

ج: تا هفته گذشته برنامه شاد به روز رسانی شده است در استثنایی 10-12 مشکل وجود داشت که همه برطرف شده و تنها بحث گویاساز مانده است و الان هم نمی دانیم با این به روز رسانی باز مشکل وجود دارد یا نه؟

ج: دوستان نابینا می گویند حتی سال گذشته در صفحه اول می توانستیم وارد شویم و بعد گیر می افتادیم اما الان از همان صفحه اول نامناسب است

ج: البته برنامه شاد هنوز کامل نشده است . اما به فرض برنامه گویا ساز روی برنامه شاد نصب نشود ؛هرچند این موضوع هنوز مشخص نشده است؛اما بقیه قسمتهای شبکه شاد که تعطیل نمی شود . ما می گوییم نابینایان از قسمتهایی از شاد که ممکن است استفاده کنند و مواردی که ممکن نیست از طریق پیام رسان دیگری انجام شود. الان خیلی از دانش آموزان در گروههای دیگر هستند و آموزش انجام می شود.

س: معلمان می گویند به ما گفته اند آموزش باید در شاد انجام شود و مجاز به استفاده از پیامرسانهای دیگر نیستید؟

ج: بله اما اگر کارگروه فنی به ما بگوید که نمی تواند برنامه شاد را برای نابینایان قابل دسترس کند،فکر دیگری می کنیم. ما منتظریم مسئولان فنی به طور قاطع به ما بگویند استفاده از شاد برای نابینایان امکان پذیر می شود یا نمی شود

س: ما چندین بار با مسئول برنامه شاد و مسئولان فنی شاد تماس گرفته ایم ولی حاضر به گفتگو نشده اند و می گویند تا کار انجام نشود گفتگو نمی کنیم؟

ج: بله. از کل مشکلاتی که در برنامه شاد داشتیم الان یکی دو مورد باقی مانده که یک مورد همین نرم افزار گویا ساز است.

س: به عبارتی امکان ورود به برنامه شاد برای نابینایان فراهم نیست ولی سایر قسمتها آماده شده است؟

ج: گروه فنی کار را بر اساس جمعیت دانش آموزی انجام می دهد. به این ترتیب ما اولویت سوم و چهارم هستیم. می گویند بگذارید اول مشکلات دانش آموزان ابتدایی و .. را حل کنیم تا به دانش آموزان استثنایی برسیم. ما مشکلات زیادی داشتیم و علیرغم همه محدودیتها، همکاران ما محتوا های خوبی را تولید کرده اند و برنامه ای به نام دستیار معلم را اجرایی کرده ایم.

س: آیا ممکن نیست دوستان نابینایی که در برنامه نویسی مهارت دارند برای کارشناسی وارد این تیم فنی شوند؟

ج: البته نامه ای نوشته ایم و در آن آورده ایم اگر نیاز است ما یک کارشناس را معرفی کنیم اما می گویند اینجا هنوز شلوغ است و هنوز به این قسمت نرسیده اند و وقتی اجازه داده شود یک نفر را معرفی می کنیم. چیز پیچیده ای نیست فقط باید بگویند قابلیت صوتی شدن برنامه شاد وجود دارد یا نه؟

س: البته قطعاً قابل حل است و اگر برنامه استاندارد باشد بچه های نابینا هیچ مشکلی ندارند و اگر اجازه دهند دوستان نابینا می توانند مشکل را حل کنند؟

ج: درست است ما باز پیگیر حل این مشکل خواهیم بود.

.........آهنگ و درنگ

* بعد از چهار سال منتشر شد

مجموعه‌ای فرا‌ملیتی در باره اسطوره موسیقی آذربایجان: به‌تازگی کتاب "عالیم قاسیم‌اف در شصت سال" با نگارش سعید خاورنژاد نقاش و آهنگساز ایرانی مقیم فرانسه، درباره خواننده و موسیقیدان سرشناس آذربایجانی منتشر شده است.

خاورنژاد عضو هیئت مؤسسان و مدیر اجرایی انستیتو تخصصی هنرهای معاصر خاورمیانه و اروپا در فرانسه، کانادا و آفریقا است. او تحصیلات آکادمیک خود را در ایران و اروپا در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به انجام رساند.

آثار هنری خاورنژاد در زمینه‌های موسیقی، آهنگسازی آثار نمایشی و صحنه، گرافیک آرت، نقاشی و فوتواینستالیشن به نمایش و اجرا درآمده است. فعالیت‌های بین‌المللی او نیز به‌صورت مستمر در کشورهای ایران، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، کانادا، چین، کرواسی، تونس، مراکش، امارات متحده عربی، ترکیه و آذربایجان بوده که در قالب همکاری با ارکسترهای ملی، فستیوال‌ها، انتشارات، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌های هنری، مؤسسات و سازمان‌های معتبر نظیر یونسکو، سازمان جهانی موزه‌ها (ICOM)، بخش فرهنگی سازمان ECO در خاورمیانه (ECI) و تعدادی کمپانی و گروه‌های هنری بوده است.

همچنین در کارنامه هنری او همکاری با استاد عالیم قاسیم‌اف (برنده جایزه IMC از سازمان جهانی یونسکو  در سال 1999) و تنی چند از دیگر هنرمندان معتبر اروپایی دیده می‌شود. خاورنژاد در باره چگونگی شکل‌گیری کتاب گفت: «ایده اولیه تهیه این کتاب به‌موازات مجموعه پروژه‌های "هفت‌پیکر" (Seven Beauties Music Projects) که از سال 2016 میلادی بین کشورهای ایران، آذربایجان، فرانسه، ترکیه و کانادا شروع شده بود شکل گرفت. همچنین یک مراسم رونمایی اولیه با حضور اصحاب رسانه و عوامل اجرایی پروژه و ازجمله استاد قاسیم‌اف در موزه موسیقی تهران هم برپا کردیم که خبر اولیه این همکاری‌ها به‌صورت رسمی اعلام شد. در همان روزها و در کنار مراسم رونمایی پروژه، کلیپ اول پروژه با عنوان "شهر سیاه‌پوشان" (Black Land) در جزیره قشم فیلمبرداری شد. در ادامه پس از دو سال از آغاز پروژه در سال ۲۰۱۸، مراسم رونمایی از نخستین دی‌وی‌دی این همکاری در مرکز فرهنگی جمهوری آذربایجان در پاریس برپا شد که در آن مراسم تعداد پانزده عکس از پروژه با امضای استاد عالیم قاسیم‌اف به آرشیوها و مراکز مهم هنر فرانسه دُنِیشِن شد. این عکس‌ها توسط هنرمند عکاس تبریزی جلیل دیده‌ور گرفته شدند که همگی در کتاب معرفی و ثبت شده است. همچنین بخشی از پروژه نیز در قالب کنسرتی با نام "هفت‌پیکر"، در شب نوروز در سالن اصلی یونسکو در پاریس روی صحنه رفت.» او ادامه داد: «سال 2016 با شصتمین سال تولد عالیم قاسیم‌اف مصادف بود و ما تصمیم گرفتیم این 60 سال زندگی را به‌عنوان یک مرجع مهم و قابل استناد در قالب کتابی تهیه کنیم و قطعاً این مهم برای اولین بار در زندگی ایشان به‌عنوان یک شخصیت مهم جهانی اتفاق افتاده است که اتفاقاً بسیاری از فکت‌های پروژه مشترک ما با ایشان هم در بخش‌هایی از کتاب آمده است. این کتاب پیوست به پروژه‌ای بود که در خدمت استاد عالیم قاسیم‌اف انجام می‌دادیم و بنده در آن پروژه به‌عنوان آهنگساز و آقای شعیب شهابی نیز در مقام خواننده ایرانی همکاری داشته‌ایم.»

این کتاب را انتشارات فرانسوی-انگلیسی استوریا ادیشنز STORIA Editions با همکاری انستیتوی تخصصی هنرهای معاصر خاورمیانه و اروپا (SAFPEM) در فرانسه و کانادا که مدیریت آن را خاورنژاد خود  بر عهده دارد منتشر کرد. کتاب به زبان انگلیسی است و ۵۱۰ صفحه دارد. «شصت سال زندگی عالیم قاسیم‌اف»، به پیشنهاد خود او با عکسی از همسرش و با جمله‌ای به این مضمون که «تمام زندگی حاصل گلی است که در اولین دیدار شکفته می‌شود» که اشاره‌ای به همسر این خواننده شهیر جهان است، به پایان می‌رسد.

..........ورزشی

* لزوم مناسبسازی زیرساخت های ورزشی بانوان معلول
 
سیما لیموچی، نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک در پایان نشست مشترک خود با نواب رئیس هشت فدراسیون همکار با کمیته ملی پارالمپیک، در خصوص دستاوردهای این نشست گفت: با توجه به انتقال هشت رشته ورزشی به فدراسیون های مادر این نیاز وجود داشت که نشستی با نواب رئیس بانوان فدراسیون های همکار در این زمینه داشته باشیم و از نزدیک نقطه نظرات، پیشنهادات و مشکلات موجود را شنیده و مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک خاطر نشان کرد: آشنایی با تاریخچه جنبش پارالمپیک، معرفی اهداف کمیسیون بانوان کمیته ملی پارالمپیک و انتظارات در خصوص توسعه و حمایت از بانوان در هشت رشته ورزشی انتقال یافته و نیز استراتژی های ورزشی کمیته ملی پارالمپیک کشورمان در این زمینه، از مباحث ابتدایی این نشست بود که مورد استقبال حضار نیز قرار گرفت.
لیموچی افزود: دو موردی که به عنوان مسائل اساسی از سوی نواب رئیس این فدراسیون ها مطرح شد بحث لزوم مناسب سازی زیرساخت های موجود برای فعالیت های بانوان و نیز آموزش بانوان متخصص در بخشهای مربی گری، داوری، کلاس بندی و بدن سازی ویژه ورزشکاران خانم پارالمپیکی  بود و مقرر شد کلیه فدراسیون ها نیازهای خود در بخش آموزش را به صورت مشخص به کمیته ملی پارالمپیک اعلام نمایند.
وی گفت: همچنین کمیته ملی پارالمپیک اطلاعات فنی مورد نیاز هر رشته ورزشی را در قالب جزوه های آموزشی به فدراسیون های ذیربط ارسال خواهد کرد و در صدد است با برگزاری دوره های آموزشی مجازی نسبت به تربیت مربی، داور، بدن ساز و کلاس بند خانم نیز اقدام نماید و در این زمینه نیز با هماهنگی میان فدراسیون ها و کمیته ملی پارالمپیک و اعلام نیاز دوره ها از سوی آنها، اقدام خواهد شد.
نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک ضمن ابراز رضایت از دستاوردهای این نشست گفت: مقرر شد علاوه بر فعالیت هایی که نواب رئیس بانوان این فدراسیون ها در بخش بانوان پارالمپیکی انجام می دهند، یک نفر نیروی ویژه، پیگیری امور بانوان در این بخش را نیز به عهده گیرد.
لیموچی در پایان افزود: در مجموع دستاوردهای این نشست و هم افزایی ایجاد شده میان کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ها بسیار خوب بود و در نظر داریم آن را به صورت منظم در طول سال برگزار کنیم تا حلقه ارتباطی میان کمیته ملی پارالمپیک و هشت فدراسیون همکار به صورت منظم برقرار باشد.

.......حوادث

* زن اسیدپاش در یک قدمی چوبه دار/ بارها به شوهرم گفتم مرا به جایی نرسان که انتقام بگیرم

ایران نوشت: حکم قصاص زن جوانی که به خاطر کینه از شوهرش با پاشیدن اسید در خواب او را به قتل رسانده بود، از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد.
رسیدگی به این پرونده از 3 سال پیش با مرگ مرد جوانی در یکی از بیمارستان‌های جنوب تهران آغاز شد. وقتی همسر وی به عنوان تنها مظنون این پرونده بازداشت شد، ضمن اعتراف به اسیدپاشی گفت: من و شوهرم سال‌ها با هم اختلاف داشتیم و او بابت هر موضوعی مرا بشدت کتک می‌زد. حتی به پسرمان هم توجهی نمی‌کرد و ما را خیلی آزار می‌داد تا اینکه تصمیم گرفتم او را با اسید بسوزانم تا قدری متوجه رنجی که سال‌هاست به ما داده، بشود اما نمی‌خواستم او را بکشم.
پس از اظهارات صریح متهم و تکمیل تحقیقات، کیفرخواست علیه او صادر و پرونده‌اش به شعبه 5 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.
در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست قصاص کردند و سپس متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: شوهرم بسیار بداخلاق بود به هر بهانه‌ای مرا کتک می‌زد، اذیت می‌کرد و پول خورد و خوراک من و پسرم را نمی‌داد. بارها به او گفتم مراقب رفتارهایش باشد و مرا به جایی نرساند که بخواهم انتقام بگیرم اما او توجهی به حرف‌هایم نمی‌کرد.
روز قبل از حادثه با هم بحث کردیم و او تا جایی که می‌توانست، کتکم زد به حدی که همه بدنم درد گرفته بود. آنقدر از او کینه داشتم که نمی‌دانستم چگونه جواب کارهایش را بدهم. بالاخره تصمیم گرفتم تا او را با اسید بسوزانم. بنابراین شب حادثه وقتی او خوابید، بالای سرش رفتم و روی او اسید پاشیدم.
با توجه به درخواست قصاص اولیای دم، قضات وارد شور شدند و متهم را به قصاص محکوم کردند. اما رأی صادره مورد اعتراض متهم قرار گرفت و دیوان عالی کشور نیز به دلیل نقص در تحقیقات رأی صادره را نقض و پرونده را بازگرداند.
به این ترتیب پس از برطرف شدن نواقص پرونده و استعلام از پزشکی قانونی که علت مرگ را اسیدپاشی اعلام کرده بود، متهم دوباره محاکمه شد و یکبار دیگر ادعایش را مطرح کرد و گفت قصدم کشتن همسرم نبود و فقط می‌خواستم با سوزاندنش، او را تنبیه کنم.
پس از بررسی پرونده و اظهارات متهم و اولیای دم، قضات وارد شور شدند و بار دیگر متهم به قصاص محکوم شد و رأی صادره این بار در دیوان عالی کشور مهر تأیید خورد و متهم در انتظار اجرای حکم قصاص قرار گرفت.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
سید علی رضائی از شاهرود 1399/7/1 - 19:10
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام، به فکر نابینایانی که فرزند بینا دارند و با نرم افزار شاد نمی توانند کار کنند باشید، چرا که این بچه ها در مدارس عادی درس می خوانند و هم کلاسی های آنها از نرم افزار شاد استفاده می کنند ولی آنها به خاطر مشکل والدینشان دچار مشکل شدید تحصیلی هستند.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *