روزنامه «ایران سپید»
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹
۴ صفر ۱۴۴۲
۲۲ سپتامبر 2020
سال بیست و چهارم شماره ۶۵۱۹
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
مناقصه خرید خودروی ویژه جانبازان و معلولان برنده ای نداشت
تأکید مجدد رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعملهای مبارزه با کرونا
دانش آموزان نابینا در اولویت چندم برنامه شاد
بعد از چهار سال منتشر شد: مجموعهای فراملیتی در باره اسطوره موسیقی آذربایجان
لزوم مناسبسازی زیرساخت های ورزشی بانوان معلول
بارها به شوهرم گفتم مرا به جایی نرسان که انتقام بگیرم
* مناقصه خرید خودروی ویژه جانبازان و معلولان برنده ای نداشت
* انعقاد تفاهم نامه بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان فنی و حرفه ای کشور
تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان با حضور سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و علی اوسط هاشمی معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور به امضا رسید. سید جواد حسینی در این نشست که در سازمان فنی و حرفهای برگزار شد با بیان اینکه سرمایههای دنیا به دو بخش ملموس و غیر ملموس تقسیم میشوند گفت: منابع طبیعی، مادی و مالی سرمایههای ملموس هستند و منابع انسانی، اجتماعی و فرهنگی جزو سرمایههای غیر ملموس هستند. در دهههای گذشته سرمایههای غیر ملموس نقش بسیار کمی در توسعه کشورها داشتند ولیکن امروزه این سرمایهها بالاترین نقش را در توسعه دارند. وی با بیان اینکه رسالت سازمان فنی حرفهای و وزارت آموزش و پرورش تبدیل سرمایههای غیر ملموس از قوه به فعل است افزود: اگر سرمایه های غیر ملموس به فعلیت در بیایند آنگاه معجزه توسعه را شاهد خواهیم بود. حسینی با اشاره به سیر تکاملی شیوههای آموزشی در دنیا گفت: در سالیان گذشته آموزشها خلاقیت محور نبود، این آموزشها منجر به عدالت اجتماعی نمیشد و بیشتر آموزشها نظری بود و در سالهای اخیر کشورهای به سمت آموزشهای خلاقانه مهارتی رفتهاند. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر آموزشهای کاربردی مسأله محور تأکید دارند، اظهار کرد: توانمندیهای دانشآموزان باید منجر به زیست بهتر و یادگیری مهارتها شود و مهارت آموزی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از بقیه حوزهها بیشتر حس میشود. وی افزود: مهارت آموزی و اتصال مهارت به جامعه نقطه ثقل و حرکت آموزش و پرورش استثنایی است و دانشآموزان با نیازهای ویژه اگر مهارتی را آموزش ببینند بهتر میتوانند در زندگی و جامعه موفق شوند. حسینی با تأکید بر اینکه دو دوره متوسطه پیش حرفهای و حرفهای مختص دانشآموزان با نیازهای ویژه است اظهار کرد: دانشآموزان متوسطه اول و دوم در مدارس پیش حرفهای و حرفهای مهارتهای تجربی و علمی را کسب میکنند. معاون وزیر با اشاره به مفاد تفاهم نامه همکاری گفت: آموزش مهارتهای مورد نیاز به هنرآموزان آموزش و پرورش استثنایی از طریق سازمان فنی و حرفهای، برگزاری المپیاد های بین المللی مهارتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، توسعه طرح ایران مهارت و آموزش مهارتهای حرفهای به دانشآموزان متوسطه اول استثنایی، استانداردسازی کارگاهها، هنرآموزان، دروس و مهارتها و توسعه طرح آموزش همراه با تولید و اتصال دانشآموزان به بازار از جمله محورهای همکاری مشترک با سازمان فنی و حرفهای کشور است.
* تأکید مجدد رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعملهای مبارزه با کرونا
* واکسن آنفلوانزا این هفته بین افراد پر خطر توزیع می شود
* جزئیات پرداخت یارانه کالایی به ۶۰ میلیون ایرانی
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پرداخت یارانه کالایی به ۶۰ میلیون ایرانی از مهرماه امسال خبر داد و گفت: در این طرح که تدوین آن نهایی شده ۴۰ میلیون ایرانی یارانه کالایی ۶۰ هزار تومانی و ۲۰ میلیون ایرانی یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد.
* سودجویی از سهامداران عدالت در قالب تلفنهای مشاورهای جعلی
* هزینه زندگی در تهران بالاتر از استانبول و باکو
وبگاه لیوینگ کاست در ارزیابی جدید خود، متوسط هزینه زندگی ناخالص در شهر تهران را ماهانه ۳۷۲ دلار به ازای هر نفر اعلام کرد. (مبلغ فوق بر حسب نرخ رسمی دلار یعنی ۴۲۰۰ تومان و نه نرخ بازار آزاد اعلام شده است). هزینه کل زندگی که شامل هزینه مسکن نیز می شود ماهانه ۸۲۸ دلار است. بدین ترتیب تهران در بین ۹۲۹۴ شهر منتخب ۵۸۳۶ مین شهر گران جهان و ۳۷ درصد ارزانتر از گرانترین شهر جهان بوده است.
* مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کردهاند
* دانش آموزان نابینا در اولویت چندم برنامه شاد
علیرغم پیگیری های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تابستان برای دسترس پذیر شدن اپلیکیشن شاد و علیرغم قول مساعد مسئول برنامه شاد آموزش و پرورش، سال جدید تحصیلی نیز در حالی آغاز شد که این برنامه برای نابینایان دسترس پذیر نشده است. امین عرب، معلم رابط و پشتیبان که در شیراز مشغول به کار است در باره مشکلات این برنامه برای معلمان و دانش آموزان نابینا می گوید: معلمان رابط باید در برنامه شاد در کلاسهای دانش آموزان عضو شوند تا بتوانند مطالبی را که معلمان برای بچه ها می گذارند بررسی کنند و مواردی را که نیاز است را برای دانش آموزان نابینا مناسب سازی کنند. متاسفانه در حال حاضر این دسترسی وجود ندارد. همینطور به عنوان معلم پشتیبان در مدارس پشتیبان که کلاسهای اضافه بر سازمانی برای بچه های نابینا دارند باید بتوانیم در فضای برنامه شاد با بچه ها کلاس داشته باشیم و تدریس کنیم که در حال حاضر نه من به عنوان یک معلم نابینا امکان این کار را دارم و نه دانش آموزانم می توانند از این برنامه استفاده کنند.
س: امسال وضعیت اپلیکیشن شاد بهتر شده یا همچنان مثل سال تحصیلی قبل است؟
ج: متأسفانه هیچ تغییری نکرده است. علیرغم پیگیریها و اعتراضاتی که داشتیم و اینکه با همکارانمان از زمانی که مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل شد با آموزش و پرورش در تماس بودیم تا راههای جایگزینی را پیشنهاد کنیم. ما از زمانی که اپلیکیشن شاد آمد و دسترس پذیر نبودن آن محرز شد مطالباتمان را به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و استان اعلام کردیم و از طریق مسئولان ذیربط پیگیر موضوع بودیم حتی در تابستان از سوی آموزش و پرورش استثنایی فراخوانی داده شد تا طرحها و ایده هایمان را برای حل مشکل آموزش دانش آموزان نابینا بفرستیم . من و یکی از همکارانم طرحی 5-6 صفحه ای را تهیه کردیم و پیشنهاداتمان را برای دسترس پذیری شاد و راههای جایگزین تا زمان دسترس پذیر شدن آن را اعلام کردیم منتها با وجود اینکه طرح به کارشناسان مربوط ارجاع شد در عمل تغییری دیده نشد.
س: به طرح شما پاسخ داده شد؟
ج: خیر من با کارشناس نابینایان کشور در تماس بودم ایشان گفتند موضوع را به آقای هداوند ، معاون سازمان منتقل کرده اند و از ما خواستند موضوع را از طریق ایشان پیگیری کنیم. من تلاش کردم تماسی تلفنی با آقای هداوند داشته باشم که با چندین بار تماس، وقتی به من داده نشد. حتی ما در سطح استان هم پیشنهادات جایگزینی را مطرح کرده بودیم آنجا هم پیشنهادات در حد کارشناسی ماند و گفتند که چون آموزش و پرورش فقط اجازه داده از اپلیکیشن شاد استفاده کنیم ما نمی توانیم هیچ اپلیکیشن جایگزینی را معرفی کنیم. این برای ما جای سوال است که وقتی که شاد دسترس پذیر نیست و مجاز به استفاده از اپلیکیشن جایگزینی هم نیستیم از طرف آموزش و پرورش چه راهکاری اندیشیده شده است.
س: سال گذشته تحصیلی کار تدریس را چگونه ادامه دادید؟
ج: ما تا مدتی با پیامرسان واتساپ پیش رفتیم و بعد از آن یکی از موسسات نابینایان در شیراز یک سرور تیم تاک راه اندازی کرد و من دانش آموزان خودم را به سمت آن هدایت کردم و حتی به صورت داوطلبانه، دانش آموزان دیگری را هم که معلم آنها نبودم به کلاسهایم اضافه کردم که تا جای ممکن به روند آموزش آنها کمک کنم. در طرحی که دادیم هم گفته بودیم که تا زمان دسترس پذیر شدن شاد، می توان به صورت موقت از بستر تیم تاک استفاده کرد که قابلیت استفاده از سرورهای داخلی را هم دارد و می توان با آن کار را پیش برد. البته حتی اگر ما بخواهیم موقتا از نرم افزارهای دیگر هم استفاده کنیم دانش آموزان تلفیقی با مشکل جدی مواجه هستند چون به مطالبی که معلم در برنامه شاد برایشان ارسال می کند، دسترسی ندارند. در واقع بچه های تلفیقی از اینجا رانده و از آنجا مانده شده اند. چون نه آموزشهای آموزش و پرورش عادی برایشان کارآیی دارد و نه آموزش و پرورش استثنایی برایشان چاره ای اندیشیده است. حتی کلاسهای پشتیبانی که داشتیم، از زمان شیوع کرونا به صورت نامنظم برگزار شد و نظارتی بر برگزاری آنها نیست. .
س: دانش آموزان بینا الان از شاد استفاده می کنند یا نه؟
ج: تا جایی که می دانم آنها هم با وجود مشکلاتی به هر حال توانسته اند از این برنامه استفاده کنند علیرغم اینکه گفته می شود که شاد برای افراد عادی هم مشکلاتی را دارد اما وضعیت آنها خیلی بهتر است و به هر حال می توانند از این برنامه استفاده کنند ولی معلمان و دانش آموزان نابینا به هیچ وجه، امکان استفاده را ندارند.
تاکنون مسئول برنامه شاد در آموزش و پرورش به درخواست ما برای گفتگو، پاسخ مثبت نداده است چون معتقد است هنوز کارهای عملیاتی بر روی این برنامه در حال انجام است. اما در گفتگو با دکتر مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ضمن انتقال مشکلات این برنامه برای نابینایان، نقطه نظرات ایشان را جویا شدیم. دکتر هداوند می گوید: در حال حاضر در حال بارگذاری کتابهای درسی صوتی در شبکه شاد برای دانش آموزان نابینا هستیم.قبل از آن هم این کتابها را بر روی سایت سازمان بارگذاری کرده بودیم. یعنی بچه های نابینا به جز بحث نرم افزار گویا ساز مانند سایر بچه ها امکان استفاده از برنامه شاد را دارند . همچنین شبکه تلویزیونی راه افتاده و می توانند از برنامه های این شبکه هم استفاده کنند.
س: وجود محتوای صوتی بر روی شبکه شاد خیلی خوب است اما بحث اینجاست که نرم افزارهای گویاساز نابینایان در این برنامه مشخص نمی کند کاربر چگونه باید وارد برنامه شود تا از این امکانات که آموزش و پرورش تهیه دیده استفاده کند. یعنی یک برنامه نویسی اولیه انجام نشده است؟
ج: تا هفته گذشته برنامه شاد به روز رسانی شده است در استثنایی 10-12 مشکل وجود داشت که همه برطرف شده و تنها بحث گویاساز مانده است و الان هم نمی دانیم با این به روز رسانی باز مشکل وجود دارد یا نه؟
ج: دوستان نابینا می گویند حتی سال گذشته در صفحه اول می توانستیم وارد شویم و بعد گیر می افتادیم اما الان از همان صفحه اول نامناسب است
ج: البته برنامه شاد هنوز کامل نشده است . اما به فرض برنامه گویا ساز روی برنامه شاد نصب نشود ؛هرچند این موضوع هنوز مشخص نشده است؛اما بقیه قسمتهای شبکه شاد که تعطیل نمی شود . ما می گوییم نابینایان از قسمتهایی از شاد که ممکن است استفاده کنند و مواردی که ممکن نیست از طریق پیام رسان دیگری انجام شود. الان خیلی از دانش آموزان در گروههای دیگر هستند و آموزش انجام می شود.
س: معلمان می گویند به ما گفته اند آموزش باید در شاد انجام شود و مجاز به استفاده از پیامرسانهای دیگر نیستید؟
ج: بله اما اگر کارگروه فنی به ما بگوید که نمی تواند برنامه شاد را برای نابینایان قابل دسترس کند،فکر دیگری می کنیم. ما منتظریم مسئولان فنی به طور قاطع به ما بگویند استفاده از شاد برای نابینایان امکان پذیر می شود یا نمی شود
س: ما چندین بار با مسئول برنامه شاد و مسئولان فنی شاد تماس گرفته ایم ولی حاضر به گفتگو نشده اند و می گویند تا کار انجام نشود گفتگو نمی کنیم؟
ج: بله. از کل مشکلاتی که در برنامه شاد داشتیم الان یکی دو مورد باقی مانده که یک مورد همین نرم افزار گویا ساز است.
س: به عبارتی امکان ورود به برنامه شاد برای نابینایان فراهم نیست ولی سایر قسمتها آماده شده است؟
ج: گروه فنی کار را بر اساس جمعیت دانش آموزی انجام می دهد. به این ترتیب ما اولویت سوم و چهارم هستیم. می گویند بگذارید اول مشکلات دانش آموزان ابتدایی و .. را حل کنیم تا به دانش آموزان استثنایی برسیم. ما مشکلات زیادی داشتیم و علیرغم همه محدودیتها، همکاران ما محتوا های خوبی را تولید کرده اند و برنامه ای به نام دستیار معلم را اجرایی کرده ایم.
س: آیا ممکن نیست دوستان نابینایی که در برنامه نویسی مهارت دارند برای کارشناسی وارد این تیم فنی شوند؟
ج: البته نامه ای نوشته ایم و در آن آورده ایم اگر نیاز است ما یک کارشناس را معرفی کنیم اما می گویند اینجا هنوز شلوغ است و هنوز به این قسمت نرسیده اند و وقتی اجازه داده شود یک نفر را معرفی می کنیم. چیز پیچیده ای نیست فقط باید بگویند قابلیت صوتی شدن برنامه شاد وجود دارد یا نه؟
س: البته قطعاً قابل حل است و اگر برنامه استاندارد باشد بچه های نابینا هیچ مشکلی ندارند و اگر اجازه دهند دوستان نابینا می توانند مشکل را حل کنند؟
ج: درست است ما باز پیگیر حل این مشکل خواهیم بود.
* بعد از چهار سال منتشر شد
مجموعهای فراملیتی در باره اسطوره موسیقی آذربایجان: بهتازگی کتاب "عالیم قاسیماف در شصت سال" با نگارش سعید خاورنژاد نقاش و آهنگساز ایرانی مقیم فرانسه، درباره خواننده و موسیقیدان سرشناس آذربایجانی منتشر شده است.
خاورنژاد عضو هیئت مؤسسان و مدیر اجرایی انستیتو تخصصی هنرهای معاصر خاورمیانه و اروپا در فرانسه، کانادا و آفریقا است. او تحصیلات آکادمیک خود را در ایران و اروپا در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به انجام رساند.
آثار هنری خاورنژاد در زمینههای موسیقی، آهنگسازی آثار نمایشی و صحنه، گرافیک آرت، نقاشی و فوتواینستالیشن به نمایش و اجرا درآمده است. فعالیتهای بینالمللی او نیز بهصورت مستمر در کشورهای ایران، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، کانادا، چین، کرواسی، تونس، مراکش، امارات متحده عربی، ترکیه و آذربایجان بوده که در قالب همکاری با ارکسترهای ملی، فستیوالها، انتشارات، گالریها، نمایشگاهها و دوسالانههای هنری، مؤسسات و سازمانهای معتبر نظیر یونسکو، سازمان جهانی موزهها (ICOM)، بخش فرهنگی سازمان ECO در خاورمیانه (ECI) و تعدادی کمپانی و گروههای هنری بوده است.
همچنین در کارنامه هنری او همکاری با استاد عالیم قاسیماف (برنده جایزه IMC از سازمان جهانی یونسکو در سال 1999) و تنی چند از دیگر هنرمندان معتبر اروپایی دیده میشود. خاورنژاد در باره چگونگی شکلگیری کتاب گفت: «ایده اولیه تهیه این کتاب بهموازات مجموعه پروژههای "هفتپیکر" (Seven Beauties Music Projects) که از سال 2016 میلادی بین کشورهای ایران، آذربایجان، فرانسه، ترکیه و کانادا شروع شده بود شکل گرفت. همچنین یک مراسم رونمایی اولیه با حضور اصحاب رسانه و عوامل اجرایی پروژه و ازجمله استاد قاسیماف در موزه موسیقی تهران هم برپا کردیم که خبر اولیه این همکاریها بهصورت رسمی اعلام شد. در همان روزها و در کنار مراسم رونمایی پروژه، کلیپ اول پروژه با عنوان "شهر سیاهپوشان" (Black Land) در جزیره قشم فیلمبرداری شد. در ادامه پس از دو سال از آغاز پروژه در سال ۲۰۱۸، مراسم رونمایی از نخستین دیویدی این همکاری در مرکز فرهنگی جمهوری آذربایجان در پاریس برپا شد که در آن مراسم تعداد پانزده عکس از پروژه با امضای استاد عالیم قاسیماف به آرشیوها و مراکز مهم هنر فرانسه دُنِیشِن شد. این عکسها توسط هنرمند عکاس تبریزی جلیل دیدهور گرفته شدند که همگی در کتاب معرفی و ثبت شده است. همچنین بخشی از پروژه نیز در قالب کنسرتی با نام "هفتپیکر"، در شب نوروز در سالن اصلی یونسکو در پاریس روی صحنه رفت.» او ادامه داد: «سال 2016 با شصتمین سال تولد عالیم قاسیماف مصادف بود و ما تصمیم گرفتیم این 60 سال زندگی را بهعنوان یک مرجع مهم و قابل استناد در قالب کتابی تهیه کنیم و قطعاً این مهم برای اولین بار در زندگی ایشان بهعنوان یک شخصیت مهم جهانی اتفاق افتاده است که اتفاقاً بسیاری از فکتهای پروژه مشترک ما با ایشان هم در بخشهایی از کتاب آمده است. این کتاب پیوست به پروژهای بود که در خدمت استاد عالیم قاسیماف انجام میدادیم و بنده در آن پروژه بهعنوان آهنگساز و آقای شعیب شهابی نیز در مقام خواننده ایرانی همکاری داشتهایم.»
این کتاب را انتشارات فرانسوی-انگلیسی استوریا ادیشنز STORIA Editions با همکاری انستیتوی تخصصی هنرهای معاصر خاورمیانه و اروپا (SAFPEM) در فرانسه و کانادا که مدیریت آن را خاورنژاد خود بر عهده دارد منتشر کرد. کتاب به زبان انگلیسی است و ۵۱۰ صفحه دارد. «شصت سال زندگی عالیم قاسیماف»، به پیشنهاد خود او با عکسی از همسرش و با جملهای به این مضمون که «تمام زندگی حاصل گلی است که در اولین دیدار شکفته میشود» که اشارهای به همسر این خواننده شهیر جهان است، به پایان میرسد.
* زن اسیدپاش در یک قدمی چوبه دار/ بارها به شوهرم گفتم مرا به جایی نرسان که انتقام بگیرم