شناسه خبر: 18032 منتشر شده در مورخ: 1398/5/2 ساعت: 10:52 گروه: دانش و فن آوری  
شناسایی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی سرعت گرفت
در دانشگاه علوم بهزیستی؛

شناسایی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی سرعت گرفت

آزمایشگاه تحقیقاتی «بررسی عملکردی ژن های مرتبط با ناتوانی ذهنی» در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد و راه اندازی شد.

به گزارش ایران سپید  به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور بررسی عملکردی ژن‌های مؤثر در بروز ناتوانی ذهنی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک آزمایشگاه مطالعاتی و پژوهشی در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد و راه اندازی شد.

حسین نجم آبادی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل پیدایش ناتوانی ذهنی، اختلالات و نارسایی‌های ژنتیکی است، بیان کرد: بیشتر موارد ناتوانی‌های ذهنی منشأ ژنتیکی و تک ژنی دارند و اختلال در ژن‌های مرتبط با سیستم عصبی سبب ناتوانی ذهنی می‌شوند.

وی ادامه داد: شناسایی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی و به خصوص «ناتوانی ذهنیاتوزومال مغلوب» که به دلیل ازدواج‌های خویشاوندی در ایران شایع‌تر است، اهمیت فراوانی دارد و مطالعات متعددی در این زمینه از ۱۵ سال پیش در مرکز تحقیقات ژنتیک آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا و با هدف بررسی عملکردی ژن‌های جدیدی که در ارتباط با ناتوانی ذهنی توسط این مرکز شناسایی شده اند، یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات ژنتیک و با اجرای طرحی پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری و توسط تیمی سه نفره از پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک ایجاد و راه اندازی شد.

وی ابراز کرد: تلاش است درجریان فعالیت‌های پژوهشی در این آزمایشگاه، مدل حیوانی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی در «دروزوفیلا ملانوگاستر» (مگس سرکه، مگس میوه) که گونه‌ای «مگس» از راسته «دو بالان» است و در حدود ۷۵ درصد تشابه ژنی با انسان دارد با هدف شناسایی ژنهای قطعی مرتبط با فعالیت‌های مغزی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه در این طرح مطالعاتی و پژوهشی، بررسی ساختاری و عملکردی مشابه ژن‌های انسانی مرتبط با ناتوانی ذهنی در مدل «مگس سرکه» انجام می‌پذیرد، گفت: در این تحقیقات به دنبال کاهش بیان ژن‌های مذکور، مغز «مگس سرکه» از نظر ساختاری و نیز رفتار بویایی آن مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

نجم آبادی خاطر نشان کرد: با انجام این طرح تحقیقاتی با عنوان مطالعات عملکردی جهت تعیین ژن‌های اصلی ایجاد کننده ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب، امید است ژن‌های اصلی وابسته به فعالیت‌های مغزی و مسیرهای مرتبط با آنها که در عملکرد نورونهای مغزی و بروز اختلالات شناختی موثر هستند، شناسایی شوند.

وی با تاکید بر اهمیت انجام این طرح پژوهشی، گفت: درنظر است آزمایشگاه تحقیقاتی «مگس سرکه» برای فعالیت‌های گسترده‌تر پژوهشی توسعه یابد./ مهر

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *