شناسه خبر: 16729 منتشر شده در مورخ: 1398/1/18 ساعت: 09:10 گروه: اجتماعی  
بیش از یکهزار معلول روستایی در خوی شناسایی شدند

بیش از یکهزار معلول روستایی در خوی شناسایی شدند

مدیر اداره بهزیستی شهرستان خوی گفت: در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یکهزار و 23 معلول روستایی این شهرستان، شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته اند.

به گزارش ایران سپید سجاد منصوری افزود: این تعداد معلول در پنج بخش خوی و با مشارکت 13 تسریع گر شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: یک میلیارد و 250 میلیون ریال بودجه برای اجرای این طرح در 213 روستای شهرستان خوی هزینه شده است.
وی بیان کرد: این طرح در پی تحقق حقوق و فرصت های برابر برای معلولان روستایی بوده و توانمندسازی، ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد اشتغال فرد معلول از اهداف مهم آن است.
وی اضافه کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه (C.B.R)، یک استراتژی برای دسترسی بهتر معلولان به خدمات توانبخشی بوده که از سال 87 اجرایی شده است.
منصوری گفت: مهمترین ماموریت C.B.R توانمند سازی افراد معلول، خانواده های آنان و جامعه محلی از طریق افزایش آگاهی، ارتقای مشارکت، کاهش فقر و فراهم کردن نیازهای اساسی برای دسترسی به بهداشت، آموزش و فرصت های معیشتی مددجویان است.
وی ادامه داد: فعالیت های C.B.R در چهارچوب هایی با عناوین سلامت، آموزش، معاش اجتماعی، توانمند سازی در زمینه سلامت، ارتقای سطح سلامت فردی، پیشگیری، مراقبتهای پزشکی و توانبخشی فرد مطرح است.
منصوری یکی دیگر از فعالیت های این طرح را آموزش معلول، اعضای خانواده و جامعه محلی، توسعه مهارت های فردی، خوداشتغالی، خدمات مالی و حمایت های مددکاری عنوان کرد و گفت: در بخش معاش می توان به توسعه مهارت های فردی، خوداشتغالی، اشتغال و دستمزد برای خدمات مالی و حمایت های مددکاری و در مولفه اجتماعی به روابط ازدواج و خانواده، سرگرمی، اوقات فراغت، ورزش و موضوع عدالت اجتماعی اشاره کرد.
مدیر بهزیستی خوی، ایجاد اشتغال پایدار برای معلولان را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد و یادآور شد: در صورت آموزش به خانواده‌ها و مناسب‌سازی محیط می‌توان شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کرد که در صورت ارایه آموزش‌های مهارتی اشتغال پایداری را برای فرد معلول فراهم می کند.
وی با بیان اینکه ارائه وسایل کمک توانبخشی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی معلولان از جمله رویکرد طرح CBR است، اظهار کرد: در این راستا ارائه تمامی هزینه‌ها توسط این نهاد حمایتی برای معلولان در نظر گرفته می شود.
 توانبخشی مبتنی بر جامعه به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان و ورود آنها به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندی ها می باشد./ ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *