شناسه خبر: 16463 منتشر شده در مورخ: 1397/12/11 ساعت: 08:34 گروه: اجتماعی  
معرفی افزونه BrowsNav برای صفحه خوان NVDA

معرفی افزونه BrowsNav برای صفحه خوان NVDA

چند روز پیش در وبسایت رسمی افزونه های صفحه خوان رایگان و متنباز NVDA، افزونه ای مفید و بسیار کاربردی منتشر شد که به سادگی میتوان پیشبینی کرد که به زودی به افزونه محبوب وبگردهای نابینایی که از این صفحه خوان استفاده میکنند بدل خواهد شد.

به گزارش ایران سپیدچند روز پیش در وبسایت رسمی افزونه های صفحه خوان رایگان و متنباز NVDA، افزونه ای مفید و بسیار کاربردی منتشر شد که به سادگی میتوان پیشبینی کرد که به زودی به افزونه محبوب وبگردهای نابینایی که از این صفحه خوان استفاده میکنند بدل خواهد شد. BrowsNav نام افزونه ای است که به تازگی بر روی پایگاه اینترنتی Addons.NVDA-Project.org قرار گرفته است. Tony Malykh، طراح این افزونه فوق العاده کاربردی است. اما ببینیم BrowsNav چیست و دقیقاً چه کار میکند؟

همانطور که از نام افزونه بر میآید، برای استفاده آسانتر از مرورگرهای اینترنت طراحی شده است. BrowsNav به کاربران امکان میدهد افزون بر کلیدهای ناوبری سریعی که NVDA برای حرکت در صفحات وب در اختیارشان گذاشته، کلیدهای دیگری را هم برای حرکت بر روی متون در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال، کاربران در هنگام مطالعهٔ متونِ منتشر شده در صفحات وب خواهند توانست به کمک حرف P یا Shift + P به پاراگراف بعدی یا قبلی منتقل شوند. همچنین در این افزونه قابلیتی هم وجود دارد برای حرکت بر روی پاراگرافهایی با مشخصات ظاهری مشترک. مثلاً کاربران میتوانند به کمک کلیدهای ترکیبی Insert + Alt + Up یا Down، در ابتدای پاراگرافهایی قرار بگیرند که از نظر اندازه یا نوع فونت یا قلم، با پاراگراف جاری مشترک هستند. مثلاً اگر بر روی پاراگرافی قرار داشته باشید که با فونت ۱۱ نوشته شده است، میتوانید با فشردن ترکیب فوق الذکر به پاراگراف بعدی یا قبلی با همین اندازهٔ فونت منتقل شوید. البته اینکه این کلید میانبر در هنگام جابجایی کدام یک از ویژگیهای فونت را لحاظ کند، چیزی است که به کمک کلیدهای ترکیبی Insert + O قابل تنظیم خواهد بود. کاربران به کمک این افزونه همچنین قادر خواهند بود با فشردن دکمه Y یا Shift + Y بر روی سربرگهای یک صفحه حرکت کنند.

قابلیت دیگری که با نصب این افزونه به NVDA اضافه میشود، امکان حرکت بر روی بخشهایی از صفحه است که همگی در یک سطح یا Level قرار گرفته اند. این کار از طریق فشردن دکمه های Insert + Alt + Left یا Right به صورت همزمان ممکن خواهد بود. این قابلیت به خصوص در وبسایتهایی کاربرد دارد که مطالب به صورت شاخه و زیرشاخه در آنها نشان داده میشوند. Reddit.com یکی از بهترین نمونه هایی است که میتوان کاربرد چنین افزونه ای را در آن مشاهده کرد. کارایی این افزونه در نسخه های 2018.1 تا 2019.1 از صفحه خوان NVDA تضمین شده است. کاربرانی که قصد نصب آن را دارند میتوانند برای دانلود افزونه به نشانی Addons.NVDA-Project.ORG مراجعه کنند. نصب افزونه درست مثل سایر افزونه ها انجام میشود و صرفاً با زدن Enter بر روی فایل دانلود شده و پاسخ مثبت به سؤالات پرسیده شده، انجام خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
ملکوتی 1399/5/3 - 10:41
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام خسته نباشید یکی از مشکلات مهم نابینایان، استفاده از سایت های داخلی به ویژه با گسترش دولت الکترونیک است که از دسترس پذیری پایینی برای نرم افزارهای صفحه خوان مورد استفاده نابینایان برخوردار هستند. این مشکل در نرم افزارهای اوتوماسیون اداری نیز به شدت مشاهده میشود. این مسئله استقلال نابینایان کارمند را تحت الشعاع قرار داده و شائبه ناتوانی نابینایان را برای افراد عادی تقویت میکند. امیدوارم در رسانه پیگیر ایران سپید و به ویژه در شبکه ملی چاووش مسئله دسترس پذیری سایتهای داخلی و نرم افزارهای اوتوماسیون برای نابینایان که از پشتوانه قانونی در قانون جامع حمایت از معلولین هم برخوردار است پیگیری شود.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *