شناسه خبر: 14883 منتشر شده در مورخ: 1397/8/23 ساعت: 08:55 گروه: اجتماعی  
گفتگو با اولین دختر نابینای سنگنورد کشور

گفتگو با اولین دختر نابینای سنگنورد کشور

حدیثه رجبپور دختر نابینای 16 ساله از سنگهای پیش پایش پلی ساخت تا دستش به قله های موفقیت برسد

به گزارش ایران سپید نوجوان است و همچون هم سن و سالهایش پر جنب و جوش. به گفته مادرش، کودکی فعال بوده و همراه خواهر دوقلویش محدثه، خانه را زیرو رو میکردند. دوقلوهایی که در هفت ماهگی متولد شدند و یکی از آنها به خاطر حضور در دستگاه نابینا میشود. حدیثه بیناییش را در بدو تولد از دست میدهد، اما از خواهر دوقلویش پر جنب و جوشتر است و از دیوار راست خانه بالا و پایین میرود.  13 ساله بود که به همراه داییش برای دیدن تمرین سنگنوردی به سالن تمرین میرود و با لمس سنگهای روی دیوار منقلب میشود و این احساس درونش شکل میگیرد که میتواند همانند دیگران دست به سنگ شود و این دیوار موفقیت را بالا رود.

حدیثه رجبپور، دختر نابینای قزوینی اکنون 16 ساله است و از حضورش در کلاسها و مسابقات سنگنوردی میگوید: «اولین دختر نابینای سنگنورد بودم. به خاطر عدم حضور نابینایان در این رشته باید با افراد بینا تمرین کرده و مسابقه میدادم. اگر دیگر دوستان نابینایم به سمت این رشته سوق پیدا میکردند، میتوانستیم گروهی تشکیل داده و زمان تمرین ویژه نابینایان را داشته باشیم یا مسابقات مخصوص خودمان را، اما حالا باید در کلاسی شرکت کنم که هم تعداد شرکت کنندگان آن زیاد است و هم اینکه آنها بینا هستند. خدا را شکر مربی خوبی دارم و با توجه به نابیناییم میتواند به درستی آموزشم دهد و راهنمایی کند، اما چون شاگردان بسیار دارد، نمیتواند وقت زیادی برای آموزش من بگذارد.

با وجود این همیشه تلاش کردم در بین این گروه بهترین باشم و ثمره این تلاش سه مدال بود. سال 94 نفر دوم مسابقات کشوری جانبازان معلولان، سال 95 نفر اول و سال 96 هم رتبه اول را در این مسابقات کسب کردم. سال 97 به خاطر حجم بالای درس و البته سختی رشته انسانی نتوانستم در مسابقات شرکت کنم و اکنون روی درس و مدرسه تمرکز کردم.» حدیثه از کمبود امکانات استانی در این رشته میگوید: «تجهیزات استان قزوین برای این رشته بسیار ضعیف است و گاهی در مسابقات، گیره ها و دیوارهایی را میبینم که پیش از آن در تمرینات استانی هرگز آنها را تجربه نکرده بودم.»

او ادامه میدهد: «مادرم حامی همیشگیم است و در همه کلاسها مرا همراهی میکند و گاهی فکر میکنم اگر کس دیگری بود، تا حالا جا زده بود، اما مادر هر روز با اشتیاق و بدون اینکه خسته شود همراهیم میکند.» حدیثه از فعالیتهای این روزهایش میگوید: «به تازگی آموزش موسیقی را آغاز کردم و میخواهم استعدادم را در این رشته محک بزنم.»

مادر حدیثه از سرزندگی دخترش میگوید: «ورزش همیشه راه مناسبی برای کسب سلامتی و تخلیه انرژی بچه ها است. وقتی علاقه دخترم را به ورزش دیدم سعی کردم همراه همیشگیش باشم تا رفت و آمد و سختی راه او را از هدفش منصرف نکند. محدثه و حدیثه دوقلوهایی هستند که هیچ وقت فرقی بینشان نگذاشتم و همواره سعی کردم یار زندگیشان و مشوق موفقیتهایشان باشم.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *