شناسه خبر: 11246 منتشر شده در مورخ: 1396/2/24 ساعت: 11:17 گروه: اجتماعی  
ویلچر برای ما نماد حرکت و پیشرفت است
انعکاس

ویلچر برای ما نماد حرکت و پیشرفت است

در هفته گذشته در گیر و دار روزهای سرنوشت ساز انتخابات که گروهی باز بر طبل بی‌اخلاقی‌ها می‌کوبند و به هر دستاویزی برای توهین و تهمت به دولت مستقر کوتاهی نمی‌کنند، شاهد یکی از زشت ترین تعابیر از سوی عده‌ای بودیم، عکسی در شبکه‌های مجازی پخش شد که از همان ثانیه‌های اولیه با بازخورد کاربران فضای مجازی و جامعه افراد دارای معلولیت روبه‌رو شد؛ در این تصویر رئیس جمهوری روی ویلچر و معاون اولش در حال رتق و فتق امور شخصی ایشان به نمایش درآمده است و هدف از انتشار این تصویر به باور پدیدآورندگانش نشان دادن ناتوانی رئیس جمهوری منتخب است.

به گزارش ایران سپید در هفته گذشته در گیر و دار روزهای سرنوشت ساز انتخابات که گروهی باز بر طبل بی‌اخلاقی‌ها می‌کوبند و به هر دستاویزی برای توهین و تهمت به دولت مستقر کوتاهی نمی‌کنند، شاهد یکی از زشت ترین تعابیر از سوی عده‌ای بودیم، عکسی در شبکه‌های مجازی پخش شد که از همان ثانیه‌های اولیه با بازخورد کاربران فضای مجازی و جامعه افراد دارای معلولیت روبه‌رو شد؛ در این تصویر رئیس جمهوری روی ویلچر و معاون اولش در حال رتق و فتق امور شخصی ایشان به نمایش درآمده است و هدف از انتشار این تصویر به باور پدیدآورندگانش نشان دادن ناتوانی رئیس جمهوری منتخب است. این را بگذارید کنار مطلب آن روزنامه محترمی که ثبت‌نام یکی از زنان سیاستمدار ایرانی با واکر برای انتخابات ریاست جمهوری را به سخره گرفته بود و با نگاهی تحقیرآمیز از عنوان «اصلاحات با واکر» استفاده کرده بود.

جدا از نگاه سیاسی به این موضوع اگر بخواهیم تنها و تنها نگاهی انسانی به قضیه داشته باشیم مهم‌ترین نکته‌ای که هویدا می‌شود این است افرادی که دست اندرکار تهیه این چنین تصاویری هستند کوچکترین آشنایی به مسائل و امور مربوط به افراد دارای معلولیت ندارند. آنها نمی‌دانند که ویلچر، عصا و واکر برای من  معلول ضایعه نخاعی، برای من نابینا یا معلول جسمی – حرکتی نماد ناتوانی نیست. ویلچر، عصا یا واکر برای ما نماد حرکت، تلاش و در جا نزدن است، نماد حرکت رو به جلو، نماد تغییر وضعیت مان از گوشه نشینی و انزوا به بطن جامعه، ویلچر برای ما تنها یک وسیله توانبخشی نیست بلکه وسیله‌ای است که راهمان را هموار می‌کند تا طعم فرصت های برابر را در جامعه بچشیم، ویلچر برای من معلول ضایعه نخاعی یا جسمی – حرکتی نماد پیشرفت است چه بسیاری از همنوعان من که با تکیه بر همین ویلچرها و عصاها و واکرها پله‌های سخت ترقی را پیموده‌اند و قدم در راه پیشرفت گذاشته‌اند.

 

برادران محترم، ویلچر نشانه ضعف نیست. ویلچر من دوست و همراه روزهای سخت من است، یاد بگیرید که کرامت انسان ها را حفظ کنید و با دیده تحقیر به انسان ها نگاه نکنید حتی اگر روی ویلچر باشند یا مجبور باشند که برای آسان تر راه رفتن از واکر استفاده کنند؛ اینها همه از اصلی ترین و مهم‌ترین آموزه های دینی ماست. اگر من از ویلچر استفاده می‌کنم تنها به‌دلیل رد شدن از ناملایماتی است که شما افراد به ظاهر سالم برایم ساخته اید، من و میلیون‌ها انسان همانند من در هر گوشه جهان که نشستن روی ویلچر را تجربه می‌کنند نه تنها این کار را شرم آور نمی‌دانیم و نگاهی تحقیرآمیز به آن نداریم بلکه گاه وقتی دیده‌ایم که مردان عرصه سیاست همچون دکتر ظریف به‌دلیل بیماری مجبور شد در نشست‌های جهانی نشستن روی ویلچر را تجربه کند به خود بالیدیم که روی ویلچر هم می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.
 در پایان تأکید می‌کنم که شعار ما معلولان این است که حتی اگر راه‌ها را ناهموار کنید؛ به حقارت نگاهمان کنید؛ یاریمان ندهید و سنگ بر سر راهمان بگذارید، ما با ویلچر یا واکر و عصا و سمعک و با نگاه به پشت سر و راهی که رفته‌ایم، راه پیش رو را هم رفتنی می‌دانیم و از حرکت نمی‌ایستیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *