شناسه خبر: 1057 منتشر شده در مورخ: 1392/9/6 ساعت: 08:47 گروه: اجتماعی  
خشکیدگی یک میلیون هکتار جنگل بلوط/ خسارت ۴۶۰۰ میلیارد تومان
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد

خشکیدگی یک میلیون هکتار جنگل بلوط/ خسارت ۴۶۰۰ میلیارد تومان

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: یک میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کشور در معرض خشکیدگی است که ۴ هزار و ششصد میلیارد تومان خسارت زده است و برای بازسازی آن ۹۰۰ میلیارد تومان طی ۵ سال نیاز است.

خداکرم جلالی در نشست خبری اظهار داشت: میزان آلودگی خشکیدگی بلوط در 460 هزار هکتار کمتر از 25 درصد در 360 هکتار بین 25 تا 50 درصد در 190 هزار هکتار 50 تا 75 درصد و در 106 هزار هکتار در جنگل‌های زاگرس 75 تا ۱۰۰درصد است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور همچنین پراکنش آلودگی خشکیدگی بلوط را در 7 استان کشور اعلام کرد که در ایلام 56 درصد، لرستان 24 درصد، کرمانشاه 10.2 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 5.3 درصد، استان فارس 1.6 درصد و چهار محال بختیاری 1.5 درصد بلوط جنگل‌ها آلوده به خشکیدگی بلوط است.

وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی بلوط 4 هزار ششصد میلیارد و تومان خسارت وارد کرده است، گفت: برای بازسازی آن 900 میلیارد تومان اعتبار طی 5 سال اعتبار نیاز است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با خشکیدگی بلوط جنگل‌های زاگرس گفت: حذف پایه‌های آلوده، احیای مناطق آسیب‌دیده به همراه ذخیره‌سازی‌ها و نیز توانمندسازی جوامع محلی از مهمترین اقدامات برای مبارزه با خشکیدگی بلوط است.

وی ادامه داد:‌ از کمک‌های سازمان خواربار کشاورزی (فائو) هم برای مبارزه با این بیماری استفاده می‌شود.

جلالی گفت:‌ این بیماری خشکیدگی بلوط از سال 88 در کشور آغاز شده و بر اساس جدیدترین برآورد، بیش از یک میلیون 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس را آلوده کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 15 درصد از سطح درختان آلوده دچار پدیده خشکیدگی شده و بخش قابل توجهی از این سطح خشک شده‌اند.

به گفته جلالی عامل اصلی بیماری خشکسالی،‌تغییر اقلیم، افزایش ریزگردها، فشار بیش از حد به عرصه‌ها و اکوسیستم‌های زاگرس و شخم و زراعت است.

وی همچنین گفت: یک نوع بیماری قارچی زغالی و سه گونه سوسک چوپان نیز از عوامل مهم دیگر بیماری‌زایی هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: بیماری خشکیدگی بلوط در کشورهایی مانند آمریکا، هندوستان، عراق، ترکیه و بلژیک نیز وجود دارد و روش اصلی آنها نیز برای مبارزه حذف کانون‌های آلوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهترین روشی هم که در ایران به کار گرفته می‌شود، قطع درختان آلوده و تبدیل آنها به زغال است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *