بررسی عملکرد بانکها در خدماتدهی به نابینایانبا اضافه شدن بانک سپه و بانک تجارت به جمع ارائهدهندگان خدمات بانکی به نابینایان شمار بانکهای استفادهکننده از سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان به 5 رسید. رده فعالیتهای بانکها را برای خدماتدهی به نابینایان بررسی میکند. |
به گزارش ایران سپید به نقل از سایت رده شروع داستان ورود بانکها به خدماتدهی ویژه به نابینایان به سال 1391 برمیگردد. در مردادماه آن سال بانک مرکزیبخشنامهای منتشر کرد. تا پیشازاین بخشنامه نابینایان برای استفاده از خدمات بانکی حتماً میبایست با یک شخص امین به بانک میرفتند. معمولاً خود افراد هم بهسختی فرصت میکنند برای کارهایشان به بانک بروند و بنابراین تصور اینکه برای هر کار بانکی فرد باید یک نفر امین را هم با خود همراه کند در عمل بسیار محدودکننده بود. بهعلاوه برخی از برخوردها هم در شعب بانکها با نابینایان چندان مناسب نبود.
احتراماً، بدینوسیله به اطلاع میرساند اخیراً تعدادی از هموطنان نابینا مکاتباتی گلایهآمیز در خصوص اعمال محدودیت از سوی بانکها به این اداره ارسال نمودهاند که حاوی مطالبی است مبنی بر اینکه؛ در مراجعات به بانکها جهت بهرهمندی از خدمات بانکی با اعمال محدودیتهایی مواجه میشوند و برای استیفای حقوق خود مجبور به همراه داشتن شخصی بهعنوان امین میباشند. بنا به موارد فوق لازم است، در خصوص استفاده نابینایان از خدمات بانکی، ضمن رعایت احترام کامل به ایشان موارد ذیل مطمح نظر قرار گیرد:
- نابینایان محترم در استفاده از کلیه خدمات بانکی (بهجز خدمات حسابجاری) مواجه با هیچگونه محدودیتی نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نمیباشند.
- نابینایان محترم در خصوص استفاده از خدمات حسابجاری درصورتیکه رسماً مسئولیتهای ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به کلیه واحدهای ذیربط آن بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ گردیده و بر حسن اجرای آن نظارت به عمل آید.
تا 3 سال خبری نشد
پست بانک اولین سرویسدهنده به نابینایان
در مراسم رونمایی و افتتاح این طرح خسرو فرحی مدیرعامل پستبانک اعلام کرد که هماکنون این طرح بهصورت پایلوت در شعبه میرزای شیرازی پستبانک ایران اجراشده و بهزودی در 404 شعبه این بانک راهاندازی خواهد شد.
در تماس با پستبانک برای دریافت اطلاعات دیگر شعب دارنده مجهز به این سامانه مشخص شد که از آغاز این طرح در سال گذشته هنوز هیچ شعبه دیگری در این بانک مجهز به این سامانه نشده است.
بانک شهر
در تماس با بانک شهر برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شعب ارائهدهنده این سرویس متأسفانه اپراتورهای مرکز تماس اعلام کردند که چنین اطلاعاتی برای آنها ثبتنشده و نتوانستند راهنمایی مناسبی در این مورد بدهند.
در اقدامی جدید اخیراً بانک شهر خبر از تطبیق و بهروزرسانی سامانه اینترنت بانک شهر با استانداردهای صفحه خوان افراد نابینا خبر داده است. و بهاینترتیب ازاینپس افراد نابینا میتوانند با مراجعه به سایت این بانک و ورود به قسمت اینترنت بانک، همه خدمات بانکی را از طریق ابزارهای صفحه خوان ویژه نابینایان دریافت کنند.
بانک آینده
برای دریافت اطلاعات بیشتر با مرکز تماس بانک آینده تماس داشتیم که متأسفانه اپراتورهای مرکز تماس دقیقاً نمیدانستند که طرح در کدام شعبه اجرا شده است. اطلاعی هم از اجرای این طرح در شعب دیگر نیز وجود ندارد.
بانک تجارت
در مراسم افتتاح این طرح مسئولان مختلف بانک تجارت در مورد برنامههای این بانک برای سفارشیسازی دستگاههایPOS و سامانههای فروشگاهی برای افراد نابینا و کمبینا و حتی برنامههایی برای تسهیل دسترسی مشتریان دارای معلولیت جسمی و حرکتی به خدمات بانکی صحبت کردند.
بانک سپه
عیسی کاظم نژاد عضو هیئتمدیره بانک سپه در مراسم رونمایی از این طرح اعلام کرد که در راستای ارائه خدمات بانکی به روشندلان عزیز این سامانه در شعبی از این بانک در سراسر کشور به کار گرفته خواهد شد.
بانک صادرات و بانک کشاورزی
طراحان سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان
شرکت پکتوس تولیدکنندهٔ تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی ویژه نابینایان است که در سال 1370 تأسیس شده است مجری توسعه اولین سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان شد.
در حد شعار باقی نماند
وقتی به بانکها هم نگاه کنیم اگرچه که این حرکتهای صورت گرفته قدمهای مثبتی برای بهبود شرایط زندگی برای نابینایان است اما اگر قرار باشد این خدمات در حد یکی یا چند شعبه در تهران باقی بماند عملاً تأثیری واقعی بر زندگی نابینایان نخواهد داشت. البته باید در نظر داشت که اجرای چنین طرحهایی در بانکها نیازمند سرمایهگذاری زیاد است و بانکها طبیعتاً باید به بازدهی سرمایهگذاریها و تهیه داراییها توجه داشته باشند. اما از سوی دیگر جامعه 700 هزارنفریای که در سراسر کشور میتوانند از این خدمات استفاده کنند میتواند برای بانکها بازار جدیدی از مشتریان را فراهم کند. مشتریانی که تاکنون برای دریافت خدمات بانکی مسائل زیادی داشتهاند. بهعلاوه توجه به مسئولیتهای اجتماعی در بانکها میتواند تأثیری مثبت بر برند بانکها در ذهن مشتریان بگذارد.