شناسه خبر: 9917 منتشر شده در مورخ: 1395/6/2 ساعت: 10:37 گروه: اجتماعی  
تدریس معلمان به «دانش‌آموزان استثنایی» در منازل
معاون ویزر آموزش و پرورش خبر داد

تدریس معلمان به «دانش‌آموزان استثنایی» در منازل

سازمان آموزش و پرورش استثنایی که ماموریت آموزش به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را بر عهده دارد از ابتدای آغاز بکار دولت یازدهم اقدمات متفاوتی را در راستای بهبود شرایط تحصیل جامعه هدفش انجام داده است که گفته می‌شود جزو نقاط روشن عملکردی وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، مجید قدیمی  با بیان اینکه از ابتدای ورودم به این سازمان در سال 93 تلاش کردم مشکلات موجود را از نگاه مسئولان و کارشناسان رصد کنم و به همین خاطر اتاق فکری تشکیل دادم، گفت: حدود 70 تا 75 مشکل در اتاق فکر احصاء شد که به حوزه‌هایی از جمله کتاب‌های درسی، ایاب و ذهاب، توانبخشی، نیروی انسانی و نیاز دانش‌آموزان در ابعاد مختلف مرتبط بود.

حل مشکل توزیع دیرهنگام کتب درسی در مدارس استثنایی

وی افزود: نیازهای شناسایی‌شده را اولویت‌بندی کردیم، کتاب‌های درسی اولین مشکل بود و گلایه‌های والدین را به دنبال داشت زیرا اغلب کتاب‌های درسی دیر به دست دانش‌آموزان می‌رسید. در حال حاضر توزیع کتب دانش آموزان استثنایی منظم شده و بر خلاف گذشته سال تحصیلی را با کتاب ‌های درسی شروع می کنند. با این حال هرجا والدین کتاب به دست‌شان نرسید، می‌توانند با دفتر بنده تماس بگیرند. یکی دیگر از اقدامات پویا کردن کتاب‌های درسی است که در پی آن هستیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تغییر محتوای کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: محتوای کتاب‌های نابینایان و ناشنوایان همانند کتاب‌های عادی است که برای نابینایان به بریل ترجمه می‌شود اما کتاب‌های درسی ناتوانان ذهنی کاملا متفاوت است و توسط گروهی از کارشناسان و متخصصان تالیف می‌شود.

پوشش سرویس ایاب و ذهاب در مناطق کم برخوردار

قدمی با بیان اینکه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان نیز دیگر اولویت‌ مدنظر بود و هدف‌گذاری ما رایگان کردن سرویس ایاب و ذهاب ظرف سه تا پنج سال بود گفت: به هرحال باید توجه کرد تا سرویسی وجود نداشته باشد، کودک استثنایی نمی‌تواند به مدرسه بیاید و معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است.

وی افزود: سهم دولت از سرویس‌های ایاب و ذهاب از 30 درصد در سال 93 در مناطق کمتر برخوردار به 80 درصد رسیده و پوشش در مناطق محروم تقریبا صددرصد است. سال گذشته 23 میلیارد تومان به این منظور هزینه شد در حالی که نیاز ما 34 میلیارد تومان بود و در مناطق برخوردارتر 20 تا 30 درصد هزینه را نیز از اولیاء دریافت کردیم.

قدمی با اشاره به اینکه طی دوسال گذشته بودجه آموزش وپرورش استثنایی در دولت تدبیر وامید سه برابر شده است افزود: موفق شدیم اقدامات خوبی در این مدت انجام دهیم که علاوه بر تامین سرویس ایاب و ذهاب و اجرای طرح خدمات ویژه، کمک به ارتقای سیستم فراگیر نیز انجام شده است.

حضور 17 هزار معلم استثنایی در نظام تعلیم و تربیت/حل مشکل سنوات ارفاقی معلمان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حال حاضر 22 هزار پرسنل داریم که 17 هزار نفر از آنان معلم هستند گفت: تراز معلمان استثنایی معمولا از معلمان عادی بالاتر است زیرا باید تخصص داشته باشند البته نیاز است که اطلاعات آنها مرتبا به روز شود.

قدمی با اشاره به اینکه هر سال خدمت در آموزش و پرورش استثنایی ضریب 1.2 می‌گیرد، گفت: سنوات ارفاقی همکاران ما طی سال‌های 86 تا 91 قطع شده بود که با پیگیری‌های انجام شده، مشکل سال‌های 86 تا 91 حل شده و حکم‌ها صادر شده است و مشکل سنوات ارفاقی سال‌های 87 و 91 نیز در حال پیگیری است و به محض تامین اعتبار پرداخت می‌شود. همکاران ما برای این سنوات ارفاقی بین 5 تا 8 میلیون تومان از ما طلب دارند.

وی با بیان اینکه هفت گروه نابینا و نیمه بینا، ناشنوا و نیمه‌شنوا، کم توان ذهنی، دارای اختلالات یادگیری، معلول و چند معلولیتی را در آموزش و پرورش استثنایی تحت پوشش داریم گفت: مجموعا 73 هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی حضور دارند و 48 هزار نفر در قالب سیستم فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

قدمی تاکید کرد: آموزش و پرورش به معنای آماده کردن فرد برای زندگی مطلوب در جامعه است. معتقد به سیستم جداسازی نیستیم و باید به سمت آموزش فراگیر برویم البته تا جایی که به دانش‌آموز و سیستم آموزش عادی لطمه وارد نشود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه‌های دیگری نیز داریم و هدف‌گذاری کرده‌ایم طی روزهای آینده در برخی روستاها معلم به منزل دانش‌آموز برود و تدریس کند گفت: در حال حاضر دانش‌آموزان استثنایی روستایی در 40 مدرسه شبانه استثنایی در سطح کشور تحصیل می‌کنند.

رشد حدود 53 درصدی آموزش فراگیر

وی به توسعه سیاست آموزش فراگیر به معنای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی اشاره کرد و گفت: شاهد رشد حدود 53 درصدی در این زمینه هستیم و طی تحقیقاتی نمرات پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان محصل در مدارس عادی در سیستم فراگیر را با دانش‌آموزان محصل در مدرسه استثنایی تطبیق دادیم که معدل دانش‌آموزان سیستم فراگیر بالاتر بود.

قدمی با بیان اینکه دانش آموزان با نیاز های ویژه در مدارس باید به گونه ای آموزش  ببینند که آمادگی زندگی عادی در اجتماع را پیدا کنند عنوان کرد:  باید فرهنگ سازی کنیم تا خانواده‌ها به دور از هر گونه نگرانی از بابت نام استثایی، فرزندان شان را برای آموزش و تعلیم تربیت به مدارس بفرستند. دانش آموزان با نیاز های ویژه هرگز ناتوان نیستند بلکه آنان توانایی‌هایی دارند و این هنر معلم است که این توانایی‌ها را شکوفا کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره استلزامات طرح فراگیر اظهار کرد: باید معلم عادی، اولیای دانش آموزان استثنایی، اولیای دانش‌آموزان عادی و مدیر مدرسه تحت آموزش قرار بگیرند و یک مدرسه ویژگی‌های اولیه که همان فضای مناسب است را دارا باشد. معلمان عادی که دانش‌آموز استثنایی را می‌پذیرند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و هرچند مدرسه عادی زیر نظر یک مدرسه عادی هستند و یک معلم رابط به مدرسه عادی سر می‌زند و اشکالات موجود را برطرف می‌کند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

سرانه یک دانش آموز استثنایی 4 برابر دانش‌آموز عادی

قدمی درباره سرانه دانش‌آموز ان استثنایی نیز توضیح داد: سرانه یک دانش آموز استثنایی 4 برابر دانش‌آموز عادی و هزینه یک دانش‌آموز اوتیسم 5 برابر یک دانش‌آموز عادی است. هرچند در مدرسه استثنایی جمعیت دانش‌آموزان کمتر است اما مدارس همان هزینه را می‌پردازند و علاوه بر این برای تجهیزات، توانبخشی و سایر خدمات نیز هزینه می‌کنند.

 

پرداخت هزینه‌های درمان دانش‌آموزان استثنایی، اقدام ماندگار دولت

وی طرح ارائه خدمات ویژه را یکی از اقدامات مهم و ماندگار انجام شده در دولت یازدهم برای بهبود زندگی دانش‌آموزان استثنایی دانست و گفت: طی این مدت که این طرح راه‌اندازی شده هزینه بیش از 100 مورد کاشت حلزون را پرداخت کردیم.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی افزود: سال گذشته 3 میلیارد تومان برای این امر صرف شد و امسال نیز 4 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است. 3800 دانش‌آموز استثنایی برای دریافت داروی مستمر، تبلت، عینک، واکر، کاشت حلزون و... از این امکان استفاده کرده‌اند و ما حتی درمان‌های جراحی قلب و کلیه داشتیم که بالغ بر 35 میلیون تومان هزینه در بر داشت و ما آن را پرداخت کردیم.

قدمی با بیان اینکه نگاه ما ارائه خدمات یکپارچه است، گفت: ممکن است دانش‌آموزان تحت پوشش بیمه تکمیلی باشند. بیمه تکمیلی بخشی از هزینه‌های جراحی و... را پوشش می‌دهد و مابقی را ما پرداخت می‌کنیم، البته وارد ماجرای قرارداد با هیچ شرکتی نشدیم و رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان انجام می‌شود.

وی در ادامه به افزایش سه برابری فعالیت‌های پرورشی و ورزشی در سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: هماهنگی‌هایی با کمیته پارا المپیک انجام شده است و برای بیش از 600 نفر از همکاران، مسابقات ورزشی و  فرهنگی برگزار کرده‌ایم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *