شناسه خبر: 9861 منتشر شده در مورخ: 1395/5/24 ساعت: 09:46 گروه: اجتماعی  
نگهداری از ۳۰۰ دختر معلول ذهنی ـ جسمی در اُزگل با کمک خیران
با هزینه ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود

نگهداری از ۳۰۰ دختر معلول ذهنی ـ جسمی در اُزگل با کمک خیران

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه خیریه نیک‌آفرینان غدیر با اشاره به اینکه این مجموعه از هیچگونه اعتبار و یارانه دولتی بهره‌مند نیست، گفت: ۳۰۰ دختر معلول ذهنی ـ جسمی شدید در این مرکز با هزینه ماهانه ۶۰۰ میلیون به‌صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایران سپید حسین زاجکانیها  با بیان اینکه این موسسه از امکانات دولتی بی‌بهره است، اظهار کرد:  بودجه‌ دولتی برای این موسسه تعریف نشده است و از طریق کمکهای مردمی با فعالیت 204 نفر در چهار نوبت به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شود که با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران حدود پنج سال است که فعالیت می‌کند؛ مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دکتر شریعتی، مرکز توانبخشی امام علی(ع) و موسسه خیریه راه فرشتگان آسمانی زیر نظر این موسسه مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه خیریه نیک آفرینان غدیر درباره مرکز توانبخشی امام علی(ع) تصریح کرد: این مرکز با قدمت 50 سال فعالیت، وظیفه توانبخشی و نگهداری شبانه‌روزی 300 دختر معلول ذهنی ـ جسمی شدید بالای 14 سال را که بیش از نیمی از آنها فاقد خانواده هستند و تمامی امور شخصی آنان توسط 207 نفر کادر پرستاری، پزشکی، پیراپزشکی، روان‌شناسی، مددکاری و ... انجام می‌پذیرد را بر عهده دارد و از هیچگونه اعتبار و یارانه دولتی بهره‌مند نیست؛ تامین هزینه‌های مربوط توسط موسسه خیریه نیک ‌‌آفرینان غدیر و موسسات و شرکتها و افراد خیر تامین می‌شود.

زاجکانیها ادامه داد: معضل اصلی این مرکز، بنای نامناسب و فرسوده و سست بنیان آن است که با قدمت بیش از 50 سال است که به محض پیش آمد زلزله‌ای حتی ضعیف در معرض ریزش، تخریب و وقوع فاجعه‌های انسانی است؛ برای تامین اصلی‌ترین نیاز هر فرد که برخورداری از مکان امن برای زندگی و در مرحله دوم امکان ارائه خدمات توانبخشی برای این عزیزان مطابق استاندارد معمول بین‌المللی اقدام به ساخت بنای هفت طبقه شده است.

وی با اشاره به فعالیت مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دکتر شریعتی گفت: در سال 1359 با هدف توانبخشی و حرفه‌آموزی دختران معلول ذهنی خفیف (آموزش‌پذیر) در فضایی به مساحت 2 هزار و 850 متر در 6.5 طبقه واقع در میدان آرژانتین فعالیت خود را شروع کرده است؛ در حال حاضر 110 دختر 14 تا 35 سال به‌صورت روزانه با استفاده رایگان از سرویسهای ایاب و ذهاب مجتمع به منظور ارتقای سطح توانایی اجتماعی و حرفه‌ای و کسب استقلال تحت آموزش قرار می‌گیرند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه خیریه نیک آفرینان غدیر اظهار کرد: در این مرکز، مرگ و میر معلولان به صفر رسیده است و عده‌ای به علت مرگ طبیعی فوت می‌کنند که هزینه کفن و دفن بر عهده موسسه خیریه نیک ‌‌آفرینان غدیر است.

وی خاطرنشان کرد: ما خواستار این هستیم که علاوه بر کمکهای مادی، کمکهای عاطفی برای این عزیزان با بازدید از مجموعه صورت گیرد و  مردم می‌توانند همه‌روزه به غیر از زمانهای خاص مانند هنگام غذا خوردن معلولان عزیز با هماهنگی واحد مشارکت، بازدید کنند.

زاجکانیها اذعان کرد: با توجه به اینکه وظایف مختلفی برای موسسه خیریه نیک آفرینان غدیر تعریف شده است اما از امکانات خوبی تا این لحظه برخوردار نبوده است؛ از مسئولان می‌خواهیم که به این مجموعه توجه کنند و امکاناتی را برای ارائه خدمات بهتر در اختیار بهزیزستی قرار دهند؛ هزینه‌های جاری این مجموعه ماهانه 600 میلیون تومان است که البته توسط خیران اداره ‌می‌شود و مسئولان باید همراهی و همیاری کنند.

وی افزود: برآورد هزینه برای بنای در حال احداث مجتمع توانبخشی امام علی(ع) هنگام شروع پروژه 35 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود اما در حال حاضر حدودا 40 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و در صورت اتمام پرویه متعلق به بهزیستی خواهد بود.

وی تصریح کرد: کمکهای خیران به 2 صورت انجام می‌شود؛ بخشی از کمکها نقدی است که به واحد‌های مشارکت بهزیستی تحویل داده می‌شود و به طور دقیق ثبت می‌شود و بخشی دیگر شامل انواع کمکها در زمینه‌های غذایی، البسه و... صورت می‌گیرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *