شناسه خبر: 9776 منتشر شده در مورخ: 1395/5/12 ساعت: 08:39 گروه: اجتماعی  
الزام دستگاه‌های برگزارکننده آزمون استخدامی برای لحاظ کردن سهم 3 درصدی معلولان

الزام دستگاه‌های برگزارکننده آزمون استخدامی برای لحاظ کردن سهم 3 درصدی معلولان

صبح دوشنبه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 68 واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای حداقل دو معلول تحت پوشش بهزیستی استان تهران تحویل و به طور کلی 516 واحد مسکونی در سراسر کشور به طور همزمان به این خانواده‌ها واگذار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا علی ربیعی در حاشیه واگذاری 516 واحد مسکونی به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول که در صفادشت ملارد برگزار شد گفت: در سیاست رسیدگی به اقشار پایین اجتماعی، یکی از گروه‌های هدف جدی، معلولان هستند که به علت ناتوانایی‌هایی که دارند، امکان استفاده برابر از فرصت‌ها و امکانات را نداشته و به همین دلیل رویکرد اساسی‌مان در مواجهه با این گروه توانمندسازی آنها در قالب ایجاد اشتغال، مسکن، و... است.

وی در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری عنوان کرد: افتتاح این 516 واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، وزارت راه و شهرسازی  و انجمن خیران مسکن‌ساز صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این اقدام نمونه خیل جمعی است که ساخت و ساز آن هم برعهده خیرین گذاشته شده است و امروز شاهد آن هستیم که خانه‌هایی زیبا و مستحکم با هزینه مناسب شکل گرفته‌اند.

ربیعی ادامه داد: امروز 516 واحد مسکونی در کل کشور تحویل می‌شود.

وی تاکید کرد: تحویل 11 هزار واحد مسکونی ویژه خانواده‌های دو معلول به بالا را متعهد شده‌ایم که تفاهم‌نامه آن نیز در سال 93 منعقد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس گزارش‌ها در حال حاضر ساخت 2300 واحد شهری و روستایی در حال اتمام است.

ربیعی ادامه داد: تا اواخر سال 95 بخش اعظمی از این واحدها تحویل و نهایتا تا فصل اول سال 96 به طور کامل در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این طرح الگویی از همکاری بین دستگاهی بوده که در آن خیرین، دولت و نهادهای انقلابی به طور ترکیبی با یکدیگر همکاری کرده‌اند و امیدواریم این همکاری میمون و مبارک در سایر شاخه‌هایی چون اشتغال و... نیز محقق شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تصریح کرد: این طرح کاملا از مساله «مسکن اجتماعی» مجزاست و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فقط به طور خاص در این پروژه همکاری می‌کنند اما پروژه مسکن اجتماعی به عنوان یک سیاست در دولت پیگیری می‌شود.

ربیعی ادامه داد: با صرفه‌جویی‌های انجام شده، علاوه بر ساخت، هزینه تجهیز واحدها را نیز خیرین پرداخت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهندس تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز این پروژه را یک همکاری مشترک میان دستگاهی دانست و گفت: در این طرح بنیاد مستضعفان مبلغی را به طور بلاعوض دریافت کرده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز به طور بلاعوض زمین رایگان در اختیار این خانواده‌ها  قرار داده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: این ساختمان‌ها نیز توسط خیرین ساخته شده و قیمت تمام شده هر واحد مسکونی در شهر و روستا با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز عنوان کرد: این همکاری بسیار خوب پیش رفت و هرکدام از نهادهای درگیر در آن مبلغی را برای ساخت این واحدها تعهد کرده بودند.

وی ادامه داد: مجموع این ارقام به 30 میلیون تومان برای هر واحد مسکونی می‌رسید که در کنار آن حدود 25 میلیون تومان هم وام مسکن از طریق بانک‌ها به این خانواده‌ها پرداخت شد.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 11 هزار و 300 خانوار دارای دو معلول به بالا و فاقد مسکن در بهزیستی شناسایی شده‌اند که تاکنون 516 واحد مسکونی آن ساخته شده و امروز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

سعیدی‌کیا در ادامه با بیان اینکه پشت نوبتی در این طرح وجود ندارد، گفت: تاکنون 250 واحد مسکونی در تهران و 260 واحد مسکونی در سایر شهرهای کشور ساخته شده است و امروز نیز در استان‌های تهران، لرستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و.. این 516 واحد تحویل داده خواهد شد و همچنین آنکه 2300 واحد مسکونی دیگر نیز در حال ساخت هستند.

به گزارش ایسنا، ربیعی در ادامه عنوان کرد: طرح مسکن سازمان بهزیستی کشور نیز از این پروژه مجزا بوده و با اعتبار سالیانه پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: مسکن بهزیستی برای سایر گروه‌های هدف از جمله خانواده‌های دارای یک معلول، زنان سرپرست خانوار و... اجرا می‌شود که تاکنون 47 هزار واحد مسکونی با پیشرفت 20 الی 80 درصد برای این گروه‌ها در دست اقدام است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین عنوان کرد: اگر این الگو موفق پیش برود، می‌توانیم آن را در میان سایر گروه‌های هدف بهزیستی نیز اجرایی کنیم.

ربیعی همچنین درخصوص سهم سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی گفت: دستگاه‌های دولتی در حال حاضر استخدام زیادی ندارند اما رییس جمهوری این موضوع را تصویب و ابلاغ کرده و به این ترتیب دستگاه‌هایی که در حال برگزاری آزمون استخدامی هستند، حتما باید سهم درصد استخدام معلولان را رعایت کنند.

وی همچنین عنوان کرد: بخش مهمی از اشتغال‌های ما در قالب ارائه وام‌ها و تسهیلات اشتغال است به طوری که به افراد معرفی شده آموزش داده شده و با پرداخت وام و تسهیلات اشتغال آنها را صاحب شغل خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر با رایزنی‌های صورت گرفته، برخی از کارگاه‌ها تنها معلولان را استخدام می‌کنند و ما به دنبال تشویق کارفرمایان برای استفاده از نیروی کار معلول هستیم. علاوه بر آن نیز معلولانی که خودشان توانایی انجام کار را داشته باشند، می‌توانند با دریافت تسهیلات کم هزینه مورد حمایت قرار گرفته و نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

ربیعی همچنین گفت: در سال 94 با پرداخت حق بیمه 45 هزار نفر از افراد تحت پوشش به کارفرمایان آنها را صاحب شغل کردیم.

به گزارش ایسنا، در دی‌ماه 1393 تفاهم‌نامه‌ای 5 جانبه مابین سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین انجمن خیرین مسکن‌ساز به منظور تامین مسکن 11 هزار و 300 خانواده دارای حداقل دو معلول تحت پوشش بهزیستی منعقد شد که از این تعداد عملیات احداث 6810 واحد مسکونی اعم از 2531 واحد مسکونی شهری، 1700 واحد مسکونی روستایی و همچنین 2779 واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول در حال پیگیری است.  

در این راستا تاکنون با تخصیص بالغ بر 17 میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و 11 هزار میلیارد تومان توسط بهزیستی و همچنین 725 میلیون تومان توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز ایران در حوزه مسکن شهری، تعداد 266 واحد مسکونی در حال واگذاری بوده و 823 واحد مسکونی نیز در مرحله نازک‌کاری هستند.

در حوزه مسکن روستایی تاکنون با تخصیص بالغ بر 8 میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، 2 میلیارد و 200 میلیون تومان توسط بهزیستی، یک میلیارد تومان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تعداد 250 واحد مسکونی در حال واگذاری است و تعداد 536 واحد مسکونی در مرحله نازک‌کاری هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *