شناسه خبر: 9702 منتشر شده در مورخ: 1395/4/30 ساعت: 13:27 گروه: دانش و فن آوری  
گفتگوی بی پرده پکتوس با کارشناسان نابینا + فایل صوتی
به میزبانی ایران سپید رقم خورد

گفتگوی بی پرده پکتوس با کارشناسان نابینا + فایل صوتی

عصر یکشنبه ۲۰ تیر، سالن کنفرانس روزنامه ایران سپید، میزبان جمعی از کارشناسان حوزه فناوری های ویژه نابینایان و کمبینایان بود که در فضایی صریح و صمیمی، با مدیران شرکت پکتوس، از تولید کنندگان باسابقه نرم افزارها و سخت افزارهای افراد دارای آسیبهای بینایی، به گفتگو نشستند.

به گزارش ایران سپید با توجه به اتفاقات رخ داده در طول ۱۵ ماه اخیر در شرکت پکتوس، «نقد و بررسی عملکرد ۱۵ ماهه اخیر شرکت پکتوس»، به عنوان موضوع جلسه برگزیده شده بود که در آغاز، سهیلی معینی، مدیر مسؤول ایران سپید در این خصوص عنوان کرد: «این جلسه، در ادامه جلساتی برگزار میشود که ایران سپید، آغازگر آن بوده و هدف از جلسات، شفافسازی در خصوص مراکز ارائه کننده خدمات در حوزه نابینایان در نظر گرفته شده است. تا به حال رسم بر این بوده که تمام نقد و نظرها، فقط در میان نابینایان انجام میشده و مراکز و نهادهای ارائه دهنده، در چنین مجامعی حاضر نبوده اند. اما ایران سپید، پیشقدم شده تا در چنین جلساتی، از نمایندگانی از هر دو گروه میزبانی کند تا این تعامل بتواند منجر به شفافیت بیشتر در فضای حاکم بر جامعه نابینایان شود.»

«سعید صادقپور»، مدیر اجرایی پکتوس در خصوص محورهای مختلف فعالیت شرکت در بازه زمانی ۹۴ تا تابستان ۹۵ اظهار داشت: «اولین محور فعالیت شرکت، در خصوص تقویت نیروی انسانی شرکت بوده است. در انتهای ۹۳، ۴ نفر نیروی تازه نفس به همکارانمان اضافه شده اند که سه نفر از آنها، کارشناسان ارشد رشته های مختلف مرتبط با علوم رایانه از دانشگاههای شریف، امیرکبیر و قزوین بوده اند و نفر چهارم، امیر سرمدی، از کارشناسان نابینا است که به عنوان مسؤول روابط عمومی و برقرار کننده ارتباط شرکت با سطح جامعه نابینایان به جمع ما اضافه شده است. راه اندازی سایت اختصاصی ویژه نابینایان، یکی از مهمترین فعالیتهایی بود که به همت سرمدی انجام پذیرفته و از ۲۰ تیر، به نشانی Pactos.net، آماده استفاده است. همچنین، یک گروه از کارشناسان نابینا به منظور آزمایش محصولات در حال تولید و ارائه ایده های تازه برای تولید محصولات جدید با همکاری خود را با شرکت به عنوان مشاور آغاز کرده اند.» صادقپور، ضمن اشاره به بهبود و توسعه نرم افزارهای قدیمی شرکت به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت پکتوس در این بازه زمانی، گفت: «در این حوزه، سه نوبت بروزرسانی برای نرم افزار پکجاز عرضه کرده ایم که آخرین آنها در اسفند ۹۴ بوده که از سوی کارشناسان هم مورد توجه قرار گرفته است. ارتقا برجسته نگارهای ۲ و ۳ و روزآوری در دستگاه سروش، از دیگر فعالیتهایی بود که پکتوس در طول ۹۴ به انجام رسانده است. توسعه دسترسپذیری خدمات بانکی برای نابینایان در چند بانک مختلف هم از دیگر فعالیتهای این بازه زمانی بوده که شرح آن از طریق رسانه ها به اطلاع جامعه نابینایان رسیده است.»

در ادامه جلسه برگزار شده و پس از ارائه گزارش کار پانزده ماه اخیر از سوی صادقپور، مدیر اجرایی پکتوس، تنی چند از کارشناسان نابینا به اظهار نظر و ارائه پیشنهاد و انتقاد در خصوص محصولات پکتوس پرداختند که عموم این اظهارات، به موتور صوتی این شرکت «پکجاز» اختصاص یافت. بیشتر کارشناسان متفقاْ بر این نکته تأکید داشتند که صدای پکجاز میتواند با کیفیتی قابل قبولتر در این بسته نرم افزاری گنجانده شود و همچنین لازم است دایره لغات این موتور ارتقا یابد. کارشناسان پکتوس در پاسخ، ایراد اول را وارد دانستند و متعهد شدند در بروزرسانیهای بعدی لحاظ گردد و در خصوص مورد دوم، از کارشناسان حاضر و سایر کاربران پکجاز خواستند تا با مراجعه به بخش ارسال واژه در پکجاز، واژگانی را که توسط پکجاز به اشتباه تلفظ میشود به شکل صحیح برای شرکت ارسال کنند تا در بروزرسانیهای بعدی، در برنامه گنجانده شود.

در ادامه این جلسه، کارشناسان پکتوس ضمن اشاره به رونمایی از وبسایت مناسبسازی شده شرکت، از «notetaker»، به عنوان تازه ترین محصول سخت افزاری شرکت یاد کردند. آرمان بحری، مدیر فنی پکتوس در توضیح ویژگیهای این دستگاه، اظهار داشت: «این یادداشتبردار بریل، علاوه بر امکان خوانده و نوشتن شدن متون بریل بدون نیاز به رایانه، به دلیل دارا بودن سیستم عامل، قابلیتها و امکانات فراوانی را در اختیار کاربران نابینا قرار میدهد. در حال حاضر ویرایشگر متن، کتابخوان، ماشین حساب و فرهنگ لغت، از جمله برنامه هایی هستند که به شکل پایلوت و صرفاْ به منظور تست بر روی این سخت افزار نصب شده اند اما با توجه به برنامه پذیر بودن این دستگاه، شرکت این آمادگی را دارد تا متناسب با نیاز مخاطب، برنامه های خواسته شده را بر روی آن نصب کند. این NoteTaker، از بیست خانه بریل برخوردار است و باطری تعبیه شده در آن، به مدت ده ساعت، -یک روز کامل کاری- قابل استفاده خواهد بود.» بحری در ادامه ضمن اشاره به مجهز بودن این دستگاه به خروجی نمایشگر بینایی، گفت: «به کمک این خروجی، کاربر قادر خواهد بود بدون نیاز به رایانه، دستگاه را به نمایشگر یا ویدئو پروژکتور متصل کند تا در صورت نیاز، سایرین هم بتوانند از نوشته های آن استفاده کنند. درگاههای USB تعبیه شده بر روی دستگاه هم امکان اتصال موس و صفحه کلید استاندارد را در اختیار کاربران قرار میدهد. این دستگاه، از خروجی صوتی هم برخوردار است و کاربران در هر زمان، میتوانند به جای خواندن متون به کمک نقاط بریل، به صورت گویا از دستگاه استفاده کنند.» این کارشناس، قابلیت بلوتوث و وایفای را از امکانات قابل توجه این دستگاه به شمار آورد و گفت: «کاربران میتوانند به کمک این قابلیتها، دستگاه را با گوشیها و تبلتهای هوشمند مجهز به اندروید و IOS جفت کنند تا از امکانات این دستگاهها به شکل نوشتاری استفاده کنند. به علاوه، با استفاده از قابلیت وایفای، این یادداشتبردار به اینترنت متصل خواهد شد و به کمک بستر نرم افزاری فراهم شده، کاربران خواهند توانست به طور مستقل و بدون نیاز به رایانه، فقط با استفاده از NoteTaker، وبگردی کنند.» بحری در خصوص موتور صوتی نصب شده بر روی دستگاه، گفت: «در حال حاضر در این دستگاه از Espeak به عنوان موتور فارسیخوان استفاده شده اما تلاش خواهیم کرد صدای پکجاز را هم به عنوان یکی دیگر از موتورهای صوتی، در این دستگاه فراهم کنیم.» وی در خصوص فایلهای متنی پشتیبانی شده در این دستگاه، گفت: «تمامی فایلهای متنی استاندارد اعم از doc& docx& rtf& txt& و انواع فایلهای html، توسط این دستگاه پشتیبانی میشود و برای خواندن آنها نیازی به رایانه نخواهد بود.»

پس از این توضیحات، صادقپور، مدیر اجرایی پکتوس، وعده داد در طراحی نهایی قالبِ NoteTaker، بیشترین فاکتورهای زیبایی و ارگونومی لحاظ شود و دستگاه به گونه ای سبک و قابل حمل –وزنی کمتر از یک کیلوگرم- در اختیار علاقمندان قرار گیرد. در پایان جلسه، جمعی از کارشناسان دقایقی را به بازدید از NoteTaker و مشاهده امکانات آن پرداختند.

فایل صوتی نشست
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *