شناسه خبر: 9665 منتشر شده در مورخ: 1395/4/26 ساعت: 11:20 گروه: حوادث  
شهادت آخرین مأموریت آتش‌نشان فداکار

شهادت آخرین مأموریت آتش‌نشان فداکار

وقتی آتش‌نشانان برای مهار حریق ساختمانی در غرب تهران راهی محل حادثه شدند، کسی خبر نداشت که نجات پیرزن معلول، مرگ یکی از آنها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری آنلاین ساعت 1:25بامداد دیروز به آتش‌نشانان پایتخت خبر رسید آپارتمانی در خیابان جنت آباد، ‌بلوارلاله شرقی طعمه حریق شده است. شدت آتش‌سوزی به حدی بود که آتش‌نشانان 4ایستگاه 27، 98، 55و 102راهی محل حادثه شدند. آتش در یک ساختمان 4طبقه رخ داده بود. حریق از زیرزمین شروع شده و هر لحظه در حال گسترش بود.

دود زیادی راه‌پله‌ها را پر کرده بود و بسیاری از ساکنان در ساختمان محبوس شده بودند. در چنین شرایطی، آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های تنفسی به 2گروه تقسیم شدند. گروه نخست به دل آتش زدند و گروه دوم برای نجات افرادی که در ساختمان گرفتار شده بودند رفتند. دقایقی بعد آتش مهار شد و آتش‌نشانان 15نفر از ساکنان را سالم از ساختمان خارج کردند اما پایان این عملیات تلخ بود.

  • یک خبر بد

پیرزن معلولی در زیرزمین منزل مسکونی گرفتار شده بود. آتش‌نشان 36ساله به نام علی قانع زمانی که برای نجات رفته بود، ناگهان از حال رفت و نقش بر زمین شد. دقایقی بعد وقتی آتش‌نشانان دیگر به زیرزمین رفتند و همکارشان را دیدند که بی‌حال روی زمین افتاده بود به کمکش شتافتند. آنها پیرزن معلول و جوان آتش‌نشان را از زیرزمین خارج کردند اما بررسی‌ها نشان می‌داد که پیرزن جانش را از دست داده است. با این حال علی قانع که بیهوش بود به بیمارستان منتقل شد که به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با وجود تلاش پزشکان جان خود را از دست داد. او متاهل بود و 2‌پسر داشت و 11سال بود که در سازمان آتش‌نشانی کار می‌کرد.

  • پسرم را از دست دادم

محمدپور، فرمانده آتش‌نشانان اعزامی ایستگاه‌27 که در محل حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: وقتی به محل حادثه رسیدیم با دود و آتش‌زیادی روبه‌رو شدیم طوری‌که اصلا باور نمی‌کردیم این حریق و دود متعلق به یک ساختمان مسکونی باشد. ایستگاه ما، نخستین گروهی بود که به آنجا رسید.

با دیدن حریق دستورات لازم را دادم. گروهی به جدال با شعله‌های آتش پرداختند و گروه دیگر سعی می‌کردند ساکنان خانه را نجات دهند. ما از طریق نردبان و هر روزنه‌‌ای که پیدا می‌شد، تلاش می‌کردیم، ساکنان را خارج کنیم. علی قانع هم وقتی شنید عده‌ای در زیرزمین هستند، به دل آتش‌زد تا آنها را نجات دهد.

لحظات سخت و وحشتناکی بود. همچنان در حال هدایت آتش‌نشانان بودم که به من خبر دادند علی دچار حادثه شده است. او ادامه می‌‌دهد: علی مثل پسرم بود. مدتی قبل از ایستگاه دیگری به ایستگاه ما آمده بود اما در همین مدت خودش را توی دل همه جا کرده بود. هر جا با مشکلی روبه‌رو می‌شدیم، در نهایت او بود که چاره‌جویی می‌کرد.

همه‌فن‌حریف بود و برای یک فرمانده، بهترین نیرو به‌شمار می‌رفت. هنوز باور نمی‌کنم که او را از دست داده‌ایم. بدون اغراق علی خودش به اندازه 2ایستگاه آتش‌نشانی بود، عاشق کارش بود و ما در این حادثه داغ بزرگی دیدیم.بر اساس این گزارش مراسم خاکسپاری و تشییع جنازه این آتش‌نشان فداکار ساعت 9صبح فردا (یکشنبه) 27تیر‌ماه از مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت به سمت بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

  • پیام تسلیت شهردار تهران

به‌دنبال شهادت آتش‌نشان فداکار پایتخت، دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران شهادت آتش‌نشان ایثارگر را تسلیت گفت. در بخشی از مطلب او که با عنوان «شهادت در صفحه اینستاگرام وی منتشر شد آمده است:‌ بامداد جمعه ساعت 1:25گروه نجات3 یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی در غرب تهران عملیات امداد و نجات خود را در یک واحد مسکونی در بلوار لاله آغاز کردند.

ساختمان مشتعلی که همشهریان مان در آن، ساعات استراحت خود را سپری می‌کردند و در این عملیات 15همشهری با جانفشانی آتش‌نشانان نجات پیدا کردند اما امدادرسانی به خانم 89ساله معلولی که در زیرزمین این ساختمان بیهوش بود، باعث شد چشمان نگران طاها و یاسین فرزندان، 2 و 5 ساله آتش‌نشان 36ساله گروه نجات و همسر گرامی‌اش همیشه به انتظار بماند.

علی قانع، مجاهدی است که جان شریفش را بعد از 11سال خدمت صادقانه به خلق خدا در این عملیات تقدیم کرد و به درجه رفیع شهادت نایل شد. شهادت لباس زیبایی است که برازنده قامت فرزندان دلیر این مرز و بوم است و شهادت علی قانع این فرزند شریف ایران را به خانواده همرزمان و ملت ایران تبریک و تسلیت می‌گویم. در همین حال سعید شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز با صدور پیامی شهادت آتش‌نشان علی قانع را تسلیت گفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *