شناسه خبر: 964 منتشر شده در مورخ: 1392/9/2 ساعت: 11:34 گروه: بهداشت و سلامت  
"مذاکرات ژنو" فرصتی برای "دیپلماسی سلامت"
درخواست نظام پزشکی از وزارت خارجه

"مذاکرات ژنو" فرصتی برای "دیپلماسی سلامت"

سلامت به عنوان یکی از تعهدات بین‌المللی و فارغ از اختلافات سیاسی دیپلماتیک متعارف همواره مورد توجه جامعه بین‌المللی بوده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم لحاظ بخش عمده‌ای از "دیپلماسی عمومی" به مبحث "سلامت" و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه جهانی این امر، از وزارت امور خارجه خواست که زمینه را برای افزایش ارتباط‌های بین‌المللی نظام پزشکی با نهادهای متناظر خود در سایر کشورها تسهیل کند.
دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با توجه به گسترش فراوان تکنولوژی و فناوری‌هایی که به نزدیکی بیش از پیش اندیشمندان، صاحبان فکر و نخبگان در عرصه‌های جهانی منجر شده، بی‌تردید گسترش و تعمیق دیپلماسی عمومی نیز در این عرصه از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.
وی تاکید کرد: نهادهای مردم‌مدار، نخبگان، اندیشمندان، صاحبان خرد و کسانی که دغدغه‌های فکری و علمی مشترک آنها را به یکدیگر پیوند می‌زند، در بحث دیپلماسی عمومی از جایگاه ارزشمند و مهمی برخوردارند و لازم است به این ظرفیت‌های ویژه توجه خاص شود.
زالی در عین حال گفت: در سال‌های اخیر، دیپلماسی عمومی به عنوان یک کریدور مطمئن، مبتنی بر خرد جمعی و بهره‌وری از اندیشه‌های علمی در عرصه‌های سیاسی دیپلماسی جهانی مطرح شده است. بی‌تردید دیپلماسی عمومی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل، استثنایی و بالقوه در حل چالش‌های دیپلماتیک کمک‌های شایان توجهی داشته باشد. بر این اساس ظرفیت‌سازی در دیپلماسی عمومی به عنوان راهی منطقی جهت استفاده از ظرفیت‌های مدنی درونی یک اجتماع و حل چالش‌ها و مناقشات بین‌المللی به منظور تامین منافع ملی باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس کل سازمان نظام پزشکی در این باره ادامه داد: به نظر می‌رسد با استقرار دولت یازدهم، دیپلماسی عمومی می‌تواند به عنوان ابزاری مبتنی برعقلانیت و خردورزی در حوزه دیپلماسی جهانی و رفع چالش‌های بین‌المللی بیش از گذشته مورد توجه واقع شود. خوشبختانه کشور ما نیز از نظر اندیشه‌های ارزنده در ابعاد نظریه‌پردازی، سبک‌های ارتباطی و ایجاد برنامه‌های بین‌المللی مبتنی بر حکمت و مصلحت کشور، از پتانسیل بالقوه بالایی برخوردار است.
زالی مبحث "سلامت" را از مباحثی خواند که همواره به عنوان دغدغه مشترک جامعه جهانی مورد توجه بوده و گفت: مبحث سلامت به عنوان یکی از تعهدات بین‌المللی و فارغ از اختلافات سیاسی دیپلماتیک متعارف همواره مورد توجه جامعه بین‌المللی بوده است. نمونه مشخص آن در تاریخ دیپلماسی جهانی بحث‌هایی مانند "معاهده آلماتا" یا "معاهده هزاره سوم" است که تمام کشورهای جهان تعهدات خود در زمینه سلامت تا سال 2015 را به عنوان میثاقی کشوری مورد تاکید قرار دادند.
وی افزود: براین اساس "سلامت" یکی از کمترین مباحث مناقشه‌برانگیز در حوزه بین‌المللی است که همواره مورد توافق عمومی بوده و رسیدن به اجماع در عرصه جهانی در آن بسیار راحت‌تر از سایر حوزه‌های اجتماعی است. به این ترتیب در دیپلماسی عمومی باید بخش عمده‌ای را برای حوزه سلامت باز کنیم.
وی در ادامه ظرفیت سازمان‌های فعال در عرصه سلامت نظیر WHO که به سازمان ملل متحد متصلند را مورد اشاره قرار داد و گفت: معمولا این سازمان‌ها علاوه بر آنکه مورد اقبال جامعه بین‌المللی هستند، برنامه‌ها، نقطه نظرات و دستورالعمل‌هایشان نیز به صورت منطقه‌ای و ملی مورد استقبال واقع می‌شود. در این زمینه می‌توان به برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد. از آنجا که بسیاری از برنامه‌های ایران درحوزه سلامت مورد توافق و تایید سازمان بهداشت جهانی بوده، WHO به عنوان یک سازمان بین‌المللی فعال و پیشگام در عرصه‌های ایجاد ارتباطات بین‌المللی می‌تواند یک فرصت استثنایی برای کشور تلقی شود. به این ترتیب می‌توان در حوزه دیپلماسی عمومی در جهت ترویج سلامت و رفع مناقشات بین‌المللی این امر، از ظرفیت‌ نهادی همچون سازمان بهداشت جهانی استفاده بهینه به عمل آورد.
زالی افزود: در این باره ذکر این نکته لازم است که برنامه‌های عرصه سلامت کشور طی سه دهه گذشته همواره مورد استقبال سازمان بهداشت جهانی بوده و حتی بسیاری از نهادهای فعال دانشگاهی، علمی، اجرایی و تولیتی در حوزه سلامت کشور توانسته‌اند در سال‌های اخیر این ویژگی‌ را کسب کنند که در منطقه مدیترانه شرقی به عنوان Representative (نماینده) سازمان بهداشت جهانی تلقی شوند. بر این اساس باید بیش از گذشته از ظرفیت سازمان بهداشت جهانی در جهت کاهش عوارض تحریم‌ها، حل مناقشات بین‌المللی و مسایلی از این قبیل استفاده بهینه‌ای به عمل آوریم؛ مطمئنا این ظرفیت بسیار ارزنده است.
وی همچنین استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌هایی نظیر "یونیسف" و "یونسکو" را جهت کاهش عوارض تحریم‌های ناعادلانه در حوزه سلامت مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بتوانیم به نوعی ظرفیت سازی کنیم و نقش این سازمان‌های فعال در عرصه سلامت، علمی، آموزشی و پژوهشی را مورد توجه قرار دهیم.
زالی با تاکید بر اینکه این موضوع باید در حوزه دیپلماسی عمومی به عنوان یک فرصت تلقی شود، افزود: در این راستا وزارت امور خارجه باید ساز و کارهای ظرفیت‌سازی و استفاده بهینه از این فرصت را تدوین کند. در سال‌های اخیر جامعه پزشکی کشور در عرصه‌های پزشکی ارتباط‌های فراوانی را با جامعه بین‌المللی داشته است و تقریبا اکثر محققان ما در حوزه علوم پزشکی طی سال‌های اخیر این توفیق را داشته‌اند که با شرکت در کنگره‌ها و سمینارهای بین‌المللی به این ارتباط‌ها تعمیق بخشند.
وی در این باره ادامه داد: شاهد هستیم که بسیاری از محققان و پژوهشگران عرصه سلامت و پزشکی کشور توانسته‌اند یا به صورت ارائه مقاله و یا شرکت در پانل‌های تخصصی، جایگاه علمی ایران را مورد صیانت قرار دهند. حضور دانشمندان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی علمی می‌تواند به صورت هوشمندانه مورد استفاده قرار گرفته و در بحث دیپلماسی عمومی به عنوان ابزار علمی کارا، مطمئن و موثر لحاظ شود.
رییس کل سازمان نظام پزشکی لزوم استفاده بهینه از ظرفیت علمی موجود در نشریات بین‌المللی پزشکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنین می‌توان از ظرفیت علمی موجود در نشریات بین المللی پزشکی استفاده بهینه‌ای را جهت انتقال مفاهیم دیپلماسی عمومی داشته باشیم.
زالی در عین حال گفت: نهادهای مدنی و مردم‌مدار فعال در عرصه سلامت همچون سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی - تخصصی به دلیل سابقه ارتباط‌های خوبی که در حوزه پزشکی با کشورهای توسعه یافته برقرار کرده‌اند، می‌توانند با ظرفیت سازی جدید در راستای حل مشکلات دیپلماتیک متعارف و کاهش آثار مناقشات بین‌المللی عمل کنند. باید بیش از گذشته در این زمینه تلاش شود.
وی افزود: بر این اساس در حوزه دیپلماسی عمومی باید نقش جدید و فوق العاده‌ای را برای سازمان‌های صنفی و نهادهای مردم‌مدار تعریف کرد. ارتباط‌ نهادهای صنفی و سازمان‌های مردم‌مدار حوزه سلامت با کشورهای مختلف می‌تواند به تحقق و عینیت بخشیدن مفاد دیپلماسی عمومی کمک شایان توجهی کند؛ چرا که بسیاری از این نهادها در بسیاری از اصول اولیه اجتماعی و انسانی اشتراک‌نظرهای فراوانی دارند.
زالی "ترویج و تعمیق روابط بین‌المللی در عرصه سلامت" را یکی از راهبردهای اصلی منتخبان جدید نظام پزشکی خواند و گفت: ترویج و تعمیق روابط بین‌المللی سازمان نظام پزشکی با سازمان‌های متناظر و نهادهای ذیربط در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی سازمان نظام پزشکی و منتخبان جدید آن در حال پیگیری است. این امر کمک می‌کند که در حوزه دیپلماسی عمومی سازمان نظام پزشکی به عنوان یک کنشگر فعال در نظر گرفته شود و از طرف دیگر ظرفیت جدیدی را نیز در حوزه ارتباطات میان نهادهای مردم‌مدار در عرصه‌های مدنی ایجاد خواهد کرد.
رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: وزارت امور خارجه می‌تواند در زمینه‌سازی برای تسهیل ارتباطات بین‌المللی سازمان نظام پزشکی با نهادهای متناظر خود کمک‌های شایان توجهی داشته باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ایسنا
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *