شناسه خبر: 9238 منتشر شده در مورخ: 1395/3/9 ساعت: 08:14 گروه: اجتماعی  
مراکز فراگیر، بچه های با نیازهای ویژه را به دیگر کودکان نزدیک می کند

مراکز فراگیر، بچه های با نیازهای ویژه را به دیگر کودکان نزدیک می کند

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: ایجاد مراکز فراگیر فرصتی را برای همه کودکان و نوجوانان اعم از بچه های با نیاز های ویژه و خاص (معلولان جسمی و ذهنی) و بچه های عادی فراهم می سازد تا فارق از تفاوت ها در کنار هم باشند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا مناف یحیی پور در آیین بهره برداری از تنها مرکز فراگیر غرب کشور در استان ایلام اظهار کرد: نگاه کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان نگاهی نوین و رو به آینده است تا نگاه سنتی تفکیک بچه های با نیازهای ویژه از دیگر کودکان و نوجوانان باید به بوته فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه همه بچه ها به عنوان سرمایه های اصلی کشور هستند، افزود: جهان امروز برای این کودکان با نیاز های ویژه و دنیای آنها اهمیت زیادی قایل است و هدف و تلاش کانون نیز رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت آنها است.
یحیی پور یادآور شد: همزیستی کودکان عادی و بچه های با نیازهای خاص در مراکز فراگیر خلاقیت، استعداد و توانایی همه آنها را پویا و بارور می سازد و حتی آموزه های کانون در بزرگسالی این کودکان نیز تاثیر زیادی دارد.
وی تاکید کرد: مراکز فراگیر متناسب با نیازها و ویژگی های بچه های با نیازهای خاص (استثنایی) راه اندازی شده و همه امکانات و تجهیزات این مراکز با شرایط این بچه ها همسان سازی شده است.
وی گفت: یکی از مهمترین اهداف کانون ارائه خدمات کمی و کیفی بیشتر به جامعه هدف خود که همان کودکان و نوجوانان هستند، است و تلاش ما افزایش مراکز فراگیر برای بچه های دارای نیازهای ویژه در همه نقاط کشور است.
مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام و دبیر کنوانسیون حقوق کودکان استان ایلام نیز در این آیین گفت: راه اندازی این مرکز یکی از مهمترین مطالبات حقوق شهروندی خانوارهای ایلامی است.
کلثوم خلیلوند افزود: عدم وجود مرکزی با این خصوصیات در استان ایلام نمود زیادی داشت و خرسندیم با همت مسئولان استان این مرکز با ظاهری شکیل و امکانات خاص برای کودکان استثنایی ایجاد شد.
وی اظهار کرد: استان ایلام برای بالندگی و رشد فکری و ذهنی این کودکان و نیز پرورش خلاقیت و توانایی آنها به فضایی با این ویژگی ها نیاز داشت که امروز شاهد بهره برداری آن هستیم و در واقع با افتتاح این مرکز در عمل به حقوق این کودکان توجه شایانی شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام هم در این آیین گفت: افتتاح هیجدهمین مرکز فراگیر کانون کشور در استان ایلام موجب شادی و آرامش خاطر کودکان با نیازهای خاص و خانواده های آنها می شود.
حبیب الله بخشوده افزود: از امروز شاهد حضور این کودکان در مرکز فراگیر هستیم که در سایه امکانات موجود در این مرکز کودکان با نیازهای خاص از خدمات فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی بهره مند می شوند و این امر بیانگر نگاه کانون پرورش فکری به این قشر است.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین وظایف کانون توجه به همه کودکان است و این نهاد به همراه آموزش و پرورش نیازهای مختلف کودکان و نوجوانان را پوشش می دهد و ایجاد این مرکز تحقق خواسته های کانون و این کودکان و خانواده های آنها است.
بخشوده تاکید کرد: سال گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بخشنامه ایجاد مرکز فراگیر در ایلام به اداره کل ابلاغ شد و در پی این ابلاغیه تعامل های خوب و سازنده ای بین ما و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایجاد شد که حاصل آن راه اندازی این مرکز به همراه تربیت مربیان این بچه ها بود.
رئیس اداره آموزش و پرورش اسثتنایی استان ایلام هم در سخنانی گفت: در حالیکه بسیاری از جوامع در گذشته های دور افراد معلول را به علت باورها و اعتقادات خود معدوم می ساختند اما کشور ایران قبل و بعد از اسلام از معدود ممالکی بود که توجه شایانی به افراد معلول و دارای نیازهای خاص داشته و این افراد مورد تکریم بوده اند.
محمد موسوی افزود: در این برهه زمانی ایجاد مراکز فراگیر یک ضرورت است که موجب گسترش عدالت اجتماعی و آموزشی در سطح جامعه گسترش شده و اندیشه و ذهنیت مثبت در این افراد و سایر اقشار جامعه ایجاد می کند و نیازهای آنها را با هنر تلفیق می دهد.
وی یادآور شد: حضور کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در کنار دیگر بچه های عادی موجب می شود که آموزش با هنر یکی شود و اندیشه و تفکر این افراد نیز به بالندگی برسد.
آیین افتتاح مرکز فراگیر کودکان با نیازهای ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور برخی از مسئولان استان، بچه ها و مربیان عضو کانون، دانش آموزان استثنایی در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گشایش یافت.
اجرای سرود توسط دانش آموزان با نیازهای ویژه، نمایش، قدردانی از مربیان موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بازدید مسئولان از تجیهزات و فضای مرکز از دیگر برنامه های این آیین بود.
این مرکز هجدهمین مرکز کشور و نخستین مرکز فراگیر غرب کشور است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *