شناسه خبر: 8930 منتشر شده در مورخ: 1395/2/8 ساعت: 11:29 گروه: اجتماعی  
طبیعت‌گردی با چشمان بسته

طبیعت‌گردی با چشمان بسته

«گردشگری حق همه است»؛ شاه‌بیت صحبت‌های مریم‌ السادات قیامی همین جمله است؛ زنی که حالا ۵ سالی می‌شود که تمام زندگی‌اش را به گردشگری افراد خاص و ژئوتوریسم معطوف کرده و ایران را بهشت زمین‌شناسی جهان می‌داند.

به گزارش ایران سپید  به نقل از همشهری انلاین، صحبت از ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری که می‌شود، تُن صدایش بالاتر می‌رود و با هیجان می‌گوید: با همین پدیده‌های زمین‌شناسی جذابی که در کشور داریم، می‌توانیم حال مردم را خوب کنیم. قیامی که دکتری زمین‌شناسی دارد و برای نخستین‌بار در ایران تورهای مخصوص نابینایان، ناشنوایان، معلولان و سالمندان برگزار کرد، امیدوار است روزی برسد که همه آدم‌ها با هر محدودیتی بتوانند از طبیعت‌گردی لذت ببرند.

  • به خاطر پسرم

از همان سال75 که وارد دانشگاه شدم و رشته زمین‌شناسی را انتخاب کردم، دلم می‌خواست همه مردم لذتی را که ما در گشت وگذارهایمان می‌بردیم، تجربه کنند. همیشه برنامه‌های زیادی برای آشنایی با ژئوتوریسم داشتم اما وقتی 5 سال قبل پسرم به دنیا آمد، همه‌‌چیز عوض شد. پسر من مشکل بینایی دارد و من وقتی متوجه این موضوع شدم، از اینکه شاید نتواند به اندازه افراد سالم از طبیعت لذت ببرد خیلی ناراحت شدم. بعدتر که تحقیقاتم را در مورد توریسم افراد خاص شروع کردم، به این نتیجه رسیدم که در کشورهای اروپایی سال‌هاست برای نابینایان، ناشنوایان و معلولان ژئوپارک‌هایی طراحی کرده‌اند و اینها بدون هیچ مشکلی می‌توانند گردشگری کنند. از همین‌جا ایده اولیه تورهای ویژه افراد خاص در من شکل گرفت و با مراجعه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی موضوع را با آنها درمیان گذاشتم و خوشبختانه مورد استقبال آنها هم قرار گرفت.

  • کوه و دریا حس می‌شوند

نابینایان وقتی دست‌شان را به آب رودخانه می‌زنند، سنگ‌های کوه را حس می‌کنند یا روی ماسه‌های کویر راه می‌روند، محیط را به‌خوبی درک می‌کنند. لازم نیست همه‌‌چیز را برایشان توصیف کنید. البته سفر با مسافران خاص مخاطرات بیشتری دارد اما این افراد بسیار محتاط هستند و کاملا به حرف‌های راهنما گوش می‌کنند. بنابراین باید ترس را کنار گذاشت و با درنظر گرفتن شرایط سفر ایمن، چنین تورهایی را در تمام قسمت‌های کشور برگزار کرد. البته راضی کردن خانواده‌های افراد خاص برای سفر هم مشکل است. نخستین بار که می‌خواستم گروهی از نابینایان را برای تور کویر ببرم، با ناراحتی از اینکه نمی‌توانند اطراف را ببینند و سوار شتر بشوند، گله می‌کردند و ناراحت بودند. به‌تدریج ولی خودشان حال و هوا را عوض کردند و از در کنار هم بودن و شناخت محیط تازه سر ذوق آمدند. باور کردند که می‌توانند مثل همه از طبیعت لذت ببرند. من فکر می‌کنم نابینایان می‌توانند از هر جاذبه طبیعی که قابل لمس باشد، بازدید کنند و کمبودی هم احساس نکنند.

  • زمین درمان می‌کند

یکی از آرزوهای من، آشنایی مردم با ژئوتراپی یا زمین‌درمانی است. متأسفانه هنوز چیز زیادی از زمین‌درمانی نمی‌دانیم، درحالی‌که در کشور ما موقعیت‌های بسیار مناسبی وجود دارد؛ مثلا نمک‌درمانی یکی از انواع روش‌های زمین‌درمانی است و در کشور انگلستان از این راه برای درمان بیماری آسم استفاده می‌شود. اما شاید ندانید نمکی که آنها استفاده می‌کنند، تقریبا مشابه نمک سمنان ماست. ریگ‌درمانی هم با اینکه اسم غریبی دارد، از درمان‌های سنتی ایرانی است که در ریگان کرمان رواج دارد. در سفری که به این منطقه داشتیم، مسافران به سبک اهالی این شهر روی ریگ‌ها دراز می‌کشیدند تا بیماری‌های پوستی، مفاصل و استخوان‌هایشان درمان شود. نمک و لجن دریاچه ارومیه هم مصارف پزشکی مشابهی دارد و مردم در حمام‌های لجن از آن استفاده می‌کنند. لجن و نمک دریاچه‌ بحرالمیت که ویژگی‌های مشترکی با دریاچه ارومیه دارد، سال‌هاست در محصولات بهداشتی به‌کار می‌رود. تمام مواردی که گفته شد، می‌توانند مقاصد خوبی برای گردشگری باشند و مشکلات جسمی و روحی ما را برطرف کنند. به این نعمت‌ها که فکر کنید می‌بینید در کشور ما با این منابع طبیعی زیبا یک نفر هم نباید افسرده و بیمار باشد.

  • طلا هم تور دارد

من به واسطه رشته تحصیلی‌ام از معادن زیادی دیدن کرده‌ام و بعدها فکر کردم این مناطق برای صاحبان صنایع هم می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. با این ایده بود که تورهای ژئوتوریسم معادن را برگزار کردم؛ مثلا عده‌ای از زرگران را به معدن طلای موته بردم تا از نزدیک استخراج طلا را ببینند و دلیل گرانی آن را درک کنند. معدن خاک نسوز و بوکسیت دوپلان، دره‌راگه و معدن زیرزمینی سرب و روی نخلک هم از دیگر معادنی هستند که با واحدهای صنعتی به دیدن آنها رفته‌ایم. گاهی اوقات در این سفرها قراردادهای کاری پیش می‌آید و سفر بیشتر شغلی است. البته غیر از اهالی فن، بخشی از مردم هم علاقه‌مند هستند که این معادن را ببینند و در مورد تاریخچه‌شان بدانند. تجربه چندین متر زیر زمین و تماشای زندگی با تجهیزات کامل معدنچیان برای خیلی‌ها هیجان‌انگیز است. اگر بتوانیم بعضی از حداقل‌های گردشگری مثل مشکل سرویس‌ بهداشتی‌فرنگی را حل کنیم، توریست‌های خارجی هم به بازدید از معادن علاقه زیادی دارند.

  • نقشه‌ با خط بریل

ما به‌دنبال این هستیم که در کنار برگزاری تورهای خاص و ژئوتورهای معدنی، ژئوگاید هم آموزش بدهیم؛ در واقع راهنمایان توری که با زمین‌گردشگری‌ هم به‌طور خاص آشنایی داشته باشند، در کلاس‌ها شرکت کنند و در این حوزه فعالیت داشته باشند. علاوه بر این، تهیه نقشه‌های ژئوتوریستی با خط بریل و شناسایی مناطقی از کشور که قابلیت تبدیل به ژئوپارک دارند، از دیگر برنامه‌هایی است که می‌خواهیم به آنها بپردازیم. از آنجایی که کار از ابتدا صرفا با علاقه شخصی شروع شد، حالا برای ادامه کار قطعا نیازمند تولید درآمد هستیم و شرکت باید توجیه اقتصادی داشته باشد. کلاس‌های آموزشی و بعضی کارهای پژوهشی از راهکارهایی هستند که برای کسب سرمایه در ذهن داریم. حضور فعال‌تر در زمینه تبلیغات و شناخته‌تر شدن هم طبعا می‌تواند به رونق کسب وکارمان کمک کند. خیلی از آژانس‌های گردشگری اصلا از وجود برنامه‌های خاص ما خبر ندارند ولی به محض مطلع شدن، مسافران زیادی را معرفی می‌کنند. کشورهای خارجی هم وقتی با زمین‌گردشگری ایران آشنا می‌شوند، مشتاق سفر می‌شوند، طوری که تا به حال از ایتالیا چندین بار تور داشته‌ام.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *