شناسه خبر: 8857 منتشر شده در مورخ: 1395/2/4 ساعت: 10:05 گروه: دانش و فن آوری  
۱۶میلیون ایرانی کاربر اینترنت موبایل/ واگذاری ۱۴۷میلیون سیم‌کارت

۱۶میلیون ایرانی کاربر اینترنت موبایل/ واگذاری ۱۴۷میلیون سیم‌کارت

شاخص های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اعلام شد که طبق آن، نزدیک به ۱۶ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و بیش از ۸.۵ میلیون نفر از ADSL استفاده می کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر آمار و اطلاعات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور توسط دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در ۱۱ پارامتر مورد بررسی قرار گرفته است که شامل تعداد خطوط تلفن ثابت واگذارشده، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تعداد تلفن همراه واگذار شده و فعال در کشور، ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل، تعداد تلفن همگانی، تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی، تعداد خطوط های پرسرعت اینترنت منصوبه و دایر شده ثابت و عداد مشترکین اینترنت پرسرعت موبایل می شود.

بررسی های صورت گرفته، وضعیت شاخص های ICT کشور را از سال ۸۶ تا آذرماه سال ۹۴ مورد مقایسه قرار داده است.

براساس بررسی های انجام شده تعداد تلفن ثابت دایری در کشور تا پایان آذرماه سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیون و ۸۲ هزار و ۵۲۶ شماره است. این درحالی است که تعداد سیم کارتهای واگذار شده تلفن همراه، ۱۴۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۷۷ خط بوده و در این بازه زمانی ۷۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۱۵ خط موبایل در کشور فعال و در حال استفاده است.

در همین حال بررسی ها از ضریب نفوذ ۳۸.۱۹ درصدی تلفن ثابت و ۹۴.۲۲ درصدی موبایل در کشور حکایت دارد. طبق مقایسه صورت گرفته ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال ۸۶ حدود ۲۲.۴۹ درصد بوده که تا پایان سال ۹۴ به حدود ۴۰ درصد نزدیک می شود. از سوی دیگر، رشد ضریب نفوذ مشترکان موبایل که در سال ۸۶ حدود ۲۹.۵ درصد بوده طی ۸ سال اخیر قابل توجه است. این بررسی ها نشان می دهد که ضریب نفوذ واگذاری سیم کارت در سال ۸۶ رقمی حدود ۴۶ درصد بوده که در سال ۹۴ به ۱۸۶ درصد افزایش یافته است.

تا آذرماه سال ۹۴ تعداد ۱۳۹ هزار و ۷۲۹ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده و تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به ۸ هزار و ۴۴۳ دفتر رسیده است. این درحالی است که طبق برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور، تعداد این دفاتر تا پایان برنامه باید به ۱۰ هزار دفتر ICT روستایی می رسید. همچنین طبق این بررسی ها ۴۷ هزار و ۹۸۴ روستا در کشور دارای تلفن خانگی هستند.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تعداد خطوط پرسرعت اینترنت ADSL نصب شده در کشور را ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۲۱ خط اعلام کرده است که از این تعداد، ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۸۶۱ خط دایر و درحال استفاده است.

در حوزه اینترنت، بیشترین تعداد مشترکان مربوط به اینترنت پرسرعت موبایل است که تا پایان آذرماه سال ۹۴ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۳۵۲ نفر در کشور از اینترنت پرسرعت متحرک استفاده کرده اند. بررسی ها نشان می دهد که پهنای باند بین الملل از ۶.۰۵ گیگابیت بر ثانیه در سال ۸۶ به ۳۰۶ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۴ رسیده است. در همین حال ظرفیت IP داخل کشور نیز در این بازه زمانی از ۳۱ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار گیگابیت افزایش پیدا کرده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *