شناسه خبر: 8333 منتشر شده در مورخ: 1394/11/27 ساعت: 12:54 گروه: اقتصادی  
نگاهی به پیشینه تاریخی خانواده پژو 206

نگاهی به پیشینه تاریخی خانواده پژو 206

در بین خودروهایی که طی چند دهه اخیر در کشورمان مونتاژ و یا عرضه شدند، یکی از آن‌ها، بیش از همه، قلب و روح جوانانمان را تسخیر نمود. این خودروی تخم‌مرغی شکل و گردفام، پژو 206 نام دارد و علیرغم تمامی معایب و کاستی‌ها، هنوز هم از هواخواهان و دوستداران بی‌شماری برخوردار است.

به گزارش ایران سپید به نقل از وب سایت پدال:  نکته جالب این است که بسیاری از این دلدادگان می‌دانند که پژو 206 وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته، ولی با همه این‌ها، بازهم دل در گروَش دارند. ما نیز در اینجا، برای آنکه ادای دینی به این خودرو کرده باشیم، قصد داریم که به نحوی گذرا، پیشینه و سوابق تاریخی این مرکب هیجده ساله را مرور کنیم. خودرویی که سالهاست در سرزمین مادری خود بازنشسته شده و در گوشه‌ای دنج آرمیده است.

همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، پژو 206 به لحاظ فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی محسوب می‌شود. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات به‌روز شرکت ایران‌خودرو در زمان عرضه‌اش برشمرد. پژو 206 در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، به‌طور رسمی در تاریخ 10 سپتامبر سال 1998 میلادی، متولد شد و تا سال 2010 میلادی هم در مدار تولید بود.


 البته با احتساب زمان تولید مدل 206+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد به‌حساب می‌آید و دلیل اصلی این امر را هم تنها می‌توان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود.

نکته جالب اینجاست که در سال 2006 میلادی، نسخه جایگزین این خودرو، یعنی 207 هم به بازار آمد ولی به سبب استقبال نه‌چندان بالایی که از آن صورت پذیرفت، پژو 206 و نسخه فیس‌لیفتش (206+) همچنان تا اواخر سال 2012 میلادی، در کنار 207 و در موطن خود (فرانسه) تولید می‌شدند و جالب‌تر اینکه هردوی آن‌ها (206 و 207) تنها زمانی بازنشسته شدند که مدل 208 وارد گردونه تولید شد.

طراح نسخه معمولی پژو 206، شخصی به نام ژرارد والتر (GéRARD WALTR) بود و منصفانه باید گفت که نامبرده در زمان خود یک شاهکار را خلق نمود، خودرویی که به لحاظ رعایت اصول زیبایی و آئرودینامیک، در آن دوره واقعاً کم‌نظیر بود و حتی با گران‌تر از خود نیز کوس همآوردی می‌زد، فقط کافی است که طرح پژو 206 را با خیل رقبای محافظه‌کار و یا حتی زشت! ژاپنی، کره‌ای، آلمانی‌اش در آن ایام قیاس نماییم تا این مطلب را بهتر درک کنیم. در ایران ما نیز، تب خرید 206 در اوایل تولیدش بسیار شدید بود و این خودرو نقل هر محفل و مجلسی بود و تملک آن، ثروت و مکنت صاحبانش را بازتاب می‌داد.

طراحی مدل کوپه و یا پژو 206 CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت.

پژو 206 علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم به تولید می‌رسید. همچنین، نسخه‌ای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، به‌طور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید شده و با نام سیتروئن C2 فروخته می‌شود. خودروی رانا را هم می‌توان یکی از مشتقات پژو 206 به شمار آورد.

پژو 206 از همان اوان تولید، موفقیت‌های بسیاری را کسب نمود، مثلاً در انگلستان، از سال 1998 الی 2001 میلادی و به مدت سه سال، پیاپی، مقام بهترین خودروی سال را از آن خود نمود و در بازار اروپا هم به مدت چندین سال در صدر لیست فروش قرار داشت.


 این موفقیت‌ها در کنار یکدیگر، این خودرو را به یکی از مهم‌ترین بازیگران خودروهای سوپرمینی در آن زمان بدل نمود، به حدی که کمتر خودرویی در این کلاس جرئت رویارویی و همآوردی با آن را داشت.

پژو 206 در فرم‌های سه درب و پنج درب هاچ‌بک، پنج درب سدان، دو درب کوپه و پنج درب استیشن واگن تولید می‌شد و در کشورمان نیز تنها نمونه پنج درب هاچ‌بک آن در مدار تولید قرار گرفت.

 طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قلب تپنده این خودرو را تشکیل می‌دادند که نسخه‌های بنزینی آن شامل پیشرانه‌های 1 ،1.4 و 1.6 و 2 لیتری می‌شد. هر یک از این پیشرانه‌ها نیز کد و نام متفاوتی را دارا بودند.

 در کشور ما نیز، تنها نسخه‌های 1.4 و 1.6 لیتری بنزینی این خودرو به خریداران عرضه شدند. این دو پیشرانه هم به ترتیب از توانی معادل 75 و 110 اسب بخار برخوردارند. پیشرانه‌های دیزلی این خودرو هم در احجام 1.4، 1.6، 1.9 و 2 لیتری روانه بازار شدند.

در این میان، پژو 206 SD که نسخه‌ای سدان از این خودرو به شمار می‌آید برای ما ایرانیان خودروی نام آشنایی محسوب می‌شود. این نسخه خاص از 206 با همکاری بین ایران‌خودرو و مرکز طراحی پژو طراحی شده و از ایران هم به کشورهایی همچون روسیه، ترکیه و الجزایر و لبنان، صادر شده است.

این مدل در سال 2008 میلادی، در بازار برزیل ارائه شد و با نام 207 PASSION فروخته شد که البته به لحاظ ظاهری و داخلی، با نمونه موجود در کشورمان تفاوت بسیاری داشت و در واقع همان نسخه سدان پژو 206+ و یا همان 207i بود. این مدل هنوز هم در کشورهایی همانند چین و آرژانتین با نام 207 و در تشابه با نسخه برزیلی آن به تولید می‌رسد.

پژو 206 در طول دوران حیات خود چندین بار دستخوش تحول شد که مهم‌ترین آن، ارائه فیس‌لیفتی اساسی از آن به نام 206+ و یا همان 207i بود. این مدل در بخش جلو، داشبورد، چراغ‌های جلو و عقب و سپرها کاملاً با 206 تفاوت داشته و برخی از بخش‌های مکانیکی آن، از جمله گیربکس و فنربندی هم دستخوش تغییرات جزئی شد.

تکوین و پایه‌ریزی این خودرو هم تا حد زیادی مدیون برزیلی‌هاست! ماجرا هم از آنجایی آغاز شد که در ماه مه سال 2008 میلادی، شعبه برزیلی پژو اعلام نمود که قادر به ساخت و یا ورود پژو 207 اروپایی، به بازار نیست؛ اما در عوض می‌تواند برخی از بخش‌های ظاهری پژو 206 را به گونه‌ای دستخوش تحول کند تا با نسخه اصلی 207، شبیه گردد. از قرار معلوم، این پیشنهاد مورد تأیید پژو قرار گرفت.

 از همین رو، این نسخه که در نوع خود یک فیس‌لیفت ماژور از 206 محسوب می‌شود و از لحاظ جایگاه هم در میانه مدل‌های اصلی 206 و 207 قرار دارد، در انواع سه درب، پنج درب، هاچ‌بک و استیشن روانه بازار شد. این خودرو در بازار ممالکی همچون آرژانتین و اروگوئه با نام 207 COMPACT فروخته شد. این نام هم از این جهت برایش گزینش شد تا از مدل‌هایی اروپایی پژو، من‌جمله 207 CC و RC تفکیک یابد.

 در خود برزیل هم این خودرو با نام 207 BRAZIL روانه بازار شد که البته بعدها نام برزیل از پسوند آن حذف شد. نام‌گذاری پژو 206 فیس‌لیفت با نام 207، در بازار ممالک آمریکایی جنوبی، با انتقادات متعددی از ناحیه رسانه‌های این قاره مواجه شد، زیرا ازنظر آن‌ها این خودرو یک پژو 206 فیس‌لیفت بود و نه یک 207! با همه این‌ها، این خودرو توانست موفقیت‌های بسیاری را نصیب سازندگان خود سازد، به‌نحوی‌که در سال 2011 میلادی توانست مقام پرفروش‌ترین خودروی کشور آرژانتین را از آن خود نماید.
 

کمی پس از آغاز به تولید این مدل در قاره آمریکای جنوبی، در ماه فوریه سال 2009 میلادی، تولید آن در سایت فرانسوی پژو نیز آغاز شد و برای آنکه از نسخه اصلی 207 تمایز یابد، نام 206+ را هم بر پیشانی‌اش حک نمودند. بهای آن نیز نسبت به مدل‌های پایه 207 در حدود هزار یورو ارزان‌تر بود.

شرکت پژو برای تولید این مدل تعداد 450 نفر کارگر را هم استخدام نمود و خط تولیدش نیز با پژو 308 دو درب یکسان بود. البته عرضه این مدل از سوی پژو برای مقابله با رقیب وطنی‌اش رنو صورت پذیرفته بود، زیرا رنو از طریق شاخه رومانیایی خود، یعنی داچیا، مدل‌های ارزان‌قیمت را روانه بازار می‌کرد و این کار پژو هم در واقع پاسخی به این رویداد بود؛ و درنهایت اینکه، این مدل از فرانسه به کشورهایی همانند مکزیک، شیلی و جمهوری دومینیکن نیز صادر شد و البته نه با نام 206+ بلکه بازهم با نام 207!
 

در سال 2012 میلادی، شرکت پژو به تولید این مدل و من‌جمله 207 اصلی خاتمه داد و مدل 208 را جایگزینشان نمود؛ و درمجموع، در حدود 416/927 دستگاه پژو 206+ در خاک فرانسه تولید شد که با احتساب این رقم، میزان کل تولید خانواده پژو 206 تا پایان سال 2012 میلادی به رقم 8 میلیون دستگاه نزدیک شد.

 در حال حاضر، خودروی 206 با همان فرم اولیه‌اش تنها در خاک ایران تولید می‌شود ولی تولید پژو 206+ کماکان در چین و آرژانتین و برزیل و مالزی ادامه دارد، این مدل هنوز در چین تحت نام 207 و در آرژانتین با نام 207 COMPACT عرضه می‌شود.

پژو 206+ در سال 1389 شمسی وارد کشورمان شد و با نام پژو 207i به بازار معرفی گردید. این خودرو تنها به مدت دو سال در خط تولید ایران‌خودرو قرار داشت و کل مجموع تولید آن نیز کمی بیش از بیش بیست هزار دستگاه بود که با تشدید تحریم‌های ظالمانه غرب، به این روند خاتمه داده شد. البته قرار است که با رفع تدریجی تحریم‌ها، این مدل دوباره به خطوط تولید باز گردد و به همین سبب نیز، چندی پیش، ثبت‌نام از خریداران آن آغاز شده است.


نگاهی به پیشینه تاریخی خانواده پژو 206

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *