شناسه خبر: 826 منتشر شده در مورخ: 1392/8/25 ساعت: 10:15 گروه: دانش و فن آوری  
کنترل پای روباتیک با عصب های بدن

کنترل پای روباتیک با عصب های بدن

تهران- ایرنا- محققان موفق شدند با فعال کردن دوباره عصب هایی که سابقا برخی از ماهیچه های ساق پای یک فرد قطع عضو شده را کنترل می کردند،به او کمک کنند که با یک پای روباتیک راه برود.

به سایت نیچر، گروهی از محققان آمریکایی به سرپرستی ˈلوی هارگروˈ متخصص مهندسی پزشکی از موسسه توانبخشی شیکاگو در ایلینویز، در دستاوردی جدید موفق شدند به مردی که ساق پا و زانوی خود را بر اثر تصادف رانندگی از دست داده بود این توانایی را بدهند که با استفاده از یک پای مصنوعی راه برود، از پله بالا برود، از روی سطح شیب داری پایین بیایید و به توپ فوتبال ضربه بزند.

محققان معتقدند مزیت عمده ی روش آن ها این است که شخص دیگر مجبور نیست از یک سوئیچ کنترل از راه دور یا حرکات عضلانی غیرطبیعی برای فرمان دادن به پای روباتیک استفاده کند تا بتواند حرکات را تغییر دهد و یا این که هنگامی که نشسته است برای جابه جایی پا از دست ها کمک بگیرد.

هارگرو خاطر نشان کرد:این نخستین باری است که از سیگنال های عصبی به منظور کنترل زانوی موتوری و قوزک پای مصنوعی استفاده شده است.
پیش از این محققان نشان داده بودند که افراد فلج می توانند بازوهای روباتیک را با استفاده از فکر خود حرکت دهند و افراد سالم نیز می توانند پاهای روباتیک را با استفاده از مغز خود کنترل کنند.
اما محققان در این دستاورد جدید موفق شدند با فعال کردن سیگنال های ماهیچه ای هنگام تمایل فرد به حرکت، پیغام های فرستاده شده را از مغز تقویت کنند و به این ترتیب یک گام جلوتر روند.

در این دستاورد جدید، جراحان عصب هایی که سابقا برخی از ماهیچه های ساق پای مرد را کنترل می کردند، مجددا فعال کردند به گونه ای که ماهیچه های ران این شخص به شیوه ای که جای گذاری هدفمند عصب های عضلانی نامیده می شود، منقبض شوند.

سپس حسگرهایی درون پای روباتیک تعبیه کردند تا پالس های الکتریکی تولید شده به وسیله ی انقباض های عضله ای ناشی از این روش و عضلات ران را اندازه گیری کنند.

محققان گفتند: هنگامی که جراحان این اطلاعات را با داده هایی اضافی از حسگرها ترکیب کردند، شخص می تواند از پایش با دقت بیشتری استفاده کند.

محققان امیدوارند سایر افراد دارای نقص عضو در3 تا 5 سال آینده بتوانند از این فناوری استفاده کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *