شناسه خبر: 8244 منتشر شده در مورخ: 1394/11/20 ساعت: 12:28 گروه: اجتماعی  
آمار آثار ثبت میراث طبیعی از مرز 300 میراث طبیعی
با ثبت 11 اثر جدید

آمار آثار ثبت میراث طبیعی از مرز 300 میراث طبیعی

با ثبت 11 اثر جدید، آمار آثار ثبت شده در فهرست میراث طبیعی از مرز 300 اثر گذشت.

به گزارش ایران سپید  فرهاد نظری،‌ مدیرکل  دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: در جلسه اخیر کمیته تخصصی و حریم میراث طبیعی ثبت 6 اثر از استان خوزستان، 3 اثر از استان آذربایجان غربی و 2 اثر از استان مازندران به تصویب رسید.

نظری  ثبت، حفاظت و تکثیر  گونه های نادر را از جمله راهکارهای ذخیره ژنتیکی گونه های گیاهی دانست که می تواند به تنوع زیستی کمک کند.

وی درختان کهنسال را نیز ذخیره ژنتیکی زنده نامید که طی سالیان متمادی تغییرات اکولوژیک و شرایط اقلیمی متفاوت را تحمل کرده اند.  از این رو به دلیل ژن های مقاوم این درختان تکثیر آنها جنگل کاری را با مخاطرات کمتری مواجه خواهد ساخت.

رویشگاه گونه دارویی گاوزبان خوزستانی، درخت کهنسال کنار مرحبا، درخت کهنسال چنار کیقباد با حدود 400 تا  500 سال قدمت، نرزیتی یا درخت کهنسال زیتون ماریاب دهدز، درخت کهنسال کنار جارو و ارس زار در دهدز  از جمله آثار استان خوزستان است که به تازگی در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

رویشگاه گونه گاوزبان خوزستانی تنها رویشگاه منحصر به فرد از گل گاوزبان است که در محدوده های بسیار کوچکی در مسیر جاده اهواز به شوش رویش دارد.

درخت کهنسال آزاد(آزار) روستای سرخ کلا مربوط به شهرستان سوادکوه بخش شیرگاه و مجموعه آبشارهای اوبن از آثار ثبت شده استان مازندران در فهرست میراث طبیعی است.

درخت کهنسال آزاد با قدمت 650 تا 720 سال گونه ای ارزشمند برای تحقیقات بیشتر و بویژه جنگل های شمال به شمار می رود.

چمن شناور (چملی گول)؛زندان نبی کندی و زندان برنجه تکاب در استان آذربایجان غربی نیز سه اثر به ثبت رسیده استان آذربایجان غربی به شمار می رود.

چملی گول از جاذبه های منحصر به فردی است که برای اولین بار در کشور شناسایی شده است. این چمن در محدوده یک هکتار تالابی با قطر 80 متر و چمنی شناور با سطح 80 متر مربع و قطر 2 متر بر روی آب شناور است.

زندان برنجه تکاب واقع در روستایی به همین نام یکی از دهانه های چند چشمه آهک ساز خشک شده به شکل بیضی با قطر 100 در 50 و عمق 70 متر است.  کف این سازه آکنده از آب سرد و گاز کربنیک است. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *