شناسه خبر: 8192 منتشر شده در مورخ: 1394/11/18 ساعت: 11:15 گروه: اجتماعی  
15 هزار معلم جدید مهر 95 وارد مدارس کشور می‌شوند/ آموزش و پرورش سال آینده آزمون استخدامی دارد
فانی در نشست خبری مطرح کرد

15 هزار معلم جدید مهر 95 وارد مدارس کشور می‌شوند/ آموزش و پرورش سال آینده آزمون استخدامی دارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از 15 هزار معلم در مهر 95، از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده و وارد مدارس می‌شوند.

به گزارش ایران سپید به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص وضعیت نیروی انسانی در این وزارتخانه و دلیل باقی ماندن تعدادی از ظرفیت‌های آن، اظهار داشت: 99 درصد اعتبارات این وزارتخانه پرسنلی است و بحث نیروی انسانی، مهمترین مسئله آن است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از توزیع نامناسب نیروی انسانی رنج می‌برد، افزود: توزیع نامناسب به این معناست که در خیلی از شهرها و مراکز استان‌ها با تورم نیروی انسانی و در حاشیه شهرها با کمبود نیروی انسانی مواجهیم.

فانی به برگزاری آزمون استخدامی در این وزارتخانه اشاره کرد و ادامه داد: در آزمون استخدامی جدیدی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد سیاست بومی‌گزینی به عنوان مهمترین سیاست در جذب نیروی انسانی مطرح شد که البته کمتر از 500 تفر ردیف استخدامی به دلیل کامل نشدن ردیف‌ها خالی مانده است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه 900 ردیف استخدامی باقی مانده است، گفت:‌ تعدادی از افراد در گزینش پذیرفته نشده بودند که در گزینش‌ نهایی پذیرفته شده و تعداد ردیف باقی مانده کمتر از 500 نفر است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت نیروی انسانی در این وزارتخانه گفت:‌بیش از 15 هزار معلم جدید در مهر 95، از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده و وارد مدرسه می‌شوند.

وی در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی، بیان داشت: پرداخت‌ها در حال پیگیری است و قرار است اعلام نکنیم.

فانی در خصوص هزینه دوره آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی گفت: نیمی از هزینه را آموزش و پرورش و نیمی را نیز پذیرفته‌شدگان پرداخت می‌کنند البته در حال رایزنی هستیم تا نحوه پرداخت آنها سهل‌تر شود و آنها از مهر 95، به جمع فرهنگیان بپیوندند.

وی در خصوص موضوع برجام و اضافه شدن آن در بخشی از برنامه‌های آموزشی، اظهار داشت:‌ برجام برنامه درسی نیست بلکه به عنوان بخشی از یک کتاب درسی دیده شده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص سامان‌بخشی رشته‌های تحصیلی نیز گفت: آئین‌نامه آن آماده شده و در نوبت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است که پس از تصویب آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* روش جذب معلمان در آموزش و پرورش ترکیبی خواهد شد

فانی در خصوص تغییر روش‌های جذب معلمی در آموزش و پرورش گفت: برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش یک نسخه کفایت نمی‌کند و باید شرایط کشور را در نظر بگیریم از سوی دیگر بحث دروس است چرا که ما در متوسطه یک درس علوم داریم که در آن فیزیک، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی وجود دارد و متناظر با آن مدرک لیسانس نداریم که این رشته باید در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده شود.

وی افزود:‌هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان مصوب کرده است که بر حسب نیاز و مخاطب ترکیبی از روش‌ها برای جذب معلمان داشته باشد که در سال آینده اجرا می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پیگیری موضوع آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش بیان داشت:‌ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش خلاصه نمی‌شود و برخی ارگان‌ها در این زمینه مسئولیت دارند؛‌آموزش و پرورش نیز تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور دارد و همکاری های خوبی در این زمینه داشته است.

* سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی است

این مقام عالی در وزارت آموزش و پرورش در خصوص دلیل کاهش مدارس استعدادهای درخشان در تهران، گفت: سیاست کلی آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی عادی است یعنی ما ترجیح می‌دهیم این مدارس را تقویت کنیم تا دانش‌آموزان با انگیزه بالاتری درس بخوانند؛ در حالی که سیاست افراد قبلی توسعه مدارس خاص بوده است که این باعث شده مدارس عادی لطمه ببینند.

وی توضیح داد: شاخص دانش‌آموزان تیزهوشان به کل دانش‌آموزان در دنیا نسبت ثابتی است که در سنوات گذشته به این نسبت در کشور لطمه وارد شده است و ما در این دو سال سعی کردیم با ادغام مدارس استعدادهای درخشان به شاخص دنیا نزدیک شویم.

* توزیع 400 میلیون پاکت شیر بین دانش‌آموزان

فانی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان اظهار داشت:‌در سال گذشته تعدادی از فرهنگیان بازنشسته پیش از موعد شدند که سازمان بازنشستگی کل کشور به این اقدام ایراد گرفت و ما تلاش فراوانی کردیم تا این مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: امسال نیز به دنبال اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان هستیم اما با توجه به اینکه سازمان بازنشستگی باید حقوق این افراد را بعد از بازنشستگی پرداخت کند هنوز ایراداتی در آن وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توزیع شیر در مدارس گفت:‌تا کنون 400 میلیون پاکت شیر بین دانش‌آموزان توزیع شده است و هدفگذاری ما یک میلیارد پاکت شیر است که امیدواریم اعتبارات تحقق یابد و بتوانیم این میزان را بین دانش‌آموزان توزیع کنیم.

وی به اجرای طرح بیمه تکمیلی برای فرهنگیان اشاره و افزود: از وقتی بیمه تکمیلی به شکل صندوقی اجر می‌شود، رضایت نسبی بین همکاران بیشتر است اما اینکه 70 درصد فرهنگیان ناراضی باشند را گزارشی در این خصوص ندارم و باید بررسی کنم.

فانی در خصوص ساماندهی تعطیلات مدارس نیز گفت:‌در این دولت تلاش بر این بود که روزهای بین‌تعطیل را تعطیل نکنیم اما درباره کاهش تعطیلات نوروزی تجربه‌ای اوایل انقلاب داشتیم که نشان داد مؤثر نیست.

وی توضیح داد: در سال 59 تعطیلات نوروزی کاهش پیدا کرد و در آن زمان یک سوم دانش‌آموزان به مدرسه آمدند و دو سوم به مدرسه نیامدند و در نهایت مجبور شدند تعطیلات نوروزی را به همان روال قبل ادامه دهند و ما نیز در آموزش و پرورش تلاشمان بر این است که به هیچ وجه مدارس را تعطیل نکنیم مگر دلیل ویژه‌ای داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص ابطال قانون تأثیر معدل در کنکور گفت: برای این موضوع شورایی وجود دارد که رئیس آن وزیر علوم است و وزیر آموزش و پرورش و دو معاون وی در آن عضو هستند.

وی ادامه داد: سازمان سنجش نیز اعلام کرده است که ابهامی در قانون است و باید از مجلس استفساریه گرفته شود و تا پاسخ آن، مصوبه فعلی به قوت باقی است.

فانی در خصوص ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: این ستاد تشکیل شده است ولی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم زیرا زیرنظام‌ها در نوبت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.

وی در خصوص فضاهای آموزش کشور نیز اظهار داشت‌: حدود 25 درصد فضاهای آموزشی توسط مردم و 75 درصد از اعتبارات دولتی احداث شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بودجه 95 بیش از 30.5 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، افزود: امیدواریم در مجلس این اعتبار افزایش پیدا کند.

وی در خصوص پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز گفت:‌در بودجه ردیفی معادل 4100 میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان وجود دارد که نیمی از آن برای فرهنگیان بازنشسته است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص جذب نیرو در این وزاتخانه گفت:‌ جذب نیرو در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون است که در سال گذشته 5 هزار نفر از طریق آزمون و 5 هزار نفر نیز از طریق کنکور جذب شدند.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز آزمونی برای جذب نیرو خواهیم داشت البته اول باید مجوز بگیریم .

فانی در خصوص سرانه مدارس نیز گفت: از محل فروش گاز در سال جاری 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس اختصاص یافته است که تا کنون 87 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و امیدواریم تا پایان سال به طور کامل تحقق یابد اما برای سال آینده رای سرانه مدارس در بودجه ردیفی با اعتبار 150 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش گفت: بحث خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش مطرح نیست بلکه لایحه مدارس غیردولتی 27 سال است که به طور آزمایشی اجرا می‌شود و ما قانونی‌کردن و دائمی شدن آن را مطرح کردیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص وضعیت معلمان در مدارس غیردولتی نیز گفت: استفاده از نیروی انسانی در مدارس غیردولتی باید تابع قوانین وزارت کار باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *