شناسه خبر: 8020 منتشر شده در مورخ: 1394/11/6 ساعت: 09:29 گروه: اجتماعی  
انتخابات پرچالش جامعه نابینایان کاشان، فقط هشت درصد اعضا می توانستند رأی دهند
گزارش ویژه ایران سپید:

انتخابات پرچالش جامعه نابینایان کاشان، فقط هشت درصد اعضا می توانستند رأی دهند

جامعه نابینایان کاشان با 530 نفر عضوی که دارد فقط 43 نفر حق رأی دارند و مابقی حق رأی ندارند و این حاکی از شرایط سخت و محدودیتهای بیچیده است که مدیران ایم NGO نابینایانی پیش روی اعضا قرار دادند.

به گزارش ایران سپید در پی تماسهای مکرر تعدادی از اعضای جامعه نابینایان و کمبینایان کاشان مبنی بر اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات در این NGO، بر آن شدیم تا گزارشی از نحوه برگزاری و علت این اعتراضها، در گفتگو با برخی اعضای این ngo تهیه کنیم.

یکی از افرادی که معترض به این انتخابات بود، اکبر ابو الحسنی است که علت اعتراضهای خود را این گونه بیان کرد: «انتخابات هیئت مدیره در جامعه کاشان در تاریخ 30 دی ماه برگزار میشود، اما با کمال ناباوری متوجه شدیم از 530 نفر عضوی که این جامعه دارد فقط 43 نفر برای رأی دادن به جامعه دعوت شدند و مابقی حق رأی ندارند. وی ادامه داد: با توجه به پرس و جوهای صورت گرفته، دریافتم شرایط سخت و پیچیده ای را برای انتخاب شونده ها و انتخاب کننده ها از سوی هیئت مدیره در نظر گرفته اند و افراد با 25 سال سن و مدرک حد اقل کاردانی میتوانند در این انتخابات شرکت کنند.

یکی از خبرهایی که در این زمینه به گوشم رسید حضور حد اقل دو نفر از همدلان (افراد بینا) در میان کاندیداهای نابینا در  انتخابات هیئت مدیره است که باعث اعتراض تعداد کثیری از اعضای جامعه کاشان شد. ابو الحسنی در ادامه گفت: به اعتقاد من در یک NGOنابینایی همه اعضای هیئت مدیره باید از همین قشر باشند، چرا که هیچ کس بهتر از خودمان مشکلاتمان را درک نکرده و برای رفع آن تلاش نمیکند.

وی با اشاره به تغییرات اعمال شده در اساسنامه عنوان کرد: در این جامعه 15 نفر میتوانند به تغییرات اعمال شده در اساسنامه جامعه رأی دهند، این تغییرات را تصویب کرده یا رد کنند، اما متأسفانه این تغییرات ناعادلانه به تصویب رسید. لازم به ذکر است من و یکی دیگر از اعضای هیئت امنا زیر بار این تغییرات نرفته و پای اساسنامه را امضا نکردیم.

در گذشته ما مجمع عمومی داشتیم و هر فرد که آینده این تشکل برایش اهمیت داشت، در انتخابات شرکت میکرد. ابو الحسنی در پایان صحبتهایش گفت: اعتراض ما بر این است که گذاشتن شرط سواد و سن در این انتخابات غیر متعارف و نادرست بوده و باید اصلاح شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حواشی و اعتراضات در کاشان  با آقای محمدجواد خوشبخت به گفتگو پرداختیم.

وی که به نحوه برگزاری این انتخابات به شدت معترض بود، گفت: «این گونه شروط برای انتخابات جامعه نابینایان و کمبینایان کاشان تبعیضآمیز است و برای همنوعان خود متأسفم که زیر بار این تغییرات در اساسنامه رفته و آن را تصویب کرده اند.» خوشبخت افزود: یکی از دلایل دکتر نیکخواه برای گذاشتن این محدودیتها عدم فعالیت اکثریت اعضا در طول سال است، اما باید در نظر گرفت که اعضای تشکل، نابینا هستند و اکثراً برای رفت و آمد به این تشکل باید مسافت طولانی را طی کنند، متحمل هزینه شوند و باید به این نکته توجه داشت بیشتر افراد با حد اقل درآمد زندگی میکنند و رفت و آمد مکرر به جامعه برایشان سخت و غیر ممکن است. در ادامه این تلفنهای اعتراضی، پای صحبتهای آقای رضا اشنویی از دیگر اعضای این انجمن نشستیم.

به گفته وی، با ورود خانم نیکخواه کسی در جامعه کاشان جرأت اعتراض و حرف زدن ندارد و تفرقه بین اعضا شدت گرفته است. اشنویی ادامه داد: اصرار کشاندن اعضا به صورت مدام به انجمن بیمورد است، چرا که افراد نابینا شرایط مالی مناسبی برای تردد مدام در سطح شهر را ندارند. کاری را که میشود با یک تلفن انجام داد، چرا باید هزینه و سختی رفت و آمد را متحمل شوند. اشنویی با اشاره به اینکه با شرایط پیش روی کاندیداها مخالفتی ندارد، بیان کرد: کاندیداها در همه انتخابات در سطح کشور همیشه شرایط و الویتهای خاصی نسبت به دیگر افراد داشتند.

بسیار خوب است که افراد با صلاحیت، تحصیلکرده و با بلوغ فکری در رأس امور قرار گیرند، اما شرایط برای فرد رأی دهنده ناعادلانه و غیر منطقی است. با توجه به کثرت تلفنهای اعتراضی، در ادامه گزارش نظر یکی از کاندیداهای انتخابات را جویا شدیم. امیرحسین جهین که سمت بازرس این جامعه را برعهده دارد در خصوص این تغییرات در اساسنامه جامعه کاشان گفت: «انتخابات جامعه کاشان در ابتدا به صورت مجمع عمومی انجام میشد که بعد از مدتی متوجه شدیم در اساسنامه انجمن انتخابات به صورت هیئت امنایی به ثبت رسیده است.»

وی ادامه داد: با تصمیم اعضا قرار بر این شد که اساسنامه را تغییر دهیم و انتخابات را به صورت مجمع عمومی برگزار کنیم، اما فرمانداری به ما ابلاغ کرد اعضای هیئت مدیره حق تغییر در نحوه برگزاری انتخابات را ندارند. با توجه به اینکه انتخابات ما هیئت امنایی است اعضای هیئت مدیره شرایطی را برای انتخاب شونده و انتخاب کننده در نظر گرفتند، چرا که هر فرد که مجاز به رأی دادن شود، میتواند کاندیدای این انتخابات هم باشد.

من با این شرایط مخالفم، اما اساسنامه به امضای اکثریت اعضای هیئت امنا رسید. وی در پایان با اشاره به عضویت همدلان در جامعه عنوان کرد: اعضای همدل فقط در انتخابات رأی دهنده هستند. 

کیفیت بهتر از کمیت در انتخابات است

 برای پاسخگویی به سؤالهایی که در ذهنمان به وجود آمده است، به سراغ خانم نیکخواه، رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان و کمبینایان کاشان رفتیم. وی در مورد تغییرات اعمال شده در  برگزاری انتخابات گفت: «هدف ما از این شرایط سخت برای انتخابات فقط رشد و ترقی جامعه است، چرا که در قانون سمنها آمده است: شرایط انتخاب شونده و انتخاب کننده یکی است و فردی که حق رأی دادن را کسب کند میتواند در انتخابات شرکت کند.» وی با بیان مثالی عنوان کرد: فرض کنید فرد 18 ساله ای با مدرک دیپلم در انتخابات کاندیدا شود  و موفق به کسب رأی گردد، آیا این فرد درک درستی از مسئولیت خود در جامعه دارد؟ میتواند بازده مناسبی را داشته باشد؟! افرادی که روی کار میآیند باید درک درستی از شرایط موجود در جامعه، مشکلات و فعالیتهای صورت گرفته داشته باشند.

وی در خصوص رأی دهنده ها نیز افزود: فردی که رأی میدهد باید رأیش را آگاهانه، بر اساس تجربه، دانش و همچنین با شناخت بدهد. رأیی که ما میدهیم سرنوشت 519 نفر عضو جامعه کاشان را رقم میزند. نیکخواه در مورد تغییر در اساسنامه جامعه گفت: شرایط رأی دهنده و کاندیدا در اساسنامه جزو مواردی است که هیئت مدیره میتواند با توجه به شرایط جامعه کاشان و خرد جمعی تغییر دهد و این تغییر به امضای اکثریت اعضای هیئت امنا رسید. اعضای هیئت امنا اگر مخالفتی با این تغییرات داشتند اساسنامه را امضا نمیکردند. اگر کسی حق حرف زدن در این تشکل را نداشت، آن دو معترض هم باید سکوت میکردند، اما در جامعه نابینایان و کمبینایان کاشان افراد میتوانند آزادانه نظرات مخالف یا موافق خود را اعلام کنند. جامعه شهر کاشان 519 نفر عضو نابینا و کمبینا دارد و نمیتوان سرنوشت این افراد را دست هر کسی سپرد.

افرادی که انتخاب میشوند باید توانمند، پویا و با پشتکار باشند، جامعه و مشکلاتش را بشناسند و برای پیشرفت آن ایدههای خلاقانه ارائه کنند. رأی دادن فقط باری از دوش برداشتن و کیک و ساندیس خوردن نیست، چرا که رأی دهنده در مقابل رأی خود مسئول است و باید آگاهی کاملی نسبت به کاندیداها و صلاحیتشان داشته باشد.

هم انتخاب کننده و هم انتخاب شونده نسبت به سرنوشت آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، شخصیتی و همچنین روانشناختی اعضای جامعه مسئولیت دارند و این مسئولیت را نمیتوان دست هر کسی سپرد. جامعه نابینایان کاشان نسبت به سه سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای در همه امور داشته است و حتی برای 10 سال آینده اش سند چشم انداز تعریف کرده است. وی افزود: در جامعه کاشان همه چیز اصولی و با برنامه است و منابع مالی نیز با حساب و کتاب برنامه ریزی میشود. شرایطی را در جامعه ایجاد کردیم که هر فردی که در رأس امور قرار گرفت نتواند از امکانات جامعه سوء استفاده کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر ما در مورد شرایط رأی دادن همدلان جامعه کاشان گفت: کمک سالیانه 6 میلیون تومان و همچنین حضور فعال و مؤثر در کمیته همدلی از شرایطی است که پیش روی افراد همدل قرار دادیم. حضور همدلان در انتخابات میتواند اعتماد این افراد را به جامعه افزایش دهد. پیوند و همکاری متقابل میان بینا و نابینا پلی خواهد شد که نابینایان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به تعداد افرادی که میتوانند در این انتخابات شرکت کنند گفت: 40 نفر از همدلان و 43 نفر از اعضای جامعه میتوانند در انتخابات شرکت کنند. نیکخواه اعلام کرد: آقایان ابو الحسنی کارشناس زبان انگلیسی، حسین بخشی کارشناس ارشد علوم قرآنی، علی رحیمزاده کارشناس ارشد علوم قرآنی، دکتر حسین ستار دکترای الهیات، علی مسگری لیسانس حقوق، مطلبزاده دیپلم و از اعضای فعال جامعه، محمد محبینصب کاردان الکترونیک و عضو فعال و خلاق جامعه، داود هاشمی کارشناس الهیات و خانمها دکتر نرگس نیکخواه دکترای جامعه شناسی و خدیجه اکبری، دانشجوی روانشناسی.  برای سمت بازرس نیز امیرحسین جهین، کارشناس الهیات و فاطمه حسینی، دبیر آموزش و پرورش و عضو فعال جامعه برای این انتخابات کاندیدا شدند.

دکتر نیکخواه در پایان صحبتهایش اظهار داشت: هیچ عضوی را به شرط فعال بودن و مشارکت داشتن در جامعه نابینایان کاشان محدود نمیکنیم، اما باید افرادی حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را داشته باشند که جامعه را بشناسند، مطالبه گر باشند، انتقاد سازنده کنند و پیشنهادهای مفید ارائه دهند. در نهایت، بعد از این اعتراضها و صحبتها انتخابات در تاریخ 30 دی ماه برگزار شد و نرگس نیکخواه، حسین ستار، خدیجه اکبری، حسین بخشی و داود هاشمی به عنوان اعضاء هیئت مدیره جدید جامعه نابینایان کاشان و امیرحسین جهین به عنوان بازرس این تشکل انتخاب شدند. (جعفری)

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *