در نشست خبری کنسرت مانی رهنما عنوان شد:
موسیقی، کودک یتیمی است که به سختی به پیش میرود و در جنگهای نابرابر پیکار میکند.ظهر روز بیستم دی ماه، نشست خبری کنسرت مانی رهنما، از نسل اولیهای آواز پاپ پس از انقلاب با حضور این خواننده و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. |
به گزارش ایران سپید در ابتدای این نشست که تالار وحدت، میزبانی آن را بر عهده داشت، مانی رهنما ضمن اشاره به سالروز درگذشت بابک بیات، آهنگساز نامآشنای موسیقی پاپ اظهار داشت: قصد ما ابتدا این بود که بتوانیم کنسرتی را در سالروز درگذشت این استاد موسیقی پاپ در تهران به روی صحنه ببریم اما نبود سالن مناسب باعث شد این کنسرت به بیست و هشتم دی ماه منتقل شود. وقتی از طرف ما عنوان شد که قرار است کنسرت به یاد استاد بابک بیات برگزار شود، برای برخی این شبهه به وجود آمد که قرار است در این کنسرت صرفاً قطعات آن استاد فقید اجرا شود اما من در توضیح باید اشاره کنم که در رپرتوار این کنسرت، علاوه بر قطعاتی از ساختههای بیات، قطعات دیگری هم در نظر گرفته شده است. رهنما با اشاره به عشقی که نسبت به استاد خود در دل دارد عنوان کرد: برای من فرقی نمیکند که این کنسرت در چه تاریخی اجرا شود. چرا که از نظر من هر روز روز بابک بیات است و من در همهی اجراهایم، یاد او را گرامی داشتهام. این خواننده با سابقه در بخش دیگری از صحبتهایش، در پاسخ به سؤالی در خصوص کمکاریهای سالهای اخیرش، گفت: در باور من، قرار نیست هنرمند لزوماً هر سال آلبوم منتشر کند، یا همواره در حال انتشار تک قطعه باشد. من هر زمان که حرف تازهای داشته باشم، آن را با زبان موسیقی عرضه میکنم. من در زمانی که همه تخته گاز میرفتند، بیش از هفت سال سکوت کردم. چرا که اعتقادی به حرکت زیگزاگی در فضای هنر نداشتم. در طول این هفت سال، نه فضا را مناسب برای ارائهی کار هنری میدیدم و نه در خودم آمادگی روحی و فکری انتشار آلبوم جدید مییافتم. من هنر را برای خود هنر میخواهم و همیشه تلاش کردهام از فضای تجاری دور باشم. جملهای از استادم، بابک بیات را همیشه سرلوحهی فعالیتهای خود قرار دادهام که میگفت: تو نباید به دنبال پول باشی. باید طوری رفتار کنی که پول به دنبالت بیاید.
رهنما در بخش دیگری از صحبتهای خود، به انتقاد از فضای رسانهای کشور پرداخت و گفت: «من بیش از بیست سال است که میخوانم اما مردم فقط صدای مرا میشناسند اما با تصویرم بیگانهاند. در حال حاضر فضای غالب این طور است که بسیاری از خوانندگان زیرزمینی، دو یا سه کلیپ را در رسانههای غیر مجاز منتشر میکنند و به محض شناخته شدن در میان مخاطبان، با یک عذرخواهی ساده، وارد عرصه رسمی فعالیتهای موسیقی میشوند. من هرگز دلم نخواسته از این کانال خود را به مردم بشناسانم. اما با همهی این اوصاف، متولیان فرهنگی، نسبت به من و امثال من بسیار بیمهر بودهاند.» خواننده آلبوم تموم شد ترانه، در پاسخ به انتقادی مبنی بر کمکاری و عدم تلاشش در جذب مخاطب اظهار امیدواری کرد بتواند ضمن پایبندی به اصول و چارچوبهایی که همیشه در آثار خود لحاظ کرده، موسیقی خود را به گونهای به روز کند که مورد پسند مخاطب امروز هم واقع شود.
علیرضا شمس اسکندری، آهنگساز قابل اما کمکار موسیقی پاپ که در این کنسرت، وظیفهی تنظیم قطعات و رهبری ارکستر مانی رهنما را بر عهده دارد، یکی از همراهان رهنما در این نشست خبری بود. او در جواب سؤالی در خصوص چگونگی ارکستراسیون قطعات ضمن اشاره به نواوریهای انجام شده در تنظیم قطعات، گفت: «در این اجرا، قرار است ارکستری شامل سی نوازنده، مانی را همراهی کنند. در آغاز کنسرت هم قرار است یک ارکستر کوبهای با همراهی اشکال مختلفی از ساز بادیِ دیجیریدو که از سازهای بومی استرالیا است، به اجرای برنامه بپردازند.» شمس اسکندری در بارهی تواناییهای رهنما در اجرای زنده اظهار داشت: «این روزها بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ، برای اصلاح اشکالات صدای خود، دست به دامن نرمافزارهایی نظیر Melodyne میشوند اما در مورد مانی رهنما هرگز در ضبطهای استودیویی این اتفاق نمیافتد. چرا که او خوانندهای تمام عیار است و نیازی به یاری جستن از این گونه ابزارها ندارد.»
دکتر محمدرضا چراغعلی، آهنگساز پیشکسوت موسیقی پاپ پس از انقلاب از دیگر افرادی بود که به همراه رهنما در نشست حاضر بود. چراغعلی که قرار است در اجرای قطعاتی از بابک بیات و همچنین قطعه آیینهوار از آلبوم کجا به خنده میرسیم، به عنوان نوازندهی پیانو رهنما را همراهی کند، در خصوص اوضاع موسیقی در ایران اظهار داشت: «امروزه در همه جای دنیا، موسیقی را به عنوان هنری میشناسند که صدا و تصویر را همزمان ارائه میکند. اما آنچه ما در ایران شاهدش هستیم این است که پنجاه درصد قابلیتهای موسیقی که همان تصویر است اجازهی استفاده ندارد و ما فقط با پنجاه درصد ابزارها، یعنی بخش صوتی موسیقی سر و کار داریم. همهی کارشناسان از نابسامانی سلیقهی شنیداری مردم گله دارند اما هیچ کس به این نکته توجه نمیکند که اگر رسانهی تصویری موسیقی وجود داشته باشد و مردم بتوانند مثلاً اجرای زندهی مانی رهنما را به عنوان یک خوانندهی پاپ – کلاسیک مشاهده کنند و اجرای دیگران را هم با آن مقایسه کنند، بدون شک دیگر کسی به سراغ موسیقیهای مصرفی نمیرود.» چراغعلی، از رهنما به عنوان یک خواننده متفکر یاد کرد و گفت: «رهنما خوانندهای نیست که بشود کارهایش را صرفاً برای پر کردن اوقات فراغت گوش کرد. او خوانندهای کلاممحور است و سعی میکند در انتخاب ترانه، بیشترین دقت را به خرج دهد تا ترانهای شایستهی شنیدن تولید کند.»
در کنسرت مانی رهنما که قرار است در ساعت بیست و یک روز بیست و هشتم دی ماه در تالار وحدت برگزار شود، آثاری به آهنگسازی بابک بیات به اضافهی تعدادی از آثار دیگر این خواننده با همراهی ارکستر سی نفره اجرا خواهد شد.
ظهر روز بیستم دی ماه، نشست خبری کنسرت مانی رهنما، از نسل اولیهای آواز پاپ پس از انقلاب با حضور این خواننده و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست که تالار وحدت، میزبانی آن را بر عهده داشت، مانی رهنما ضمن اشاره به سالروز درگذشت بابک بیات، آهنگساز نامآشنای موسیقی پاپ اظهار داشت: قصد ما ابتدا این بود که بتوانیم کنسرتی را در سالروز درگذشت این استاد موسیقی پاپ در تهران به روی صحنه ببریم اما نبود سالن مناسب باعث شد این کنسرت به بیست و هشتم دی ماه منتقل شود. وقتی از طرف ما عنوان شد که قرار است کنسرت به یاد استاد بابک بیات برگزار شود، برای برخی این شبهه به وجود آمد که قرار است در این کنسرت صرفاً قطعات آن استاد فقید اجرا شود اما من در توضیح باید اشاره کنم که در رپرتوار این کنسرت، علاوه بر قطعاتی از ساختههای بیات، قطعات دیگری هم در نظر گرفته شده است. رهنما با اشاره به عشقی که نسبت به استاد خود در دل دارد عنوان کرد: برای من فرقی نمیکند که این کنسرت در چه تاریخی اجرا شود. چرا که از نظر من هر روز روز بابک بیات است و من در همهی اجراهایم، یاد او را گرامی داشتهام. این خواننده با سابقه در بخش دیگری از صحبتهایش، در پاسخ به سؤالی در خصوص کمکاریهای سالهای اخیرش، گفت: در باور من، قرار نیست هنرمند لزوماً هر سال آلبوم منتشر کند، یا همواره در حال انتشار تک قطعه باشد. من هر زمان که حرف تازهای داشته باشم، آن را با زبان موسیقی عرضه میکنم. من در زمانی که همه تخته گاز میرفتند، بیش از هفت سال سکوت کردم. چرا که اعتقادی به حرکت زیگزاگی در فضای هنر نداشتم. در طول این هفت سال، نه فضا را مناسب برای ارائهی کار هنری میدیدم و نه در خودم آمادگی روحی و فکری انتشار آلبوم جدید مییافتم. من هنر را برای خود هنر میخواهم و همیشه تلاش کردهام از فضای تجاری دور باشم. جملهای از استادم، بابک بیات را همیشه سرلوحهی فعالیتهای خود قرار دادهام که میگفت: تو نباید به دنبال پول باشی. باید طوری رفتار کنی که پول به دنبالت بیاید.
رهنما در بخش دیگری از صحبتهای خود، به انتقاد از فضای رسانهای کشور پرداخت و گفت: «من بیش از بیست سال است که میخوانم اما مردم فقط صدای مرا میشناسند اما با تصویرم بیگانهاند. در حال حاضر فضای غالب این طور است که بسیاری از خوانندگان زیرزمینی، دو یا سه کلیپ را در رسانههای غیر مجاز منتشر میکنند و به محض شناخته شدن در میان مخاطبان، با یک عذرخواهی ساده، وارد عرصه رسمی فعالیتهای موسیقی میشوند. من هرگز دلم نخواسته از این کانال خود را به مردم بشناسانم. اما با همهی این اوصاف، متولیان فرهنگی، نسبت به من و امثال من بسیار بیمهر بودهاند.» خواننده آلبوم تموم شد ترانه، در پاسخ به انتقادی مبنی بر کمکاری و عدم تلاشش در جذب مخاطب اظهار امیدواری کرد بتواند ضمن پایبندی به اصول و چارچوبهایی که همیشه در آثار خود لحاظ کرده، موسیقی خود را به گونهای به روز کند که مورد پسند مخاطب امروز هم واقع شود.
علیرضا شمس اسکندری، آهنگساز قابل اما کمکار موسیقی پاپ که در این کنسرت، وظیفهی تنظیم قطعات و رهبری ارکستر مانی رهنما را بر عهده دارد، یکی از همراهان رهنما در این نشست خبری بود. او در جواب سؤالی در خصوص چگونگی ارکستراسیون قطعات ضمن اشاره به نواوریهای انجام شده در تنظیم قطعات، گفت: «در این اجرا، قرار است ارکستری شامل سی نوازنده، مانی را همراهی کنند. در آغاز کنسرت هم قرار است یک ارکستر کوبهای با همراهی اشکال مختلفی از ساز بادیِ دیجیریدو که از سازهای بومی استرالیا است، به اجرای برنامه بپردازند.» شمس اسکندری در بارهی تواناییهای رهنما در اجرای زنده اظهار داشت: «این روزها بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ، برای اصلاح اشکالات صدای خود، دست به دامن نرمافزارهایی نظیر Melodyne میشوند اما در مورد مانی رهنما هرگز در ضبطهای استودیویی این اتفاق نمیافتد. چرا که او خوانندهای تمام عیار است و نیازی به یاری جستن از این گونه ابزارها ندارد.»
دکتر محمدرضا چراغعلی، آهنگساز پیشکسوت موسیقی پاپ پس از انقلاب از دیگر افرادی بود که به همراه رهنما در نشست حاضر بود. چراغعلی که قرار است در اجرای قطعاتی از بابک بیات و همچنین قطعه آیینهوار از آلبوم کجا به خنده میرسیم، به عنوان نوازندهی پیانو رهنما را همراهی کند، در خصوص اوضاع موسیقی در ایران اظهار داشت: «امروزه در همه جای دنیا، موسیقی را به عنوان هنری میشناسند که صدا و تصویر را همزمان ارائه میکند. اما آنچه ما در ایران شاهدش هستیم این است که پنجاه درصد قابلیتهای موسیقی که همان تصویر است اجازهی استفاده ندارد و ما فقط با پنجاه درصد ابزارها، یعنی بخش صوتی موسیقی سر و کار داریم. همهی کارشناسان از نابسامانی سلیقهی شنیداری مردم گله دارند اما هیچ کس به این نکته توجه نمیکند که اگر رسانهی تصویری موسیقی وجود داشته باشد و مردم بتوانند مثلاً اجرای زندهی مانی رهنما را به عنوان یک خوانندهی پاپ – کلاسیک مشاهده کنند و اجرای دیگران را هم با آن مقایسه کنند، بدون شک دیگر کسی به سراغ موسیقیهای مصرفی نمیرود.» چراغعلی، از رهنما به عنوان یک خواننده متفکر یاد کرد و گفت: «رهنما خوانندهای نیست که بشود کارهایش را صرفاً برای پر کردن اوقات فراغت گوش کرد. او خوانندهای کلاممحور است و سعی میکند در انتخاب ترانه، بیشترین دقت را به خرج دهد تا ترانهای شایستهی شنیدن تولید کند.»
در کنسرت مانی رهنما که قرار است در ساعت بیست و یک روز بیست و هشتم دی ماه در تالار وحدت برگزار شود، آثاری به آهنگسازی بابک بیات به اضافهی تعدادی از آثار دیگر این خواننده با همراهی ارکستر سی نفره اجرا خواهد شد.