شناسه خبر: 7817 منتشر شده در مورخ: 1394/10/14 ساعت: 09:05 گروه: اجتماعی  
وقتی مسکن معلولان هم ویژه معلول نیست/ بی توجهی مسئولان به مشکلات
مشکلات مسکن معلولان خراسان جنوبی؛

وقتی مسکن معلولان هم ویژه معلول نیست/ بی توجهی مسئولان به مشکلات

بیرجند-درحالی که حداقل نیاز معلولان است که مسکن آنها مناسب سازی شده با شرایط آنها باشد اما در خراسان جنوبی حتی امکاناتی چون آب، برق، آسانسور برای این قشر فراهم نشده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر جلسه‌ای  پیرامون بررسی و حل مشکلات پروژه ۲۴۸ واحدی معلولان برگزار شد که متولیان اصلی امر مانند سازمان بهزیستی بیرجند حضور نداشته و بنا به اظهار دیگر رسانه‌ها گفته‌شده «ما در جلسه بررسی مشکلات مسکن معلولان شرکت نمی‌کنیم چراکه تعاونی خصوصی بوده و به ما ربطی ندارد» ....

اینجاست که زخم دردهای معلولان عمیق‌تر می‌شود، چراکه سازمان‌هایی مانند بهزیستی را بهترین حامی خود می‌دانند و چه دردی دارد بی‌پناهی و سردرگمی در دنیایی از مشکلات... مشکلاتی که شوق زندگی را از آن‌ها ربوده است.

مشکلاتی که آرام وبی صدا و به‌دوراز نگاه مسئولان استانی و شهرستانی زخم دلشان را ریش‌ریش می‌کند و این در حالی است برخی نه توانی برای حمایت دارند و نه صدایی برای فریاد زدن. آن‌ها مانده‌اند بابی سرپناهی در مسکن‌هایی که فاقد گاز و آب هستند و در عوض اقساط کمرشکن وام‌های این مسکن‌ها انرژی، شوق زندگی وتوان آن‌ها را از بین برده است.

مسئولان برای حل مشکلات مسکن معلولان کمربند همت ببندند

جمع کثیری از معلولان در مسجد اباصالح شهرک بهزیستی گرد هم آمده و بانظم خاصی روبروی برخی از مسئولان نشسته‌اند. با دیدن خبرنگاران و مسئولان در دلشان هزار روزنه امید بازشده است و در ذهنشان هزار سؤال...آیا مشکلاتم حل می‌شود؟ آیا بیان مشکلاتم فایده‌ای دارد؟ آیا قشر معلول در نگاه مسئولان جایگاهی دارند؟ آیا در ساخت مدرسه و امکانات رفاهی در شهرک بهزیستی کمربند همت بسته می‌شود؟...

برگه‌ای به دست دارد و مرتب به مسئولان می‌نگرد. این خانم ۳۰ ساله با نگاهی گذرا سرتاپایم را برانداز کرده و می‌گوید: مشکلات شهرک بهزیستی و به دنبال آن واحدهای مسکن مهر معلولان زیاد است، بنابراین مسئولان برای حل مشکلات مسکن معلولان کمربند همت ببندند.

وی با اشاره به  ساخت پروژه ۲۴۸ واحدی معلولان، بیان می‌کند: برخی از افراد به دلیل بی‌سرپناهی مجبور شده‌اند این واحدها را تحویل بگیرند و این در حالی است که فاقد امکاناتی مانند آسانسور برق، آب و گاز است.

برخی از افراد به دلیل بی‌سرپناهی مجبور شده‌اند این واحدها را تحویل بگیرند و این در حالی است که فاقد امکاناتی مانند آسانسور برق، آب و گاز است

بیدختی بابیان اینکه مدیرعامل این پروژه قول داده است که تا آخر سال جاری ساخت واحدها را به‌طور کامل به پایان رسانه و به اعضا تحویل دهند.

یکی از اعضای مسکن ۲۴۸ واحدی معلولان در این جلسه بابیان اینکه امید است بررسی و حل این مشکلات بر کاغذ نمانَد، می‌گوید: مشکل اصلی که بر دوش معلولان سنگینی می‌کند بالا بودن اقساط وام‌های واحدهای مسکن است.

جمالی ادامه می‌دهد: قسط هر وام ماهانه ۲۵۰ هزار تومان بوده و این مبلغ برای معلولانی که توانایی انجام کار ندارند، بسیار سنگین است.

وی با اشاره به فضا و امکانات مسکن‌های مهر، بیان می‌کند: در این واحدها راهرویی برای رفت‌وآمد معلولان، پل عبور و آسانسور چاره‌اندیشی نشده است.

جمالی نبود فضای آموزشی در مسکن معلولان را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرده و می‌افزاید: در این مکان دانش آموزان زیادی دارد و برخی خانواده‌ها توان فرستادن آن‌ها به دیگر مدارس سطح شهر را ندارند.

راه‌های پرپیچ‌وخم پیش روی معلولان برای گرفتن وام مسکن

وی بابیان اینکه برای گرفتن وام مسکن نیز باید مشکلات عدیده‌ای را پشت سربگذاریم، می‌گوید: برای افتتاح حساب بانکی برای گرفتن وام باید مبلغ ۱۲۸ هزار تومان هزینه کنیم، این در حالی است که برای دیگر افراد با ۱۰ هزار تومان حساب باز می‌کنند.

جمالی ادامه می‌دهد: بعد از افتتاح حساب بانکی و اخذ دفترچه، ۱۰۰ هزار تومان از این مبلغ برگشت داده‌شده و ۲۸ هزار تومان نیز داده نمی‌شود.

وی با اشاره به بیمه وام‌های مسکن معلولان، بیان می‌کند: وام‌های معلولان با این شرایط بیمه‌شده است که اگر مشترکی بنا به هر دلیلی وام خود را برای چند نوبت پرداخت نکرد، شرکت بیمه مسکن وی را به نام خودکرده و اقساط را پرداخت می‌کند.

این عضو تعاونی مسکن معلولان، ازدیاد جمعیت در برخی واحدها را از دیگر مشکلات دانسته و می‌افزاید: در برخی بلوک‌ها، جمعیت خانواده‌ها زیاد است و به‌زودی برای معلولان درگیری به وجود می‌آورد که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

قول اتمام پروژه ۲۴۸ واحدی معلولان به سرانجام نرسید

یکی دیگر از اعضای پروژه۲۴۸ واحدی مسکن معلولان در این جلسه بابیان اینکه قول اتمام پروژه ۲۴۸ واحدی معلولان به سرانجام نرسید، می‌گوید: مسکن معلولان هزاران مشکل دارد که در نگاه مسئولان مغفول مانده و یا گم‌شده است.

حسن شهریاری ادامه می‌دهد: مبلغ ۲۰ میلیون از اعضا گرفته‌شده و قول داده‌اند تا آخر آبان ماه سال جاری پروژه ۲۴۸ واحدی به اتمام برسد و واحدها به اعضا تحویل داده شود.

وی بابیان اینکه این قول فقط در مرحله بیان برجا مانده است، اظهار می‌کند: هم‌اکنون یک ماه از این قول می‌گذرد اما حتی از واحدها ازنظر فیزیکی نیز پیشرفتی نداشته‌اند.

شهریاری با اشاره به اقساط پرداخت وام‌های مسکن معلولان، می‌گوید: درآمد ماهانه‌ام به صد هزار تومان نمی‌رسد و این در حالی است که در هرماه مبلغ ۲۷۰ هزار تومان برای قسط‌ها پرداخت کنم.

اعضای مسکن معلولان درفروش اقساطی وام ها رغبت کنند

نماینده بانک مسکن بیرجند در این جلسه با اشاره به افتتاح حساب بانکی برای دریافت وام مسکن معلولان، بیان کرد: مبلغ ۲۸ هزار تومان به‌عنوان هزینه‌هایی مانند صدور دفترچه قسط، انتقال و کارمزد خدماتی است که بانک انجام می‌دهد.

حق گو ادامه داد: با ۱۰ هزار تومان نیز می‌توان حساب باز کرد و هیچ اجباری برای پرداخت مبالغ بالا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وجود ضامن برای افتتاح این حساب‌ها ضروری است، اظهار کرد: این ضامن نیز باید حساب بانکی داشته باشد تا اگر در مراحل فروش اقساطی اشتباهی پیش بیاید به  ضامن مراجعه کنیم.

حق‌گو با اشاره به بیمه وام مسکن معلولان، بیان کرد: بیمه این وام ها یک بیمه‌ی اعتباری بود که شرکت آسیا پذیرای آن شده بود.

 وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیمه آسیا از تعهدات خود شانه خالی کرده است، تصریح کرد: این بیمه مانند سایر ضوابط مسکن معلولان فقط از طریق بانک ابلاغ نشده بلکه از طریق کارگروهی متشکل از نماینده‌های ریاست جمهوری، تعاون و دیگر دستگاه‌ها، اجرایی شد.

حق گو با تأکید بر فروش اقساطی وام ها، بیان کرد: هر چه فروش اقساطی دیرتر انجام شود، مبالغ پرداخت توسط اعضا بیشتر می‌شود، بنابراین فروش اقساطی انجام شود تا قسط از مبالغ متعارف بالاتر نباشد.

انتقاد دستگاه‌های اجرایی از عدم حضورمسئولان برای حل مشکلات مسکن معلولان

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با انتقاد از عدم حضور مدیرعامل تعاونی و نماینده سازمان بهزیستی، بیان کرد: متولیان اصلی که باید پاسخگو باشند در این جلسه حضور ندارند بنابراین جزئی از مشکلات پاسخگویی می‌شود.

احمد ولی پور مطلق ادامه داد: سازمان بهزیستی رسالتی بر معلولین دارد چراکه بخشی از یارانه‌ها به‌عنوان کمک به معلولان به جامعه تزریق می‌شود.

متولیان اصلی که باید پاسخگو باشند در این جلسه حضور ندارند بنابراین جزئی از مشکلات پاسخگویی می‌شودوی با اشاره به مسکن معلولان، ادامه داد: از ۳۱هزار واحد مسکن مهر، ۲۶هزار واحد تحویل داده‌شده و مابقی تا پایان سال ۹۵ تحویل داده می‌شود.

ولی پور مطلق با اشاره به نبود فضای  آموزشی در شهرک بهزیستی، بیان کرد: راه و شهرسازی فقط فضا را مهیا کرده اما متولی اصلی احداث، سازمان نوسازی مدارس خراسان جنوبی است.

وی بابیان اینکه ساخت مدرسه در قسمت‌های مختلف شهر دشوار است، اظهار کرد: هم‌اکنون با حجم اقتصادی مواجه شده‌ایم واگردر ساخت پروژه‌ها تعدیل رخ ندهد، مسکن مهر با رکود مواجه می‌شود.

ولی پور مطلق با بیان اینکه مشکل نبود مدرسه در بیشتر مسکن‌های استان وجود دارد، ادامه داد: مسکن  مهرشهر نیز نیازمند ۴۵۰ کلاس درس‌آموزشی است که اعتبار ساخت این کلاس‌ها در منابع مالی استان وجود ندارد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هزینه ساخت این کلاس‌ها را ۱۵۰ میلیارد تومان دانست و گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نوسازی مدارس منعقدشده است، یک‌سوم اعتبار ساخت کلاس‌های آموزشی مهرشهر را پرداخت خواهیم کرد.

ولی پور مطلق با اشاره به مشکل اقساط پرداخت وام‌های مسکن معلولان، بیان کرد: نرخ سود بانکی مسکن مهر در بیرجند ۷درصد و در سایر شهرها ۴درصد است.

بنا به گفته اعضای حاضر در جلسه، مسکن مهر معلولان دارای مشکلات زیادی مانند اقساط بالا، نبود آسانسور، مکان‌های مناسب برای رفت‌وآمد معلولان جسمی و حرکتی و... بوده که از نگاه مسئولان پنهان مانده است و نیازمند توجه ویژه آن‌ها به این قشراست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *