شناسه خبر: 7711 منتشر شده در مورخ: 1394/9/24 ساعت: 10:15 گروه: فرهنگی  
جزئیات نخستین جشنواره فیلم «پرواز» تشریح شد

جزئیات نخستین جشنواره فیلم «پرواز» تشریح شد

نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و مستند «پرواز» به دبیری فاطمه امیری از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آذرماه با موضوع بررسی زندگی و توانمندی معلولان در برج آزادی برگزار می شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر فاطمه امیری دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه و مستند «پرواز» در نشست رسانه ای که صبح ۲۲ آذرماه با حضور خسرو معصومی عضو هیات داوری و محمد قنبری عضو شورای سیاستگذاری در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به دلایل برگزاری این جشنواره گفت: سازمان ملل محدوده سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ را دهه معلولان در جهان اعلام کرده است بر همین اساس همایش بزرگی با موضوع معلولان در شهر دهلی برگزار شد که پس از آن همایش تصمیم گرفتیم جشنواره ای با موضوع معلولان را در بخش خصوصی در ایران برگزار کنیم.

امیری افزود: این جشنواره با دغدغه بررسی زندگی و توانمندی معلولان برگزار می شود و خوشبختانه در این راستا اهالی سینما به کمک این جشنواره آمدند و قرار است نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و مستند «پرواز» را از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آذرماه در برج آزادی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: پس از اعلام فراخوان ۳۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد ۵۰ فیلم کوتاه و مستند توسط هیات داوری که شامل سینماگران و جامعه شناسانی چون شهاب حسینی، کیانوش عیاری، خسرو معصومی، مجید مصباحی و مصطفی صحرایی هستند، بازبینی شد و آثار برگزیده روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در ادامه این نشست محمد قنبری عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و مستند «پرواز» و مدیر برنامه‌های شهاب حسینی با اشاره به همکاری با این جشنواره گفت: جشنواره فیلم «پرواز» ویژه بررسی زندگی و توانمندی معلولان ایده نویی بود و فراخوانی هم که ارسال شده بود درباره مساله عمومی معلولان بود و طبیعی است که مساله معلولان جانبازان را هم شامل می شود.

قنبری تاکید کرد: آثاری که به دبیرخانه جشنواره فیلم ارسال شد موضوعاتی مربوط به جانبازان را نیز در بر می گرفت اما موضوع اصلی جشنواره بازتاب تاثیر توانمندی معلولان و بازگشت آنها به جامعه به عنوان افراد موثر و فعال بوده است اما به دلیل کمبود وقت موضوعات تا اندازه ای عمومی تر شد. در واقع هر معلولیتی که محدودیت ایجاد کند رویکرد جشنواره بود.

خسرو  معصومی عضو هیات داوران نخستین جشنواره فیلم کوتاه و مستند «پرواز» با اشاره به این مطلب که در میان فیلم های داوری شده اثر شاخصی در حوزه جانبازان وجود نداشت، گفت: در میان فیلم های انتخاب شده، فیلم هایی با موضوع جانبازان وجود نداشت اما در کل فیلم هایی که مورد ارزیابی قرار گرفت خوب بود البته برخی از آثار هم به نوعی تاریخ مصرف گذشته بودند.

وی درباره آثار ارسال شده در بخش بین الملل جشنواره فیلم «پرواز» گفت: در میان فیلم های بخش بین الملل بیشترین آثار متعلق به هندوستان و فیلیپین بود و باقی فیلم های ارسالی از سایر کشورها، فیلم کوتاه نبودند بلکه در حد کلیپ بودند که کنار گذاشته شدند.

قنبری با اشاره به جوایز اهدایی این جشنواره گفت: در جشنواره هایی از این دست جایزه به بهترین فیلم تعلق می گیرد اما در نظر داریم در صورت جذب حمایت های مالی جوایز دیگری در حوزه تصویربرداری، انتخاب سوژه و ... اهدا کنیم.

خسرو معصومی در پایان و در تکمیل صحبت های قنبری متذکر شد: در جمع بندی هیات داوران به این نتیجه رسیدیم که یک جایزه به عنوان بهترین اثر در حوزه مستند و همچنین دیپلم افتخار به فیلم دوم مستند اهدا کنیم. همچنین جایزه ویژه هیات داوران به فیلمی با موضوع معلولان اهدا شود که رقم این جوایز بستگی به تامین منابع مالی دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *