شناسه خبر: 7677 منتشر شده در مورخ: 1394/9/16 ساعت: 10:08 گروه: اجتماعی  
کاربردهای ICT برای توانمندسازی معلولان
در نشست مشورتی بررسی شد

کاربردهای ICT برای توانمندسازی معلولان

نشست مشورتی ملی در مورد نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان، با تاکید بر لزوم فراهم کردن شرایط استفاده معلولان از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این نشست یک روزه، از سوی کمیسیون ملی یونسکو و در راستای ترویج حقوق و نیازهای اساسی معلولان و تشویش همه ذینفعان به اتخاذ اقدام های ملموس برای توانمندسازی افراد معلول از طریق کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

استرکیش لاروش - رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران - هدف از برگزاری این نشست را بالا بردن اعتبار و اعتماد به نفس معلولان برای حضور در عرصه های اجتماعی و پررنگ کردن نقش آنان در تصمیم گیریهای سیاسی و اجتماعی دولتها عنوان کرد.

وی افزود: معلولان با وارد شدن در عرصه های تجاری، نشان داده اند که می توانند در رشد کشورها تاثیرگذار باشند، از این رو یکی دیگر از اهداف این نشست افزایش آگاهی جوامع جهانی نسبت به این موضوع است که می توانیم با سهیم کردن افراد معلول در برنامه های اقتصادی و تجاری، از توانایی های آنان در توسعه کشورها بهره مند شویم.

نصراله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - نیز در این نشست به آمار معلولان در جهان اشاره و با اعلام اینکه 15 درصد جمعیت جهان را معلولان تشکیل می دهند، افزود: بررسی آمارها بیانگر این واقعیت است که تعداد معلولان در کشور زیاد هستند که باید در تدوین برنامه ها، شرایط زندگی را برای آنها سهل تر کنیم.

وی گفت: طی سه دهه گذشته و از سال 1981 میلادی یونسکو با تدوین سندهای مختلفی در این زمینه، توجه به موضوع معلولان را در دستور کار قرار داد و در کشور ما نیز با تدوین قانون جامع معلولیت به جامعه معلولان توجه ویژه ای شده است

جهانگرد با بیان این مطلب که باید در سطح اقدامات عملی برای اجرای این قوانین، گام لازم برداشته شود تصریح کرد: در حوزه کاربردهای ICT در راستای توانمندسازی معلولان در کشور اگرچه تا کنون اقدام های خوبی صورت گرفته اما کافی نیست بنابراین در برنامه دولت الکترونیک امیدواریم با بومی سازی این ابزار و در اختیار گذاشتن آنها برای معلولان، بتوانیم توانایی آنها را افزایش دهیم.

وی با بیان این مطلب که معلولان به طور عمده شامل دو دسته، یک دسته شامل معلولان ذهنی و دسته دیگر معلولان حرکتی یا نقص اعضاء، بینایی، شنوایی و گفتاری می شود افزود: برای معلولان ذهنی لازم است شرایط زیست بهتری فراهم شود اما برای معلولان حرکتی باید علاوه بر ایجاد شرایط زیستی بهتر، شرایط لازم برای بهره مندی از تواناییها و قابلیتهای آنها برای مشارکت بیشتر در راستای تولید ثروت در جامعه نیز فراهم شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: امیدواریم در فضای ICT با تولید ابزارهای واسط بتوانیم اقدامات عملی در زمینه توانمندسازی بیشتر معلولان در بهره مندی از فناوریهای روز دنیا فراهم آوریم و آماده ایم با همکاری مراکزی مانند یونسکو در سطح ملی و بین المللی برای ایجاد ظرفیت هایی در این زمینه همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز برنامه های ملی نظیر تولید داده های بومی در محیط های رایانه ای تدوین و در حال پیاده سازی است تا به واسطه آن زمینه های دسترسی به داده و امکانات از طرق مختلف نظیر تولید برنامه های مبتنی بر تلفن همراه هوشمند فراهم شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *