شناسه خبر: 7663 منتشر شده در مورخ: 1394/9/14 ساعت: 08:46 گروه: اجتماعی  
لزوم انتقال تجربیات در رابطه با معلولان

لزوم انتقال تجربیات در رابطه با معلولان

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: معلولیت یک بحث جهانی است نه یک بحث شهری و استانی لذا نگاه ما در این زمینه باید جهانی باشد.

به گزارش ایران سپید به گزارش ایسنا عباس قائدرحمت در همایش روز جهانی معلولان در خرم‌آباد که در سالن همایش‌های سازمان بهزیستی لرستان برگزار شد، به فراز هفتم از عهدنامه مالک اشتر در رابطه با معلولان اشاره کرد و افزود: در این فراز از نهج‌البلاغه تکلیف کارگزاران در رابطه با معلولان و محرومان مشخص شده است.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) در این فراز فرموده است: ای مالک تو را به‌عنوان مدیرارشد جامعه هشدار می‌دهم درباره طبقه زمین‌گیران و معلولان، پس برای خدا پاسدار حقی باش که خدا برای این جامعه معین کرده است. پس از بیت‌المال بخشی را به معلولان و محرومین اختصاص بده و همواره به فکر مشکلات آنها باش و از آنها روی مگردان.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این فراز از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر تکلیف همه ما در قبال معلولان و محرومان اعم از نحوه محبت به آنها، ادا کردن حق و حقوق معلولان و اختصاص بخشی از بیت‌المال به معلولان و محرومان را روشن کرده است.

قائدرحمت با تاکید بر اینکه نگاه ما به معلولان نباید نگاه ترحم‌آمیز باشد، اضافه کرد: خداوند متعال تکلیف ما را در برابر معلولان مشخص کرده است لذا همه ما موظف هستیم تکلیف خود در برابر این قشر را به‌نحو احسن انجام دهیم.

وی در رابطه با اهداف نام‌گذاری روز جهانی معلولان، بیان کرد: این نام‌گذاری شناخت جامعه نسبت به معلولان را افزایش می‌دهد، همچنین باعث می‌شود خود معلولان با حقوق مادی و معنوی خودشان آشنا شوند.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در 16 ماده و تعدادی تبصره، خاظرنشان کرد: این قانون به همه امور مرتبط با معلولان اشاره کرده است اما متاسفانه مشکل ما در اجرای صحیح این قانون است و در نظارت بر اجرای صحیح این قانون نظارت درست و کافی نداریم.

قائدرحمت گفت: در حال حاضر براساس آمارهای موجود 500 میلیون نفر در جهان دچار معلولیت هستند که 80 درصد آنها در کشورهای جهان سوم است لذا می‌توان گفت یک رابطه بین عقب‌افتادگی‌ها و محرومیت‌ها و معلولیت‌ها وجود دارد و از هر 10 معلول هشت نفر آنها زیر خط فقر قرار دارند.

وی تبادل تجربیات در زمینه معلولان در سطح دنیا را متذکر شد و افزود: لازم است تجارب موفق دنیا در این زمینه را بگیریم و تجارب موفق خود در این زمینه را به دنیا انتقال دهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات زمینه‌ را برای اشتغال معلولان فراهم کرده است، اظهارکرد: باید زمینه را برای مشارکت معلولان در عرصه‌های مختلف فراهم آوریم.

قائدرحمت با تاکید بر لزوم مشارکت دادن معلولان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم مشارکت معلولان را به‌حدی فراهم کنیم که از عرصه‌های اجتماعی طرد نشوند و به انزوا کشیده نشوند.

وی با اشاره به پاره‌ای از اقدامات انجام گرفته در مجلس و دولت در راستای خدمت به معلولان و تاکید بر اینکه باید نرخ مستمری معلولان و همچنین سهم معلولان از استخدام دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد، گفت: وجود باورهای غلط مردم نسبت به معلولان باید از طریق رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی فرهنگ‌سازی شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *