شناسه خبر: 7625 منتشر شده در مورخ: 1394/9/4 ساعت: 09:17 گروه: اجتماعی  
تاکید وزیر رفاه بر اجرای سیاست‌های پیشگیری از معلولیت‌ها

تاکید وزیر رفاه بر اجرای سیاست‌های پیشگیری از معلولیت‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت بازگشت بهزیستی به جامعه و تبدیل کردن آن به نهادی که ریشه‌هایی در بطن جامعه دارد، تاکید کرد.

به گزارش ایران سپید علی ربیعی در دومین کنگره علمی توانبخشی که در مجتمع فرهنگی هنری آدینه در شمال غرب تهران برگزار شد، گفت: در روزها و ماه‌های آینده با توجه به ریل‌گذاری‌های درستی که در سازمان صورت گرفته، تاثیراتی را درسازمان بهزیستی مشاهده خواهیم کرد و ما تمام تلاشمان این است که سازمان بهزیستی را از سازمان دولتی خارج کرده و ضمن بازگردان آن به جامعه و خانه‌ها، آن را به نهادی تبدیل کنیم که همچون درختی ریشه‌هایی در بطن جامعه داشته باشد و تنها تنه آن از سوی دولت اداره شود.

وی با بیان اینکه معلولیت‌هایی که امروزه وجود دارد با گذشته فرق دارد، گفت: سیاست‌های خودرویی و جاده‌ای ما خود چنین مواردی را ایجاد می‌کند و امروز مدل جدیدی برای معلولیت‌ها به وجود آمده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری ما جامعه‌ای با معلولیت کمتر است، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی باید به مرحله پیش از معلولیت برود و این یک راهبرد مهم است.

ربیعی با اشاره به اینکه در زمینه معلولیت‌ها، صددرصد وظایف برعهده بهزیستی نیست، اظهار کرد: اما بهزیستی می‌تواند یک مرکز تولید نظریه و سیاست گذاری در این خصوص باشد و پیشنهاد کند که دستگاه‌های مختلف چگونه فعالیت کنند تا جامعه‌ای با معلولان کمتر داشته باشیم. در حقیقت اگر برای پیشگیری یک واحد هزینه شود، می‌توان گفت که به اندازه 100 واحد در آینده صرفه‌جویی شده است.

وی با اشاره به انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اظهار کرد: این خودخواهانه است که دختر و پسری با خودخواهی تمام از انجام یک آزمایش ساده سر باز بزنند و در آینده فرزندی را به دنیا آورند که دارای معلولیت باشد و تا پایان عمر رنج بکشد، این یک کار غیراخلاقی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید به سمت غربالگری‌ها حرکت کنیم، گفت: باید با تولید مصوبه و برنامه اقدامات موثری در زمینه پیشگیری و غربالگری‌ها برداریم و من امیدوارم در این زمینه در سال‌های 95 و 96 دولت را به اندازه‌ای قوی کنیم که با آرامش بگوییم که ما توانایی جلوگیری از به دنیا آمدن یک فرد معلول را داریم.

ربیعی با انتقاد از فرهنگی که در جامعه در حال رواج است و در آن شهروندان، معلولان، سالمندان و کودکان درمانده را نمی‌بینند اظهار کرد: متاسفانه خصوصیات جامعه ایران امروزه به سمتی می‌رود که افرادی که در آن ناتوان می‌شوند، عده‌ای می‌گویند این مساله خودش است و به ما ربطی ندارد. برخی هم می‌گویند برای کمک کردن دنبال دردسر نیستند اینها بدترین چیزی است که می‌شود از یک واقعه شنید. معلول، کودک بازمانده از تحصیل، زن سرپرست خانوار و... همگی از مسائل اجتماعی ماست و کسی نمی‌تواند بگوید این مساله من نیست.

وی با بیان اینکه سختی کار و برنامه‌ریزی در جامعه شهری امروز کار را برای ما و بهزیستی سخت‌تر کرده است گفت: خوشبختانه طرحی اجرا شده که در 7 استان کمتر برخوردار کشور هیچ معلولی نداشته باشیم که لوازم توانبخشی پوشش داده نشود و امیدوارم این اقدام در تمام استان‌ها اجرایی شود. در لایحه‌ای که به مجلس داده شده در زمینه فیزیک شهری هم اقداماتی انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما می‌خواهیم یک معلول در خانواده زندگی کند و پس از آن نیز وارد جامعه شود و در این خصوص اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *