شناسه خبر: 7372 منتشر شده در مورخ: 1394/7/19 ساعت: 14:16 گروه: اجتماعی  
تولید نرم ‌افزار مدیریت کتابداری برای نابینایان تا پایان ۱۳۹۴

تولید نرم ‌افزار مدیریت کتابداری برای نابینایان تا پایان ۱۳۹۴

محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور، گفت تا پایان امسال نرم‌افزار مدیریت کتابداری برای نابینایان تولید خواهد شد.

به گزارش ایران سپید ببه نقل لیزنا، محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور در اولین نشست تخصصی کتابداران بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی گفت:با توجه به نیاز شدید جامعه نابینا و کم بینای کشور به مطالعه و استفاده از کتب متنوع، وظیفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نیاز سنجی، طراحی و تولید نرم افزاری جهت مدیریت و ارائه خدمات کتابخانه ای برای اعضای نابینا و کم بینا است.

وی افزود: این سامانه به نحوی طراحی می شود که نابینایان با استفاده از نرم افرازهای متن خوان (مانند جاز) به راحتی بتوانند صفحات وب را مطالعه و استفاده کنند. همچنین با اتصال این سامانه به نرم افزار مدیریت کتابداری سامان می توان علاوه بر یکپارچه کردن فرآیندها و اطلاعات موجود از امکانات موجود در این نرم افراز بسادگی استفاده کرد. امکاناتی مانند عضویت افراد نابینا، جستجوی منابع بریل و گویا توسط اعضا، امکان رزرو، جستجوی کتابخانه ها.

اله یاری گفت: همچنین سامانه نابینایان دارای فرآیندهای گویا سازی منابع، تولید منابع بریل و تولیدE-BOOK به شرح ذیل نیز است.

فرآیند گویا سازی منابع

این فرآیند امکان در خواست تولید منابع گویا توسط اعضای سایت را فراهم می آورد که پس از ارزیابی و اولویت بندی بر روی منابع مورد درخواست، فرآیند گویا سازی توسط گویندگان افتخاری انجام می گیرد. پس از آماده سازی، فایل کتب گویای جدید به همراه اطلاعات کتابشناختی این منابع، از طریق سامانه بع اعضا اطلاع رسانی می شود.

فرآیند تولید منابع بریل

این فرآیند امکان درخواست تولید منابع بریل توسط اعضای سایت را فراهم می آورد که پس از ارزیابی و اولویت بندی بر روی منابع مورد درخواست و شناسایی مراکز دارای ظرفیت بریل سازی، جهت تولید به صورت بریل به مراکز مربوطه ارسال می گردد. پس از آماده سازی و ورود اطلاعات کتابشناختی این منابع، از طریق سامانه به اعضا اطلاع رسانی می شود.

فرآیند تولیدE-BOOK

منابع مورد درخواست توسط اعضا جهت تولید E-BOOK  پس از بررسی و اولویت بندی به مراکز مربوطه ارسال می گردد. اطلاعات کتابشناختی منابع در حال تولید توسط کتابداران از طریق سامانه در اختیار نابینایان قرار می گیرد.

وی گفت: از دیگر ویژگی های این سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضویت نابینایان، گویندگان و تایپیست های افتخاری در سامانه برای همکاری با نهاد جهت گویا سازی منابع
  • مشاهده فهرست کلیه منابع بریل شده، گویا شده و الکترونیک
  • ساماندهی و تهیه بانک اطلاعاتی اعضای نابینای کشور
  • مشاهده فهرست کتابخانه های نابینایان و تشریح امکانات سخت افزاری و نرم افزاری هر کتابخانه
  • امکان بارگذاری فایل های آموزشی خاص
  • امکان انجام بحث ها و گفتگوی گروهی
  • فراهم آوردن امکانات آموزشی، کتابشناختی نابینایان، خبر خوان، درج مقالات و... جهت نابینایان
  • درج اخبار روز مربو به حوزه نابینایان

 

 معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور گفت تا پایان امسال نرم افزار مدیریت کتابداری برای نابینایان تولید خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *