شناسه خبر: 7310 منتشر شده در مورخ: 1394/7/11 ساعت: 08:41 گروه: اجتماعی  
تحقق رویای دسترس پذیری نیازمند همکاری مسئولان شهری
تهران شهری دسترس پذیر برای همه

تحقق رویای دسترس پذیری نیازمند همکاری مسئولان شهری

دبیر اجرایی همایش شهر دوستار سالمند گفت: تهران تنها شهر خاورمیانه است که توانسته با رعایت شاخصهای مورد نظر سازمان بهداشت جهانی، عنوان شهر دوستدار سالمند را ازآن خود کند.

به گزارش ایران سپید همایشی با عنوان تهران شهر دوستدار سالمند طی دو روز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه های ایران و ایتالیا و همچنین مشارکت مسئولان شهر در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب  برگزار شد.

علیرضا امینی، دبیر اجرایی این همایش با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی است در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمارهای موجود در سال 2015 حدود 5/8 درصد جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می دهند و این آمار تا سال 2050  به 7/24 درصد یعنی 1.4 جمعیت جهان خواهد رسید.

وی ادامه داد: این روند رو به رشد در ایران نیز قابل مشاهده است و مبلمان شهری باید به گونه ای باشد تا این قشر بتواند به راحتی در سطح شهر تردد کند.

امینی افزود: برای افزایش بعد علمی این همایش علاوه بر استاتید و پژوهشگران ایرانی از دانشگاه های مختلف کشور، اساتید دانشگاه جنوا ایتالیا نیز در این همایش همکاری دارند.

دبیر اجرایی این همایش با اشاره به اینکه بعضی از مناطق تهران قابلیت مناسب سازی را ندارند بیان کرد: از لحاظ ساختار شهری بخش های از پایتخت آمادگی مناسب سازی و دسترس پذیری برای سالمندان ، معلولان و افراد با شرایط خاص را ندارد و در این مورد باید با راه کارهای علمی و مشاهدات منطقه ای برای هر بخش شهر برنامه ای متفاوتی در نظر گرفته شود.

امینی با بیان اینکه 16 شاخصه برای مناسب سازی از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است عنوان کرد: از مهمترین این شاخص ها می توان به تسهیل در تردد برای رسیدن به یک مرکز خرید، بوستان، مراکز درمانی و ... بر اساس یک الگوی مناسب اشاره کرد.

امینی یاد آور شد: وظیفه اساتید و پژوهشگران تحقیق و رسیدن به راه کار مناسب و قابل اجراست اما موضوع اجرایی شدن طرح ها و ایده های موجود با مسئولان شهری است باید همه سازمانهای ذی ربط همکاری کنند تا رویای شهری برای همه، هر چه زودتر تحقق یابد.

وی در خصوص اینکه منطقه دو تهران به عنوان پایلوت طرح دوستدار سالمند در نظر گرفته شده است اظهارداشت : محله های شهرک قدس و ایوانک با رعایت اصول شهر دوستدار سالمند مناسب سازی شده است.

گفتنی است، نماینده سازمان بهداشت جهانی از این مناطق بازدید کرد و فعالیتهای انجام شده را بسیار خارق العاده  دانست و  از تهران به عنوان  شهر دوستدار سالمند نام برد.

در ادامه این همایش پروفسور امانوئل میکلی، عضو هیأت علمی دانشگاه جنوا ایتالیا در خصوص مشاهداتش از مناطق تهران و طرح های ارائه شده از سوی دانشگاه های مختلف گفت:  برای مشکلات مبلمان شهری باید راه کارهایی را ارائه کرد که قابلیت اجرا در این گونه مناطق را داشته باشد.

وی افزود: ما قصد نداریم طرحهایی را که در اروپا پیاده شده در ایران اجرا کنیم، بلکه باید به سراغ  ایده های جدید مطابق با این کشور و مناطق مختلفش برویم.

پرفوسور میکلی در پایان  با اشاره به ادغام تجربه و دانش دو کشور ایران و ایتالیا افزود: پژوهشگران و اساتید ایرانی مطالعات بسیاری در مورد نحوی کار در  مناطق تهران دارند و با تجربه اساتید دانشگاه جنوا ایتالیا میتوانیم راه کارهای مفیدی برای تغییر مناسب محیط شهری و دسترس پذیر کردنش برای همه اقشار پیدا کنیم. همه ما نیاز به شهری مناسب برای تردد داریم.

لازم به یادآوری است، این همایش دو روزه با همکاری شهرداری منطقه 2 تهران و دانشگاه های ایران و ایتالیا برگزار شد و امیدواریم  این گونه همایشها بتواند راه را برای همه اقشار جامعه بخصوص سالمندان و معلولان هموار و شهر تهران را دسترس پذیر کند.

 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *