شناسه خبر: 7084 منتشر شده در مورخ: 1394/6/4 ساعت: 10:19 گروه: اجتماعی  
"معافیت مالیاتی" تسکینی بر درد معلولان

"معافیت مالیاتی" تسکینی بر درد معلولان

معافیت مالیاتی برای خانواده های معلولان که قرار است در "قانون حمایت از حقوق معلولان" تصویب شود، از جمله امتیازهایی است که می تواند مقدار بسیار کمی از دردهای این خانواده ها را تسکین دهد.

به گزارش ایران سپید به نقل از جماران، افراد دارای معلولیت و خانواده هایشان با توجه به تحمل هزینه های مضاعف معیشتی، خدماتی و درمانی نیاز به حمایت های مالی و خدمات دولتی دارند، اما حمایت های صورت گرفته بسیار کمتر از سطح مطلوب است.

در بخشی از بازنگری قانون 16 ماده ای حمایت از معلولان به لزوم حمایت بیشتر از افراد معلول و خانواده های آنها تاکید شده و رئیس سازمان بهزیستی گفته است در این بازنگری به تمامی مشکلات معلولان اعم از بیمه تکمیلی، الزام دستگاه های اجرایی در مناسب سازی و آماده کردن شرایط عمومی و تحرک پذیری و ورود این افراد به محیط های شهری و عمومی، معافیت های مالیاتی برای خانواده های معلولان، حقوق و معیشت این افراد و... به طور کلی و ریشه ای توجه شده است.

پرداخت سرانه و یا مشوق های مالیاتی به معلولان و خانواده های آنها از جمله راهکارهایی است که در بسیاری از کشورهای جهان انجام می شود. به همین منظور در بازنگری قانون جامع، بخش هایی از این خدمات در راستای کمک به این افراد دیده شده است. دلیلش هم روشن است؛ چرا که بنای سازمان بهزیستی بر این قرار گرفته تا افراد دارای معلولیت های شدید، چند معلولیتی، بیماران روانی مزمن و ... در کانون گرم خانواده باشند و به مراکز نگهداری سپرده نشوند. اما تا پیش از این هیچگاه در خصوص حمایت از افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها بسته حمایتی ارائه نشده بود.

مدیرعامل انجمن باور در این خصوص به خبرنگار جماران گفت: خانواده های افراد معلول به هر حال متحمل هزینه های مضاعفی می شوند. به طور مثال فرد معلول توسط مادر نگهداری می شود. به همین لحاظ مادر نمی تواند بیرون از خانه کار کند، این فشار مضاعفی به خانواده می آورد. یا برخی افراد معلول هزینه هایی از قبیل توانبخشی، درمانی، عبور و مرور و ... متحمل می شوند که مستمری حدود 50 هزار تومان به هیچ وجه جوابگوی این هزینه ها نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از حمایت ها می تواند شامل معافیت های مالیاتی خانواده ها شود که خوشبختانه در اصلاحیه قانون پیش بینی شده، تصریح کرد: طبق این قانون والدینی که مسئولیت مستقیم نگهداری از فرزندان معلول را بر عهده دارند تا 50 درصد از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند.

سهیل معینی در عین حال به لغو معافیت مالیاتی معلولان شاغل انتقاد کرد و گفت: در بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که حدود 3 سال به طول انجامید بنا بود افراد دارای معلولیت های متوسط، شدید و خیلی شدید بین 60 تا 100 درصد از پرداخت مالیات بر حقوق معاف باشند، اما در برنامه ارائه شده دولت این بند از قانون ملغی شد که امیدواریم طی بررسی در مجلس به قانون برگردد.

طبق گفته رئیس سازمان بهزیستی در حال حاضر 2.5 درصد از جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند (البته سازمان بهداشت جهانی آمار معلولان را 15 درصد از جمعیت جوامع تخمین می زند) و آنها افرادی هستند که به خدمات بهزیستی نیاز دارند، اما شاهد آن هستیم که بهزیستی یک میلیون و 200 هزار نفر معلول را تحت پوشش خود دارد که در خدمات رسانی به همین تعداد نیز به علت آنکه قانون مصوب سال 83 فاقد محتوای روشن و عدم تعهدات الزام آور برای دستگاه های اجرایی بود، نتوانستیم موفق باشیم.

به گزارش جماران، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوشنبه 12 خرداد با اشاره به آخرین خبرها از سرنوشت لایحه حمایت از معلولان، گفت: بخش هایی از لایحه حمایت از معلولان اکنون به برنامه تبدیل شده و از امروز قابل اجراست که دولت برای تسریع کار، این برنامه ها را در هیات وزیران به تصویب رسانده و بخش هایی هم نیازمند تصویب در مجلس است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *