شناسه خبر: 7039 منتشر شده در مورخ: 1394/5/31 ساعت: 12:01 گروه: بهداشت و سلامت  
انجام غربال گری بانوان باردار و مشاوره ژنتیکی در دارالشفای امام رضا (ع)

انجام غربال گری بانوان باردار و مشاوره ژنتیکی در دارالشفای امام رضا (ع)

معاون درمان موسسه درمانی آستان قدس رضوی با اشاره به خدمات جدید این مرکز افزود: اختلالات کروموزومی یکی از علل بیماری ها، ناباروری و یا سقط به شمار می روند و از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا حمیدرضا رحیمی، معاون درمان موسسه درمانی آستان قدس رضوی  بیان کرد: اگر بتوانیم این اختلالات را که در هسته سلول اتفاق می افتد شناسایی کنیم، به این ترتیب از بروز بیماری های ژنتیکی که می توانند بر ناباروری تاثیرگذار باشند همچون سقط های مکرر، بارداری های پوچ و تولد فرزند معلول پیشگیری کنیم.

وی اظهار کرد: روش استاندارد غربالگری ناهنجاریهای کروموزمی در بیشتر کشورهای توسعه یافته انجام می شود که از طریق نرم افزارهایی با دریافت نتایج آزمایشات و مشخصات مادر خطر ابتلای جنین به ناهنجاریهای کروموزومی، تریزومی 13 و تریزومی 18 را مشخص می کند و دارای توانایی تشخیص بیش از 80 درصد است.
معاون درمان موسسه درمانی آستان قدس رضوی گفت: بیماری های ژنتیکی در کشورها و مناطق مختلف تنوع گسترده ای داشته و در کشور ما نیز متاسفانه به علت ازدواج های فامیلی، معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیکی از شیوع بالایی برخوردارند.
رحیمی افزود: حدود 40 تا 50 درصد از سقط های اول بارداری به دلیل مشکلات ژنتیکی است و به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از تولد این نوزادان بیمار، انجام مشاوره ژنتیک به خصوص قبل از ازدواج و بررسی ژنتیکی جنین در دوران بارداری است.
وی گفت: مرکز مشاوره ژنتیک دارالشفای امام رضا (ع) با هدف کمک به اصلاح ژن ها و جلوگیری از معلولیت های مادرزادی زیر نظر سازمان بهزیستی افتتاح شده است و متخصص مولکولی و متخصص طب پیشگیری مستقر در این مرکز به مراجعان خدمات ارائه می دهند.
وی یادآور شد: دارالشفاء امام رضا(ع) نزدیکترین مرکز خدمات درمانی به حرم مطهر رضوی و یکی از پایگاههای مهم و تاثیرگذار حوزه سلامت در این بخش از مشهد به شمار می رود و شامل بخشهای پرستاری، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، دندانپزشکی، نوار مغز، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و مامایی است.
وی با بیان اینکه این مرکز با 9 بخش درمانی و دارویی روزانه به سه هزار زائر مراجعه کننده خدمات رسانی می کند، افزود: این موسسه درمانی خدمات خود را از طریق پزشکان عمومی و متخصص در رشته های مختلف شامل سرم تراپی، آزمایشگاه، تزریقات، جراحی، پانسمان، نوار قلب، اورژانس، ماموگرافی، نوار مغز، مامایی، اندوسکوپی مری، اکوکاردیوگرافی، OPG، ادیومتری و اسپیرومتری ارائه می کند.
او کلینیک های تخصصی، خدمات پرستاری، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، دندانپزشکی و رادیولوژی را از دیگر بخشهای دارالشفا ذکر و بیان کرد: هر کدام از این بخشها با پذیرش مراجعین نقش عمده ای در بهبود وضعیت سلامتی آنان ایفا می کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *