شناسه خبر: 7022 منتشر شده در مورخ: 1394/5/27 ساعت: 08:02 گروه: اقتصادی  
رئیس سازمان توسعه تجارت: بازارچه های مرزی نباید به تجارت رسمی آسیب بزند

رئیس سازمان توسعه تجارت: بازارچه های مرزی نباید به تجارت رسمی آسیب بزند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مخالف تجارت در بازارچه های مرزی با هدف حمایت از معیشت مرزنشینان نیستیم، گفت: اما نباید عده‌ای از این فرصت سوء استفاده کنند و به نام مرزنشینان کالاهای خارجی در فرآیند غیررسمی و مبتنی بر رانت خواری وارد بازار اصلی کشور شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از رادیو اقتصاد  ولی الله افخمی راد در مصاحبه با این رادیو اظهار داشت: بازارچه های مرزی در داد و ستد خارجی خود در محدوده مشخصی از تخفیف های گمرکی برخوردارند و باتوجه به سیاست های دولت و ضرورت حمایت از مرزنشینان این رویکرد منطق اقتصادی هم دارد.

وی تصریح کرد: اما نباید اجازه دهیم این دادوستدها در فضای غیرمنطقی گسترش یابد و به اقتصاد رسمی و تجارت قانونی کشور آسیب بزند.

افخمی راد گفت: واردکنندگان باید حقوق گمرکی و حقوق دولتی را پرداخت کنند و خوشبختانه بازارچه های مرزی آسیبی به تجارت رسمی نمی زند اما نباید اجازه دهیم عده ای از این فرصت و مزیت سوء استفاده و کالاهای قاچاق وارد کنند و به نام بازارچه های مرزی تمام شود.

وی افزود: همچنین باید شرایط داد و ستد در بازارچه ها متناسب با شرایط اقتصادی مرزنشینان در هر کجا از مرزهای کشور باشد و مکان هایی که به نقطه صفر مرزی نزدیک است و در طرف مقابل هم مرزنشینان به این نقطه نزدیک هستند داد و ستد تجاری به خوبی توجیه دارد مانند مرز باجگیران در خراسان و باید شرایط آن با مکان هایی که فاصله مرزنشینان از نقطه صفر مرزی زیاد است متفاوت و متمایز باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: البته تجارت غیررسمی از بازارچه های مرزی وجود ندارد یا خیلی محدود و اندک است.

افخمی راد افزود: از همه نهادهای مسئول انتظار داریم از واردات غیررسمی از دیگر مبادی خارج از بازارچه های مرزی و گمرکات کشور جلوگیری کنند و سازمان توسعه تجارت از هرگونه تلاش برای معیشت مرزنشینان حمایت می کند.

وی تصریح کرد: اما نباید اجازه دهیم مبادلات مرزی از حد متعارف بگذرد و همچنین کالاهایی که خارج می شود نباید تجارت رسمی را تحت تاثیر منفی قرار دهد که به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *