رییس سازمان ملی استاندارد:
تولید خودرو ازحالت انحصاری خارج شودرییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه هم اکنون تولید خودرو در ایران انحصاری است و باید رقابتی شود، گفت: با توجه به تعرفه های بالای واردات خودرو ، به هیچ وجه حالت رقابتی در تولیدات داخلی ایجاد نمی شود. |
ˈنظام الدین برزگریˈ روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد: در برخی صنایع در طول دو دهه گذشته شاهد بودیم هر زمانی تعرفه ها پایین بوده ، کالاهای با کیفیت خارجی وارد کشور شده و صنعت ما در آن رشته تهییج و کیفیت افزایش یافته است.
وی افزود: کشور در صنعت غذایی و شیرینی و شکلات در 20 سال گذشته تنها واردکننده محصولات از کشورهای مجاور بود اما اکنون در منطقه بیشترین صادرات این صنف به ایران اختصاص دارد که این از جمله آثار ایجاد رقابت در بازار تولیدات است.
برزگری سپس کیفیت را یک موضوع حداقلی در حوزه استاندارد دانست و اظهار داشت: در کشور با توجه به شرایط سختی که در 30 گذشته به واسطه تحریم و سایر مشکلات اقتصادی ایجاد شده، برخی خودروهای پرتیراژ داخلی حداقل ها را رعایت کردند که ممکن است انتظارات مردم از خودروهای خارجی را برآورده نکند.
وی با بیان اینکه خودروهای داخلی را نمی توان با محصولات مشابه خارجی مقایسه کرد، گفت: سازمان استاندارد به حداقل های کیفیت خودروهای داخلی قانع شده است اما انتظار داریم که خودروها به صورت رقابتی تولید شوند تا این موضوع باعث افزایش کیفیت خودروها شود.
** طرح جایگزین برای ایران کد باید ارایه شود
رییس سازمان ملی استاندارد در باره اعلام حذف ایران کد و شبنم از سوی وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: ایران کد برای این منظور است که بتوان کالاهای وارداتی از مبادی رسمی را از کالاهای غیرمجاز و قاچاق که از اسکله های غیرمجاز وارد کشور می شود، شناسایی کرد.
برزگری با بیان این که ایران کد طرح خوبی است اما اشکالاتی در اجرا دارد ، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر می خواهد آن را حذف کند باید طرح جایگزین ایران کد ارایه کند و یا اینکه اشکلات اجرایی آن را برطرف سازد.
وی سپس تصریح کرد: به طور کلی با حذف کامل نشانه گذاری کالاهای داخلی و وارداتی مخالفیم و باید مشکلات اجرایی این نشانه گذاری ها رفع شود و اگر هم خواهان حذف ایران کد هستیم باید طرح جایگزین برای نشانه دار کردن کالاها داشته باشیم.