شناسه خبر: 692 منتشر شده در مورخ: 1392/8/17 ساعت: 12:31 گروه: سیاسی  
زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده است
ظریف:

زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده است

دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از پایان مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی با اعضای 1+5 گفت: زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده است.

ظریف که شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در هتل محل اقامت خود در ژنو سخن می گفت، افزود: ضرورت داشت که اعضای 1+5 با خانم اشتون گفت و گویی داشته باشند و هماهنگی هایی با یکدیگر انجام دهند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ادامه داد: مذاکرات امروز آن طور که همکارانم گزارش داده اند، بسیار مثبت بوده و زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن فراهم شده که آن هم مرحله دشواری است؛ باید جزییات هماهنگ شود تا جلو برویم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه ها اعلام کرده اند امکان دارد آخر این هفته توافق نامه ای امضا شود، گفت: امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم. این که نیاز به امضای آن و یا این مسائل باشد بحث دیگری است اما اینکه به یک تفاهمی برسیم این امکان وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که فردا چه زمانی با خانم اشتون دیدار می کنید؟ گفت: هماهنگی ها در حال انجام بوده و فعلا لازم است مواضع گروه 1+5 با هم هماهنگ شود تا در زمان دیدار با ما، آمادگی این را داشته باشند که وارد نگارش شوند.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که رسانه های آمریکایی از طرحی به نام طرح آمریکا صحبت کرده اند‎ که طرحی 6ماهه است‎، نظرتان دراین باره چیست؟ افزود: این طرح باید از فردا شروع به نگارش شود.‎ نکات مختلف طرح در دیدارهای سه هفته گذشته مطرح شده است اما درباره جزییات آن ما هم دیدگاه هایمان را در پاورپوینتی که من طرح کردم و هم در بحث های دوستانم بوده مطرح کردیم.

ظریف افزود: لازم است دیگر وارد نوشتن متن شویم. آمریکایی ها هم نظراتی داشته اند که حتما با خانم اشتون درمیان می گذارند.


*** آمریکا رسما اعلام کرد که منظورش توهین به مردم ایران نبوده است

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وندی شرمن، نماینده آمریکا در 1+5 درخصوص وجود ژن فریبکاری در دی.ان.ای ایرانی ها گفت: رسما اعلام کردند منظور او چنین موضوعی نبوده است که بخواهند به مردم ایران توهین کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه فرانسه گفته است ایران اگر می خواهد پیشرفتی در مذاکرات ایجاد شود باید برخی از برنامه های هسته ای خود را کنار بگذارد نیز اظهار داشت: ما به همه تاکید کرده ایم که جمهوری اسلامی حق خود را معامله نمی کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *