رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد
معلم خانم، مازاد و معلم آقا، کمبود داریمرئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، دانشآموز، کلاس و نیروی انسانی را سه عامل اصلی سازماندهی برشمرد و گفت: معلم خانم، مازاد و معلم آقا، کمبود داریم. |
جهرمی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تشکیل مدارس و شاخصهای توسعه دانشآموزی در اردیبهشت، افزود: اولین اقدام برآورد دانشآموزان سال تحصیلی آینده و نیز ورودیهای جدید پایه اول بر اساس جمعیت سنین 5 ساله و 6 ساله و بررسی ریزشها، ترک تحصیل و جلب دوباره در پایههای بالاتر است.
وی با بیان اینکه 200 هزار دانشآموز جدید به بدنه آموزش و پرورش کشور اضافه میشود، گفت: متناسب با این افزایش، 20 هزار نفر در پایههای بالاتر اضافه خواهند شد و نیاز به افزایش کلاس خواهیم داشت.
رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: 90 درصد کلاسهای مورد نیاز موجود است و نیاز به 10 درصد کلاس جدید داریم.
وی با تأکید بر مدیریت در تشکیل کلاس و سازماندهی بر اساس معیارهای اعلام شده توسط مدیران کل و مدیران آموزش و پرورش در استانها گفت: بر اساس برآورد کلاس، برآورد نیروی انسانی محاسبه میشود.
سلیمی جهرمی افزود: دانشآموز، کلاس و نیروی انسانی، سه عامل سازماندهی میباشند و اگر مطلوب این موضوع رقم بخورد یک مهر مناسب و سال تحصیلی پربار خواهیم داشت.
رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از دادن اختیارات فراوان به مناطق و ادارات کل استانها از طریق کمیته هماهنگی و برنامهریزی آموزش و پرورش خبر داد.
وی از ثبتنام 11 میلیون دانشآموز تا کنون در سامانه ثبتنام وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تصریح کرد: این ثبتنام به موقع و زودتر از سال قبل سبب ساماندهی بهتر و صدور ابلاغ سریعتر میشود.
سلیمی جهرمی در ادامه سخنان خود به تشریح چالشها و مشکلات ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: عدم توازن در ترکیب نیروی انسانی از قبیل تراکم نیرو در منطقهای و کم بودن نیرو در منطقهای دیگر، عدم توازن در جنسیت، عدم توازن در دوره تحصیلی و رشته تحصیلی از چالشهای اساسی ما هست.
رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمهای خانم بیشتر از نیاز وجود دارد و در خیلی از مناطق ما کمبود نیروی آقا داریم و البته این مازاد نیرو به معنای زیادی بودن نیست بلکه به معنای نبودن امکان استفاده در شرایط حال است.
وی افزود: تغییر ساختار آموزش و پروش از 5،3،3،1 به 6،3،3 یا 4 تا 3 سبب عدم تعادل و عدم توازن بیشتر شده است.
سلیمی جهرمی با بیان اینکه تهدید را باید به فرصت تبدیل کنیم خاطر نشان کرد: نیروهای انسانی موجود آموزش و پرورش را باید متناسبسازی و در نیاز جدید ساماندهی کرد و تا به حال موفق شدیم 85 تا 90 درصد نیروهای انسانی را در جای خودشان سازماندهی کنیم.
وی درخصوص 10 تا 15 درصد نیروهای مشکلدار در آموزش و پرورش گفت: این عدم تمرکز به علت بیماری مزمن 20 تا 30 ساله آموزش و پرورش است.
سلیمی جهرمی با بیان اینکه با توجه به آمار 20 هزار کلاس قابل ادغام در کشور داشتهایم گفت: 10 هزار کلاس را میتوان کاهش داد.
رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صدور مجوز برای اجازه حقالتدریس به برخی نیروهای آموزش و پرورش که در مناطق کمبود معلم دارند، گفت: اگر در منطقهای نیروی مازاد به تفکیک جنس و گروه درسی موجود باشد ،سیستم بگفا اجازه صدور حقالتدریس در آن منطقه میدهد.
جهرمی رویکرد اصلی ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را استفاده حداکثر بهرهوری از نیروی انسانی موجود دانست و تشریح کرد، گفت: در سال تحصیلی گذشته 300 هزار ساعت کاهش حقالتدریس داشتهایم و طبق پیشبینی 30 هزار نفر نیرو کسری ساعت موظف خواهند داشت.
وی در پایان سخنان خود از آموزش تربیت مدرس کتابهای جدیدالتالیف در پایههای 5 و 9 از امروز خبر داد و مشکلات مالی و نیروی انسانی را از چالشهای مرکز تحت مدیریت خود دانست.