شناسه خبر: 6910 منتشر شده در مورخ: 1394/5/12 ساعت: 11:32 گروه: اجتماعی  
معلم خانم، مازاد و معلم آقا، کمبود داریم
رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد

معلم خانم، مازاد و معلم آقا، کمبود داریم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموز، کلاس و نیروی انسانی را سه عامل اصلی سازماندهی برشمرد و گفت: معلم خانم، مازاد و معلم آقا، کمبود داریم.

 محمدحسین سلیمی جهرمی  رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در سی‌ و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در سالن‌ همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است، به تشریح اقدامات و فعالیت‌های این مرکز برای شروع مطلوب سال تحصیلی در مهر ماه پرداخت.

جهرمی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تشکیل مدارس و شاخص‌های توسعه دانش‌آموزی در اردیبهشت، افزود: اولین اقدام برآورد دانش‌آموزان سال تحصیلی آینده و نیز ورودی‌های جدید پایه اول بر اساس جمعیت سنین 5 ساله و 6 ساله و بررسی ریزش‌ها، ترک تحصیل و جلب دوباره در پایه‌های بالاتر است.

وی با بیان اینکه 200 هزار دانش‌آموز جدید به بدنه آموزش و پرورش کشور اضافه می‌شود، گفت: متناسب با این افزایش، 20 هزار نفر در پایه‌های بالاتر اضافه خواهند شد و نیاز به افزایش کلاس خواهیم داشت.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: 90 درصد کلاس‌های مورد نیاز  موجود است و نیاز به 10 درصد کلاس جدید داریم.

وی با تأکید بر مدیریت در تشکیل کلاس و سازماندهی بر اساس معیارهای اعلام شده توسط مدیران کل و مدیران آموزش و پرورش در استان‌ها گفت: بر اساس برآورد کلاس، برآورد نیروی انسانی محاسبه می‌شود.

سلیمی جهرمی افزود: دانش‌آموز، کلاس و نیروی انسانی، سه عامل سازماندهی می‌باشند و اگر مطلوب این موضوع رقم بخورد یک مهر مناسب و سال تحصیلی پربار خواهیم داشت.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از دادن اختیارات فراوان به مناطق و ادارات کل استان‌ها از طریق کمیته هماهنگی و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش خبر داد.

وی از ثبت‌نام 11 میلیون دانش‌آموز تا کنون در سامانه ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تصریح کرد: این ثبت‌نام به موقع و زودتر از سال قبل سبب ساماندهی بهتر و صدور ابلاغ سریع‌تر می‌شود.

سلیمی جهرمی در ادامه سخنان خود به تشریح چالش‌ها و مشکلات ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: عدم توازن در ترکیب نیروی انسانی از قبیل تراکم نیرو در منطقه‌ای و کم بودن نیرو در منطقه‌‌ای دیگر، عدم توازن در جنسیت، عدم توازن در دوره تحصیلی و رشته تحصیلی از چالش‌های اساسی ما هست.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش افزود:  معلم‌های خانم بیشتر از نیاز وجود دارد و در خیلی از مناطق ما کمبود نیروی آقا داریم و البته این مازاد نیرو به معنای زیادی بودن نیست بلکه به معنای نبودن امکان استفاده در شرایط حال است.

وی افزود: تغییر ساختار آموزش و پروش از 5،3،3،1 به 6،3،3 یا 4 تا 3 سبب عدم تعادل و عدم توازن بیشتر شده است.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه تهدید را باید به فرصت تبدیل کنیم خاطر نشان کرد: نیروهای انسانی موجود آموزش و پرورش را باید متناسب‌سازی و در نیاز جدید ساماندهی کرد و تا به حال موفق شدیم 85 تا 90 درصد نیروهای انسانی را در جای خودشان سازماندهی کنیم.

وی درخصوص 10 تا 15 درصد نیروهای مشکل‌دار در آموزش و پرورش گفت: این عدم تمرکز به علت بیماری مزمن 20 تا 30 ساله آموزش و پرورش است.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه با توجه به آمار 20 هزار کلاس قابل ادغام در کشور داشته‌ایم گفت: 10 هزار کلاس را می‌توان کاهش داد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صدور مجوز برای اجازه حق‌التدریس به برخی نیروهای آموزش و پرورش که در مناطق کمبود معلم دارند، گفت: اگر در منطقه‌ای نیروی مازاد به تفکیک جنس و گروه درسی موجود باشد ،سیستم بگفا اجازه صدور حق‌التدریس در آن منطقه می‌دهد.

جهرمی رویکرد اصلی ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را استفاده حداکثر بهره‌وری از نیروی انسانی موجود دانست و تشریح کرد، گفت: در سال تحصیلی گذشته 300 هزار ساعت کاهش حق‌التدریس داشته‌ایم و طبق پیش‌بینی 30 هزار نفر نیرو کسری ساعت موظف خواهند داشت.

وی در پایان سخنان خود از آموزش تربیت مدرس کتاب‌های جدیدالتالیف در پایه‌های 5 و 9 از امروز خبر داد و مشکلات مالی و نیروی انسانی را از چالش‌های مرکز تحت مدیریت خود دانست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *