شناسه خبر: 6622 منتشر شده در مورخ: 1394/3/19 ساعت: 10:30 گروه: اجتماعی  
۲۴۵ امضا پای طرح حمایت از ۶ میلیون نفر

۲۴۵ امضا پای طرح حمایت از ۶ میلیون نفر

تعداد امضا‌های نمایندگان مجلس در حمایت از طرح ۶ میلیون نیازمند از کار افتاده از مرز ۲۴۵ گذشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در هفته اول خرداد نزدیک به 130نماینده این طرح را امضا کرده بودند، گفت: «همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود حمایت قاطع نمایندگان پیش‌بینی می‌شد. روز‌گذشته و با برگزاری نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات تعداد امضاهای این طرح به 245رسید.» به این ترتیب 85درصد وکلای ملت این طرح را امضا کرده‌اند و رکورددار تعدادامضاهای نمایندگان پای یک طرح است.

به گزارش همشهری، ‌حسینعلی حاجی‌دلیگانی با تأکید بر اینکه روزهای آینده تعداد امضاهای جمع‌آوری شده در این خصوص بیشتر هم خواهد شد، افزود: با عبور امضا‌ها از ۲45 رکوردی جدید برای ارائه یک طرح در مجلس ثبت شده است. چه در میان نمایندگان محترم مجلس و چه در میان صاحب‌نظران اقتصادی و اجتماعی کمتر کسی در لزوم حمایت جدی و هدفمند از این افراد تردید دارد. این مخالفان که تعدادشان هم زیاد نیست متأسفانه هنوز گویا از جزئیات طرح بی‌خبر هستند. عده‌ای از آنها می‌گویند که باید به جای توجه به طرح‌های اینچنینی به فکر حل مشکل اشتغال در جامعه بود، درحالی‌که حل کامل معضل اشتغال هم گرهی از زندگی این افراد باز نخواهد کرد، چون آنها اصولا به‌علت کهولت سن یا بیماری‌های خاص قادر به‌کار کردن نیستند.

وی با اشاره به اینکه طرح پیشنهادی نمایندگان به دقت جزئیات چگونگی کمک به این افراد را بررسی کرده، افزود: دریافتی مستمری نیازمندان از کار افتاده از نهادهای حمایتی به هیچ وجه نمی‌تواند نیازهای اولیه زندگی این افراد را تأمین کند. وقتی یک خانواده 3نفره نیازمند که توانایی تأمین نیازهای خود را ندارد با احتساب یارانه و کمک‌های کمیته امداد یا بهزیستی در مجموع 206هزار تومان درآمد دارد، آیا ما اجازه داریم که این موضوع را با تمام توان پیگیری نکنیم؟ هر کسی که معتقد است خانواده‌ای که پدر و مادر از کار افتاده‌ای دارد و فرزند‌شان هم به‌دلیل بیماری ازدواج نکرده و در کنار آنها زندگی می‌کند، می‌تواند با ماهی 200هزار تومان زندگی کند، اشکالی ندارد با پیگیری این موضوع مخالفت کند اما تعداد زیادی از نمایندگان مجلس این طرح را دنبال می‌کنند. این طرح به‌صورت دوفوریتی و برای افزایش کمک‌های نقدی به این خانوارها امضاشده و امید می‌رود تا پایان ماه‌مبارک رمضان به قانون تبدیل شود.

به گفته حاجی دلیگانی، براساس این طرح کمک نقدی به این خانواده‌ها از 240هزار تا 590هزار تومان افزایش پیدا می‌کند که به این ترتیب میزان دریافتی این افراد 20تا 50درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش دریافتی براساس معیارهایی است که نسبت به نرخ تورم محاسبه می‌شود تا در سال‌های بعد این رقم ارزش خود را از دست ندهد. این طرح در 7ماده تنظیم شده که انتظار می‌رود بعد از امضای نمایندگان، دولت هم برای تأمین مالی این طرح اقدامات مطلوبی را انجام دهد.

  • شناسایی نیازمندان از کارافتاده

همزمان و در شرایطی که شناسایی افراد نیازمند ازکارافتاده که واجد شرایط لازم برای برخورداری از حمایت‌ها در این طرح هستند، یکی از نکات مهم و ضروری است، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سامانه خدمات رفاهی نظام جمهوری اسلامی در آینده نزدیک آماده خواهد شد و نقش مهمی در ساماندهی ارائه خدمات رفاهی خواهد داشت. علی ربیعی حدود 9‌ماه پیش و پس از تشکیل شورای‌عالی رفاه با اشاره به تعطیلی سامانه رفاهی ایرانیان و تاکید رئیس‌جمهور برای تشکیل این سامانه گفته بود:

«از این رهگذر آمارهای مدون و مشخصی حتی درباره سالمندی بیرون خواهد آمد و توزیع یارانه به‌صورت هدفمند برای اقشار مختلف انجام می‌شود.» علاوه بر اینکه روز گذشته وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده راه‌اندازی این سامانه در آینده نزدیک را داد، احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه در حال طراحی سامانه خدمات رفاهی نظام جمهوری اسلامی هستیم، گفت: «به‌تدریج خدمات رفاهی که دولت ارائه می‌کند در این سامانه متمرکز می‌شود.

به‌عنوان مثال یکی از خدماتی که قرار است اینجا ارائه شود برای آن دسته از معلولانی است که مورد شناسایی قرار گرفته و معلولیتشان احراز شده است. معلولان در این سامانه درخواست خود را ثبت می‌کنند که براساس نوبت به آنها رسیدگی می‌شود.» به این ترتیب می‌توان این وعده دولت را گامی مهم در پیش برد طرح حمایت از کارافتادگان نیازمند ارزیابی کرد. چه اینکه گفته شده است معلولان و افراد بی‌بضاعت می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و شناسایی این افراد پیش‌نیاز حمایت از آنهاست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *